Inlägg från: Gerda |Visa alla inlägg
  • Gerda

Vår dag 070707... #3

:D Tycker du gjorde helt rätt... och så att inte ha det hängandes resten av tiden heller. SKULLE det dyka upp sidenriddarsporre senare så är det ju toppen, men nu har du ju back-up!

• Gerda

The

Ja, det blir ju perfekt att fixa i Singapore om ni kan!

Vår vigsel kommer att ske snabbast möjligt i festlokalens trädgår med endast den närmaste familjen. Våra bröder kommer att vara vittnen (om de tackar ja ;)) så de blir väl det närmaste följe vi kan komma :)

Vad gäller deras kläder så sponsrar vi nog med 1500kr/bror - mer har vi nog inte råd med även om vi helst siktar på att köpa allt.

• Gerda

The

I Sverige verkar det vara sed att tärnan bekostar rätt mycket själv - om hon är med på noterna så är det ju inte orimligt att hon betalar klänningen/out-fiten själv ju - Om ni inte har för mkt krav på hennes klädsel.

Det är när man ska bestämma allt som jag tycker att man bör bidra eller betala kläderna isf. Ett litet bidrag eller en present som du säger - det är ju inget man förväntar sig egentligen, så det kommer hon bli glad över.

Jag är uppvuxen med att man betalar allas kläder - hela följets - men rent ekonomiskt så har vi nog inte råd att köpa våra bröders kostymer, men att 1500kr borde vara ett bra bidrag iaf. De "ska ju bara skriva på papper" säger A ;) Om min morbror kan komma så kommer hans dotter att bära ringarna och strö blommor (om hon vill strö blommor ;)) och hennes kläder står vi för.

• Gerda

The

Vi är dyra i drift vi kvinnor ;)

Å andra sidan kommer A's hela kit kosta mer än mitt... iaf enligt budgeten. Men det är mer för att han kan använda sin kostym i arbetet senare medan jag inte har lust att betala för mkt på en brudklänning som inte går att använda fler ggr. Hittar jag en klänning som går att färga om eller ev. ändå använda som vitt - DÅ kan kan jag tänka mig betala mer...

Däremot försöker jag komma på ett sätt att smussla undan skorna från budgeten.... däri ligger min svaghet...

• Gerda

The

Ja, jätte svårt... OK, vi kanske hamnar lika efter smink o håruppsättning? Budgeten ligger på 6000kr för hans garderob och ca. 4000kr för min...

Så är massage och ansiktsbehandlingar inbokade - eller en ansiktsbehandling för honom o så massage o ansiktsb. till mig.... Då tickar det på med alla sånna punkter.

• Gerda

The

Vad är klädkoden i övrigt? Hör med henne vad hon kan tänka sig också - om hon ska stå för kläderna. Vad vill Du också helst? :D

• Gerda

:) :) :)

Då hinner du fundera lite också.

Tar du med hennes mått o syr upp i Singapore så kostar ju det tom mindre än finare klädsel! Å så är det fina färger ni har - helt användbara för henne i andra sammanhang beroende på den modell hon väljer på klänningen!

Vi kör också på kavaj som klädkod.

• Gerda

The

Titta i sömnadsböcker/tidningar eller ex på de där ebay-klänningarna hur de vill att man tar mått! Så blir den så figursydd som möjligt, ev. ta längden liiiite längre - det gör ju inget om man får sy upp.

:) :) :)

• Gerda

The

Menar du din egna klänning?

Varför inte? Eftersom du är på plats och kan vara med och se ut tygerna och allt så blir det mkt större chans att arbetet blir precis så som du vill ha det.

Se till att välja riktigt bra tyger när du ändå är på plats och överlämna det inte till sömmerskorna.

Hade jag haft möjlighet att åka till Filippinerna före bröllopet hade jag sytt upp helt klart. Men å andra sidan har min moster "egna" sömmerskor och jag vet att tygerna är toppkvalitet.

• Gerda

The

Ja, det beror ju på - om du syr upp när du är där så tror jag med all säkerhet att klänningen sitter bättre än Nixa och dessutom kan du få bättre kvalite på tygerna till bättre pris. Så det är ju inga problem.

Går du ner i vikt kan du lämna in i Sverige för mindre justeringar.

Men ja... det blir mkt att fundera på för din del nu veckorna innan Singapore! :)

Svar på tråden Vår dag 070707... #3