Äktenskapsförord - behöver råd
Kyrillianna: Jag förstår hur du tänker. Samtidigt har jag full förståelse för din sambos situation. Jag står på ett sätt i hans situation. Jag har själv ärvt lite pengar (inget företag!) och har därmed kunnat köpa en lägenhet. Han tjänar mer än mig, men jag skulle mycket väl klara mig själv. Jag vill inte att mitt morsarv skall ingå i det gemensamma boet när vi gifter oss. Det vill jag ha som säkerhet om något skulle gå på tok senare i livet, evt. skilsmässa eller dödsfall.
Grundregeln i ett äktenskap är att der man producerar tillsammans inom äktenskapet delas lika, oavsett vem som jobbat ute och vem som jobbat hemma, typ. tagit hand om barn o.l. Varför skulle du ha rätt till vad hans familj jobbat ihop om ni skiljer er?
Å andra sidan bör du ta upp sådana saker som att du kommer att komma efter karriärsmässigt och pensionspoängsmässigt i och med att du sannolikt ska bära, föda och amma hans(era - för att inte reta någon ilsk BT'are) barn. Om det nu skall skrivas äktenskapsförord, kan du kanske be om att detta på något sätt kompenseras för dig?