Inlägg från: anne på grönkulla |Visa alla inlägg
  • anne på grönkulla

Fy F.. va snålt!!! USH!!!

Grattiskort borde ju vara en självklarhet, det är rätt futtigt att inte kosta på sig det. Men sen, som flera säger kan man inte i Sverige räkna med en viss storlek/pris på presenten eller att värdet ska matcha kuvertkostnaden. Det uppfattas som rätt snålt att klaga på det.

• anne på grönkulla

Tråkigt när det krockar sådär. Kanske kan ni förklara för dem att det inte funkar så i Sverige? Många par som gifter sig har ju dessutom ett fullt hushåll (ofta 2) då man bott ihop länge eller bott själva ett bra tag innan man gifter sig. Jag tycker inte att din familj ska känna sig dum eller snål för det utan det handlar om olika traditioner som man får respektera och ibland förklara.

• anne på grönkulla

Fast finns den traditionen i Sverige, av att matcha kuvertavgiften? Jag har hört det i många andra länder, men inte hemma. Det förutsätter ju dessutom t ex att brudparet informerar alla om vad de lagt ner på kuverten, vilket nog skulle uppfattas som ganska ogenerat present/pengafiskande. Åtminstone jag skulle inte ge med glädje till det brudpar som "krävde" en viss summa/värde i present...

• anne på grönkulla

Jo, precis, hon får ju lära sig förstå att man inte kan förvänta sig att svenska gäster ska följa amerikanska traditioner. I annat fall är det ju bara att försöka skaka av sig hennes kritik av svenskars beteende...

Svar på tråden Fy F.. va snålt!!! USH!!!