• Ettolrach

Varför sambo?

Det finns säkert lika många skäl som det finns samboskap.

Vissa har kanske inte klart för sig att sambos skydd inte är lika bra som makars. Andra tycker sig inte ha råd, eller ork, eller vad det nu kan vara för praktiska skäl.

Andra tycker att de inte behöver samhällets sanktion för sitt förhållande.

E t c Människor är olika och alla har inte behov av att gifta sig.

• Ettolrach

Jo dessvärre. jag har hört flera säga att det inte spelar någon roll om man är sambo eller gift och de har varit ganska förvånade när jag påpekat detta för dem.

Kom på ett skäl till som nästan gällde mig men jag ändrade mig som tur var. Som frånskild var jag inte alls säker på att jag ville gifta mig igen, inte ens när jag träffade mannen med stort M i mitt liv.

Som tur var ändrade jag mig. :)

• Ettolrach

Goda vänner till mig fixade fasktiskt testamente och samboavtal i höstas, för hon ställde det kravet för att han ville vänta med giftermål (hon fick höra senare i nästan 10 års tid).

I våras gick hon bort. Man kan undra hur hennes sambo kändes sig efter det. Men han var ju i alla fall skyddad.

Appropå makars arvsrätt - sambolagen skyddar faktiskt bara bostad som paret införskaffat tillsammans. Gjorde man som jag, flyttade in i sambons bostadsrätt efter det att han införskaffat den så har man ingen rätt till lägenheten. Hade min käraste gått bort innan vi gifte oss så hade alltså hans föräldrar ärvt bostaden och jag hade haft 0 rättighet till den. Kan vara värt att tänka på...

• Ettolrach

Är man emot att gifta sig - och det respekterar jag till fullo, så kan man ju faktiskt skriva papper, den kostnaden är ju en billig försäkring om man ser hela perspektivet.

Det juridiska spelade in när vi gifte oss, maken och jag, men det som vägde tyngst var att vi kände att vi hör ihop och vi ville fira det med bröllop och fest, så inte var det enbart juridik. Jag har studerat juridik en gång i tiden (ingen examen dock) och är medveten om att man kan skriva på papper i stället.

Svar på tråden Varför sambo?