• JAKF

PMS med p-piller?

Hur upplever ni PMS-besvär när ni äter p-piller?
    Det är ju individuellt så klart.
    Men jag står i färd med att börja använda p-piller nu, och vet inte riktigt vilken dag jag ska börja.
    Vill ju kunna påverka lite grand, när mensen ska komma.
    Men det beror ju också på hur PMS-besvären kan yttra sig. Jag brukar bli uppsvälld, arg/ledsen osv. någon vecka innan mens.

Kan man förvänta sig ett liknande mönster, trots att man äter p-piller? Eller det kanske kan bli VÄRRE?

Det återstår ju att se. Men ni får gärna dela med er av era erfarenheter. =)

• Svar på tråden PMS med p-piller?
  • Juni-flickan

Jag har ätit p-piller i 7½ år och jag brukar faktiskt inte känna av någon PMS alls. Men det är ju säkert olika, så det ska bli intressant att höra vad andra säger.

Just nu har jag ett ofrivilligt uppehåll med p-pillren. Jag borde få mens idag om cykeln ser likadan ut som när jag äter piller. De senaste dagarna har jag (nog) kännt av PMS. Mina bröstvårtor har varit jätteömma.

Jag hade oregelbunden mens innan jag började med piller så jag vet inte exakt när den kommer. Men med tanke på de ömmande bröstvårtorna så är den nog påväg närsomhelst.

• Pumpkin

Vad jag vet så kan du ju inte själv bestämma vilken dag du ska börja med p-piller, man tar ju första pillret på första dagen av mensen. Eller är det någon specialvariant du ska äta?

• Pumpkin

Förresten så visst, jag hade PMS-besvär till och från medans jag åt p-piller, men det var inte tillnärmelsevis lika häftigt som innan jag började äta. Nu har jag precis slutat, så jag kan inte yttra mig om det kommer att bli bättre eller sämre igen.

• JAKF

Tack för era svar!

MsNordqvist:
    Jag har fått info i en annan tråd om att man kan börja ta (Trionetta) på dag två till fem i menstruationscykeln, men då måste man använda en extra preventivmetod (barriärmetod t.ex. kondom) som tillägg under de första sju dagarnas tablettbehandling i första menstruationscykeln.

• Pumpkin

Aha, okej. Det är inget jag skulle göra, men vi är alla olika Jag hade sån tur att min mens kom på en måndag när jag skulle börja, så efter det hade jag mens måndag-torsdag eller tisdag-fredag = ALDRIG på en helg

• JAKF

MsNordqvist
    Skulle du aldrig göra det? Det spelar väl ingen roll vilken dag man tar det, så länge det är okej att börja senare också..så att säga? =)
    Det finns ju inga "risker", förutom att man måste tänka på att skydda sig.

Ja, jag tänkte ju också att det kunde vara skönt att få på en måndag, kanske. Men då har man PMS-besvären under helgen i stället. Vet inte vilket som är värst. *hehe*
    Blöda, eller vara uppsvullen och grinig? *skratt*

• Malin22

När jag åt p-piller försvann ALLA mina PMS-besvär, jag tyckte de var rena mirakelpillrena!

• ladymarmelade

Jag äter p-piller och jag är fortfarande ett litet PMS monster :D Min pojkvän fick utstå detta nu senast i helgen hihihihi...

• Pumpkin

JAKF

Nej men å andra sidan så åt jag andra p-piller och det finns ju en anledning till att rekommendationen är att ta på första mensdagen. Men man ska ju göra som man själv vill

Jag har hellre svag PMS under helgen innan, än att jag har mens på en helg.

• pickolina

Man kan börja med sina piller vilken dag som helst. Även när man inte har mens... Då tar det dock en månad innan man är säker/p-pillerna har full verkan.

Detta är info jag fått av flera gynekologer och barnmorskor. Jag blev rådd att göra så pga att jag hade så oregelbunden mens och så sällan...

Jag har gjort så flera gånger, med div olika sorters piller och det har alltid fungerat kanonbra!

Någon PMS upplevlde jag aldrig heller, men jag har ingen PMS när jag inte äter piller heller så....

När det gäller kompisar så vet jag både de som fått mindre PMS och de som fått mer/värre PMS... Olika personer reagerar olika och olika piller har olika inverkan oxå så ofta får man testa sig fram innan man hittar något som fungerar bra.

Svar på tråden PMS med p-piller?