Äktenskapsförord - behöver råd
Jag tror i och för sig inte att hans släkts krav är godtyckligt orimliga eller innebär en klassisk "kvinnofälla" för dig - särskilt inte om du har bättre inkomst idag. Som jag ser det finns det flera alternativ ni kan ta i detta - inkl att göra ALLT enskild egendom.
Men jag tror att det viktigaste är att konstatera att er framtida ekonomi och hur den fördelas är ER sak - INTE hans familjs. Kan ni sätta er ner och sortera ut vad NI vill? Om ni ska ta in nån utomstående i diskussionen tror jag att det bör vara juridisk kompetens som arbetar för er båda, inte för hans familjs, och ser till era respektive och gemensamma intressen.
Kan tillägga att jag förväntar mig att inom en överskådlig framtid få ut ett arv som jag lugnt kan tänka mig att använda till att lösa våra studielån och ev amortera en del på vår lägenhet. Det enda fall där jag hade tvekat att använda mina ärvda pengar för vårt gemensamma bästa på detta sätt (för det kan frigöra flera tusen kr varje månad för oss, att spara eller amortera) hade varit om hans föräldrar hade gjort hans framtida arv från dem till enskild egendom för honom. Isåfall hade jag nog dragit mig för att lösa hans studielån med mitt arv!