• Afrodite_Aug-07

Ni med 30 000 eller mindre i budget.

Hur ser era bröllop ut och hur fördelar ni pengarna?

Som ni förstår är jag starkt influerad av en annan populär tråd som jag ser titt som tätt. Har ofta funderat på hur man lägger pengarna när man har en mindre budget. troligen kommer vi själva lägga ca 30 000. lite nyfiken på hur ni andra med mindre budgetar gör.

• Svar på tråden Ni med 30 000 eller mindre i budget.
  • Ninn

Vi har en budget på 25 000. Allt går att få ganska billigt och man behöver faktiskt inte alla prylar och accessoarer.

Lokal: hembygdsgård 1500kr i 1,5 dagar. Städning, kök, porslin,skåla, vaser utemöbler, diskmaskin, bestik ingår. Allt utom linne

Catering: 165/p

Håret fixar kompisens kusin: 1000
    Klänning 800Kr (underbar beställ från China-ekt)

Vi kör själva till och från kyrkan.
    Bakar själv och gör blomsterarrangemang själv ( utom buketten :1000kr)

Musik via cd.

Det som är viktigast enligt mig är maten och blommor samt musik ( men den roligaste musiken är bäst på cd)

Inga morgongåvor eller resa. Ringen är min mormors.

Drickat från tyskland.
    En av gästernas pappa är fotograf : 1000kr
    Solist i kyrkan: 1000kr
    Vi har faktiskt inte tagit bort något vi vill ha och ändå hammnar det på 25000 för 50 gäster vilket jag tycker är helt ok :)

• marjahelena

Hej,
    vi har över 100 gäster, ska vara där i tre dagar och det kommer att kosta ca 30 000. Vi hyr en stor lokal vid en sjö men fixar bara spriten (från tyskland). Vi vill inte ha 100 porslinskatter, så vi önskar oss att gästerna hjälper till med mat och små "arbetslag" under middagen och runt festen. Det är mycket att organisera men vi har bett några vänner om hjälp att vara matsamordnare, dukningssamornader osv, och har delat ut matuppgifter eller uppgifter som att göra sångboken till festen osv. Alla våra gäster (under 60 i alla fall) gör jättegärna två tårtor istället för att köpa porslin. Dessutom blir det mer kontakt mellan gästerna innan själva festen, och det tycker dom är trevligt.
    Vi känner att detta är ett härligt sätt att få ett billigt gammaldags bondbröllop.

• Afrodite_Aug-07

Vad kul att ni ville bidra med era budgetar. skall själv dra mitt strå till stacken och redovisa våran.

Vigselringar: 8000
    Brudklänning från china ekt, måttsydd: 1200
    Brudskor: 400
    Underkläder: 400
    Brudgummens kläder: 1000
    Brudgummens skor: 400
    Hår, naglar, smink : Fixar själv

Brudbukette + Näbbuketter, fixar själv: 500
    Brudnäbbarnas kläder: 800
    Fotograf:2500
    Bröllopsnatten: 3200
    Gästbok: 100
    Bordsplacering: 100
    Inbjudningar:200
    Porto:110
    Bubbel alkoholfritt 2 flaskor: 90
    Bubbel med alkohol 3 flaskor:222
    Servetter:50
    Middag grekiskt restaurang, Meze, förätter, varmrätter, desert, tårta, 3 glas vin, 1 glas alkoholfritt, chokladtårta 20 pers:10000
    Totalt: 29472

• nyförlovad 3 juni

Hej. En fundering. Vet inte om ni ska vara på restaurang eller inte men om ni inte ska det: hur gör ni då med serveringspersonal. Ingår det i cateringpriset eller ska ni ha folk ni känner som serverar? Jag har inte räknat med det i min budget och blir lite nervös för att det är en kostnad som ska dra iväg lite. Vi kommer bjuda drygt 100 gäster, så vi lär ju behöva minst 3 personal.

• lunasmamma

hmmm vår budget är... så låg som möjligt ed det vi vill ha... eh något svävande men så här ser det ut

klänningen uppsydd i thaisiden men en gåva. så min utstyrsel blir 6600 ungefär med skor underkläder halsband och själva klänningen.

Hår och Smink gör en kompis. 0kr

Hans kläder hyr vi inkl skor 1500kr

Lokal i nästan 3 dagar inkl porslin o glas och användning av kök och kylar osv 1000kr

alkohol gåva. (inser vi hade tur där)

solist i kyrkan kompis. 0kr

musik ljus o rökmaskin har samme kompis. 0kr

Tårtan... gör jag själv ca3-400kr

mat vi gör egen buffé (blivande maken e kock) med kycklingspett laxspett olika kryddningar och potatis sallad och couscous lite smått o gott ca3000

Ringar borstat stål min med många små diamanter ca1600kr

dekorationer 400kr kanske

Buketten gör min kusin som är florist går väl på 500 som mest.

foton en kompis är mkt bra på bilder... 0kr förutom framkallningen då men det går ju inte riktigt att räkna på...

inbjudningar gjorde jag själv ca 200kr

summa sumarum ca 15.200kronor! Men jag inser att vi har tur med vissa saker...

• lunasmamma

just det vi blir ca 50pers

• Moniquex

Började att planer mitt bröllop i januari skall gifta mig i juli..
    Klänning 800Kr (underbar beställ från China-ekt)ebay
    näbbklänningar från ebay 2 st för 700kr
    makens kostym från dressmann köpte under student tiden paket för 1200kr
    resturang buffe 6 rätters+ förrätt+ desert 1 glasvin + fördrink + kaffe 199kr/p
    sen köper vi till 5 glas var till per person
    150kr- totalt 15000

ringar gick på 4000kr- då var det erbjudande i butiken och jag blev medelem så fick jag även 25% extra i rabbat på ringen.. värde 13000kr- våra ringar kostar 13000kr men vi fick dom för 4000kr

skor till mig och barnen och sambon 1500kr

håret+ naglar och ansiktsbehandling+ brudsminknig 2000kr

musiker 1000kr på festen. någon som spelar på finlandsbåtar men tillhör samma förening som sambon

fotograf + stortalbum 1000kr

tårtA 1500- 50BITAR - TRE VÅNINGAR

blommor hos florist 1000kr- min dropbukett, kransar till tjejerna och 3 blommor till tre killar

gästbok 100

inbjudningar + porto 600kr

Har jag glömnt något??

transport från kyrkan--båt 1000kr

• Moniquex

just det glömde att säga att jag har 56 gäster + 10 barn..

nej nu skall jag jobba.. vi ses

• Utomlands-brud

Läste här att ni var flera som köpt brudklänningar på china-ekt. Var inne och kollade på klänningarna och blev intresserad, men förstår inte riktigt hur det funkar. Är det auktion? Är det nya eller begagnade klänningar? Uppger man många olika mått så att den passar en exakt? Finns det möjlighet att skicka tillbaka klänningen om man inte blir nöjd?

• Moniquex

Utomlands-brud
    jag köpte på auktion och sen blev den sydd efter mina mått.. man kan gå in på omvandla.nu där det går att göra om till inch
    . jag blev super glad med min klänning. så det har aldrig varit tal om att byta.. du kan ju fråga. men jag tror inte det då den sys efter dina mått

Svar på tråden Ni med 30 000 eller mindre i budget.