Äktenskapsförord - behöver råd
Tack för alla era svar!
Kanske var jag lite otydlig i början, min sambo har alltså redan fått sitt arv för ganska länge sedan, så ska det regleras ska det vara genom äktenskapsförord, inte testamente.
Han ärvde när han var väldigt ung och arvet har sedan administrerats av en nära släkting, och denna släkting har fortsatt göra detta trots att min sambo numera är vuxen. Inte så konsigt kanske egentligen att denna personen lägger sig i...
Jag har alltid känt mig omtyckt och välkommen i sambons familj tidigare, men börjar nu känna mig ifrågasatt och lite som ett hot... Förstår dock att familjens lojalitet ligger primärt hos min sambo, inte hos mig... Tycker kanske också att min sambo kanske kunde stått upp lite mer för mig i förhållande till hans familj.
Men jag ska följa era råd och se till att få detta diskuterat enbart mellan fyra ögon först, och sedan med en annan jurist än den som sambons familj själva anlitat, så ska det väl gå att lösa. Svårt det här, jag har förståelse för att sambo+familj vill skydda sin egendom, samtidigt tycker jag att man ska äga i alla fall vissa saker gemensamt om man nu ska gifta sig, och vara beredd att också ställa upp för den andra parten ekonomiskt när det behövs.