• Snukkum

Hur gör ni för att spara och hur mycket?

hur mycket har ni sparat till ert bröllop? har ni fått hjälp av föräldrar eller står ni helt enkelt på loppis?

jag är helt ute i det blå just nu och behöver alla tips jag kanfå för att spara pengar, ja studerar coh Robert har en vård lön...

• Svar på tråden Hur gör ni för att spara och hur mycket?
  • 1juli06

Vi satte datumet två år innan så vi har köpt lite då och då.. vi önskar oss resan och tog hela skatteåterbäringen till brölloppet.. sen har vi ju betalat som sagt vart efter..

• Snitte- 5/7-2008

Hej hopp vi har också satt datumet 2 år innan,,, köper lite åt gången,,, önskar oss pengar vid alla tillfällen och har ett "bröllopskonto" som man INTE får röra till något annat...

• Pumpkin

Som ovan + att alla övertids- och utlandspengar (alltså jobbpengar) går direkt till bröllopskontot.

• Snukkum

Vi har 1 år på oss ca, tror ni vi hinner få ihop ca 40 000 :- ?

• Pumpkin

Tja, räkna på er inkomst och fundera på om ni har möjlighet att lägga undan ca 3000 kronor i månaden, det är ju vad som krävs.

Det mesta går ju om man vill, man kan ju leva på existensminimum...

• jocelyn

Vi gjorde så när vi sparade; räknade ut vilken summa vi ville ha och delade den med antal månader och fick fram hur mkt var och en behövde spara. Vi la undan ca 2000 kr/person i ett år.

Jag tror du kommer kunna klara att lägga undan i alla fall tusen kronor/mån av studiemedlet om du verkligen går in för det sas. Vissa saker kommer kännas totalt onödiga när du väger dem mot saker du vill ha till bröllopet. Använd dig av de gamla vanliga tricksen typ:

*ät inte ute - bjud hem kompisar o laga middag ihop
    *fika inte - stor pengatjuv
    *låna kursböcker på biblioteket
    *när du vill köpa saker till dig själv; tänk efter om du verkligen MÅSTE ha det eller om det är något du VILL ha...

Ja det är några sätt för att komma igång.
    Vet inte riktigt vad du menar med loppis men visst kan man väl tänka sig att man kan sälja saker på blocket/tradera/loppis för att få in en slant. Att sälja gamla kursböcker är också ett smart sätt att få "tillbaka" lite pengar.

Lycka till!

• Jeny

vi bestämde för en månad sen att vi skulle gifta oss 2 december. men vi har tagit av skatteåterbäringen, tar en billig semester i år (hälsar på vänner och så) och så ska vi försöka hålla budgeten på max 50000. men sen hjälper det att vi ihop har ca 35000 efter skatt och en hyra på 4000 så vi kan spara en del...

• anne på grönkulla

Allt sparande under 8-9 månader gick till bröllopet+resa, dvs alla sparpengar till semester etc. Plus en skatteåterbäring gick direkt till bröllopskontot. Sen köpte vi kläderna på det löpande klädkontot under det året också.

Sätt av ett sparkonto som ni inte rör till nåt annat. Räkna totalsumman delat med det antal månader ni behöver spara - det är ett bra sätt att koll aom det alls är realistiskt.

• Snukkum

Som en start så har vi ca 7000 kr och sen så har vi möjlighet att spara ca 2000 kr i månaden.
    så vi kommer upp i ca 30 000 om vi klarar det sen tror jag att vi får bidrag av våra föräldrar.
    Eventuellt så kan jag få jobba samtidgt som jag går i skolan till hösten och så bli det att allt går till bröllopet.
    vi kan nog klara det om vi bara ger oss tusan på det, men det kan bli svårt.

vad tycker ni ska man köpa lite åt gången , eller skaffa sig en penga buffert och sen handla allting?

• Pumpkin

Personligen tycker jag att man ska försöka köpa allteftersom, en stor klumpsumma är aldrig trevligt. Men skriv då ner vad som ska köpas och bocka av allteftersom, så ni inte springer och köper massa onödiga grejer och så...

• jocelyn

Rent spontant säger jag ; vänta med inköpen. Som flera smarta BT-tjejer tipsat om så kommer nya kollektioner med klänningar i början av året och då reas de "gamla" ut. Där kan man nog göra kap!

Skor kommer det ju massor av till skolavslut/student varje år så de måste inte alls kosta så mycket som "riktiga" brudskor gör.

Att man ändrar åsikt kring en massa saker under planeringens gång gör också att man inte alltid "tjänar på" att köpa upp sig på saker. Du hinner dessutom med att jämföra priser hos olika catering/musiker/tårtmakare o allt möjligt under planeringsstadiet så där finns "dolda" pengar att spara.

• Pumpkin

Ja alltså man får ju sortera ut lite, vad som går att köpa i förväg och inte, tänka på att köpa på rea osv.

• riikka

shoppa på nätet det vad du behöver .. ebay.com har miljoner bröllopsgrejjer som du får för mer än halva priset jämfört med sverige. Man kan t.ex. få en slöja för 120 kronor inkl. frakt från ebay mm.. jag har personligen köpt ALLT som går från USA då det är massa billigare.

• Julibrud - 06

Vi tog pengarna som vi fått genom arv.

• sivol

Gör en budget!
    Och tänk dig in i vad du om fem år önskat att du satsat lite mer pengar på och vad du kunde ha sparat in på. Om fem år kanske du vill sitta med jättefina bröllopsfoton som minne och modell på ringar som du fortfarande gillar o.s.v.

Svar på tråden Hur gör ni för att spara och hur mycket?