Ris dödar visst fåglar
Jag är väldigt skeptisk till detta inlägg även om TS säger sig ha upplevt det själv. Då ingen annan hänvisar till SVA:s hemsida (Statens Veterinärmedicinska Anstalt) här, gör jag det. Jag håller med dem om att på ståendet att fåglar sväller upp och dör av vanligt matris är en myt. En myt som många handlare tagit fasta på.
Fåglarna som TS hänvisar till har säkert dött av något annat. Sen är det faktiskt så att om man hittar döda fåglar i samband med vigslar och kopplar ihop dödsfallen med riskastandet så betyder det inte att det är så. För utan en veterinärmedicinsk utredning kan man inte säga att det var just därför fåglarna låg döda där.
Så här säger SVA om tillskottsfoder och myterna kring dessa:
"Myter om tillskottsfoder
Tillskottsfodrar du de vilda svanarna och änderna använd helst spannmål som vete eller havre. Mjukt bröd (dock ej mögligt!) går också utmärkt att ge. Det finns en del myter kring vad man kan ge och inte ge som tillskottsfoder. Att salt föda skulle vara mindre lämpligt stämmer inte. De vilda djuren har ett behov av salt och salt föda skadar dem inte. En annan myt är att ris skulle svälla upp i fåglarnas magar och skada dem. Det stämmer inte heller, däremot har ris ett lågt näringsvärde och det är av den anledningen mera lämpligt med feta fröer som exempelvis solrosfrön."
Här är hemsidan: www.sva.se/dokument/stdmall.html