• lolabe

Fy F.. va snålt!!! USH!!!

Hm, tråkig inställning från din svärmor. Jag kan tänka mig att det känns jobbigt för dig att liksom sitta i kläm mellan din mans och hans föräldrars förväntningar och din släkt i Sverige. Du får helt enkelt förklara för dem att din släkt inte är ohyfsad, att det bara är två olika kulturer. Dock kan jag ju hålla med om att det var märkligt att ni inte ens fick ett gratulationskort av vissa!

Vi kommer att lägga 1350 per person i kuvertpris. Vad gäller ev presenter har vi också önskat oss pengar, till bröllopsresa, då vi redan har en massa prylar. Även om man självklart inte ska räkna med att få presenter "i förskott" har jag nog ändå tänkt att folk kommer att ge ca 250 kr per person. Vi har festen en bit utanför stan, så många kommer att sova över på hotellet. Andra måste resa hit. Då får man ju inse att det kostar en del för gästerna också att komma på bröllopet.

• lolabe

Jag tycker för övrigt att det är rätt fånigt i Sverige att man ska kallas girig för att man har blivit besviken över en gåva man har fått. Det är väl klart att man kan bli besviken!! Det verkar vara en förbjuden känsla i detta land... Sedan är det ju en helt annan sak att man kanske inte ska visa sin besvikelse för den som har gett gåvan...

• lolabe

Huruvida man blir besviken eller ej handlar ju ytterst om förväntningar. ALLA har vi ju förväntningar på våra medmänniskor i ett eller annat avseende. Hela BT kryllar ju av trådar där folk är besvikna på sin familj/släkt/vänner för saker de har gjort eller inte gjort. I många fall får den besvikne då stöd. Det är tydligen ok att ha förväntningar på sina medmänniskor i vissa avseenden, tex hur de ska bete sig eller om de ska hjälpa till med ditt och datt, men att ha "ekonomiska förväntningar" på folk, nej usch! Det går inte för sig! Då går alla svenskar i taket och tycker att man är girig.... Ärligt talat tycker jag inte att det är någon större skillnad. Men likaväl som man inte han ha skyhöga förväntningar på att en sjuk släkting eller en stressad småbarnsmamma ska göra vissa saker kan man ju heller inte ha höga ekonomiska förväntningar på en student eller en arbetslös tex. Det tror jag dock de flesta begriper och "anpassar" sina förväntningar därefter. Men annars är ju en förväntning en förväntning, oavsett om det gäller tex hur folk beter sig eller om det har med pengar att göra.

• lolabe

"Alla ger väl efter sina ekonomiska möjligheter?" Ja men då har man ju ekonomiska förväntningar på folk? Påståendet antyder ju att man förväntar sig att den som har mycket pengar ger mer än den som har lite pengar...

Svar på tråden Fy F.. va snålt!!! USH!!!