• Sibylla

    Tips på motiv till tavla för gästerna att måla

    Vi kommer under kvällen att ha en duk stående där gästerna får måla, men vad ska man ha för motiv?
    Har själv varit på ett bröllop där vi målade blommor i en vas, alltså varje gäst målade en blomma.
    Det skulle vara kul med ett annat motiv, men vad?

  • Svar på tråden Tips på motiv till tavla för gästerna att måla
  • BoIs

    Vi skall oxså ha en duk men det är upp till gästerna vad de vill måla. Lite picasso över det hela...

  • Sibylla

    Okej, det går kanske också bra! För på det där bröllopet då vi målade blommor var det en färdig vas målad och sen fyllde vi på med blommor och nu har brudparet tavlan i hallen och den blev riktigt fin! Men jag skulle vilja ha något annat, kan man kanske ha kärlek som tema?

  • Smurfina

    Spinner vidare på ditt eget förslag...

    varje gäst ritar/målar ett hjärta....eller en sak som de anser symboliserar kärlek?

  • Engäst

    Vid ett bröllop hade ne konstnär målat parets hus och vi fick fylla på med saker som antingen passade paret eller som var typiska för oss som målade. Rolig ide´!

  • tryswe

    Om varje gäst gör ett hjärta så blir det en mer abstrakt/modern tavla. Tror det skulle kunna bli fint och att göra ett hjärta är så enkelt att det inte avskräcker de som anser att de inte "kan" måla.

  • Maria

    Jag var för några år sedan på ett mycket originellt bröllop där bruden och de flesta av hennes vänner var konstnärer eller konstintresserade. Där avslutade de festen med att gästerna fick måla BRUDEN - ja alltså hennes klänning. Eftersom de flesta av gästerna var hitresta från USA så skulle de stanna några dagar och de som inte hann måla färdigt på den tid de fick vid festen fick fortsätta dagen efter (alla de långväga bodde tillsammans). Bruden stod i mitten och de målade från alla håll, fast när de fortsatte nästa dag hade hon inte klänningen på sig. Hon behöll sedan den målade klänningen som ett specialminne från bröllopet och sa att hon skulle sätta den på en provdocka i sin atelje.

    Olika gäster valde olika saker att måla men det mest uppskattade var två flickor som målade bruden och brudgummens porträtt, som om de just skulle kyssas. De var verkligt skickliga och resultatet blev över förväntan. Men ytterst originellt var ju onekligen hela iden.

  • kaede

    Jag var på ett bröllop en gång där gästerna målade en tavla av brud och brudgum. Någon lite mer talangfull person hade nämligen gjort konturerna (i blyerts) på förhand, så det var bara att fylla i "sin" del. Jag minns det som att den var uppdelad i numrerade fyrkanter och att alla fick en lapp med ett nummer och skulle alltså fylla den fyrkanten.

  • Smurfina

    maria>>
    det låter jätteläckert, men vågar inte släppa lös mina gäster på min klänning *S*

  • Sibylla

    Va roliga ideer, kräver dock lite förarbete, alt. gäster som kan måla...
    Jag håller nog fast vid min egen ide om kärlek. Har gjort en skylt där det står Tema: Kärlek och sedan målar jag ett litet rött hjärta imitten av duken och så får gästerna fylla på...

  • Smurfina

    sibylla>>
    det låter väl jättera. Kör på det. Något du kan fundera på är om du ska måla bakgrunden i någon färg innan så att det inte blir så vitt...

  • pruppa

    detta va ju en kul idé... måste anammas...
    men va ska man låta gästerna måla med, vattenfärg, oljefärg, kritor, kladdkritor??? hur har ni tänkt att göra?

  • Sibylla

    Jag kommer att ha ett staffli och oljefärg (var helt inne på att bli konstnär ett tag då jag var gravid så allt är inhandlat). På det bröllopet som jag var på då vi målade blommor i en vas hade de också olja. Det är ju inte så "vattnigt" ifall det stänker och så blir ju tavlan himla fin!
    Smurfina
    Vilken färg tror du hade varit fin som bakgrund, jag tänkte mig en vit men det kanske hade varit fint med färg...

  • Maria

    Ja oljefärg är nog klart att föredra, i synnerhet som det hela ju får gå rimligt snabbt. Är det vattenfärg kommer färgerna att flyta i varandra för mycket om inte de som målar är jätteförsiktiga.

    Hon som lät gästerna måla klänningen hade också oljefärg, det fanns ett antal paletter som gästerna fick låna och sedan kunde de ta liksom en ruta var av klänningen att måla på. De två porträtten var som sagt det mest uppskattade men det var även en annan liknande ide: en gäst målade brudens skor med en liten minityrkarikatyr av brud resp. brudgum, en på var sida, tittandes mot varande !

  • aec

    Akrylfärg är bättre än olja för det torkar MYCKET snabbare men blir samma fina resultat med lite "struktur" om man använder mycket färg. Ett tips bara...

  • stina-07

    Låter som jättebra tips allihopa.Blen sugen på det där med vasen och hjärtan var också bra. Kul att verkligen anväda tavlan sedan! Tänker nog härmas lite.. :)

  • Smurfina

    aec>>men frågan är om man vill att det ska torka snabbt?

  • Smurfina

    sibylla>>
    vit bakgrund är helt klart snyggt...och jag vet inte riktigt vad man skulle ha annars, men om jag skulle ha vit skulle jag MÅLA den vit istället för att behålla det duk-vita. Annars kanske den bara ser halvfärdig ut? Jag vet inte, men jag får för mig det i alla fall...


    Kul minne blir det hur som helst, även om den inte blir snygg.

    Om man är lite nervöd för resultatet kan man ju begränsa antalet färger för att åtminstone få en snygg färgskala på tavlan, fast det beror ju på om man vill vara med och styra så mycket

  • stina-07

    Jag tror att det skulle vara snyggt med lite svagt blå/grå bakgrund.

  • Mandon
    En tavla är inte bara en gåva, utan också något som kommer att påminna dig om denna speciella dag. Webbplatsen https://www.konstbilder.se/konsttryck/konstnaerer-anders-zorn.html erbjuder unika verk av duktiga konstnärer där du kan hitta en stil som dina gäster kommer att gilla. Där kan du välja en konstnär utifrån teknik eller till och med målningens tema. Jag tror att detta tillvägagångssätt definitivt kommer att imponera på dem.
Svar på tråden Tips på motiv till tavla för gästerna att måla