• Janka

Varför sambo?

För mig är det självklart att gifta mig när jag vet vem jag vill leva med. Dels har det stort symbolvärde för mig dels är det juridiska aspekter som är viktiga vid dödsfall, gemensamma barn. Varför väljer många att vara sambo i ett (förhoppningsvis) livslångt förhållande?

Jag vill gärna höra era filosofiska, teologiska, politiska, personliga argument för samboskap?

(ja, jag vet att detta är en bröllopssida men jag har sett att många förut tänkt att de aldrig ska gifta sig och så finns det säkert en del andra som surfar in här utan att vara i bröllopstagen)

• Svar på tråden Varför sambo?
  • Janka

Ettolrach
    Sant, att det finns många skäl. Jag tycker det är roligt att höra dem eftersom det för mig är så självklart att gifta mig framöver. Jag hoppas att det inte är så många som är ovetande om det juridiska. Tror du det?

• Janka

Ettolrach
    Jag förstår att det kan vara svårt att tänka sig att gifta sig igen om man varit gift - att det då ffa är känslomässiga skäl.

Buslinna-
    Jag är inte säker på att man kan få till samma skydd som sambo även om man skriver testamente, men många saker kan man ordna den vägen och med ett samboavtal. Har man inte testamente är problemet t ex att man kan bli tvungen att lämna sitt hem eftersom man kanske inte har råd att lösa ut den som är arvtagare till sambon som gått bort.

• Janka

Måste erkänna att jag inte är jätteduktig på att komma ihåg de juridiska fördelarna men när man läser om det i olika artiklar och så är det ganska tydligt att man är bättre skyddad som gift. Ska nog googla lite och återkomma!

• Janka

Från FöSparbankens hemsida:
    "Att vara sambo liknar äktenskapet men lagen ger inte sambor samma rättsliga skydd som äkta makar. Sambolagen behandlar bara gemensam bostad och bohag.

Här är de största skillnaderna. Sambor:

Ärver inte varandra.
    Är inte underhållsskyldiga gentemot varandra.
    Är inte självklart förmånstagare till varandras livförsäkringar."

Så här står det också:
    "Som sambor är ni två ekonomiskt självständiga individer som var och en äger det ni köper eller skaffar på annat sätt. Därför är det viktigt hur ni delar på utgifterna under tiden ni bor ihop. Köp gärna värdefulla saker gemensamt. Spara kvitton eller andra bevis på vad ni har betalat tillsammans eller var för sig. Skriv gärna en lista som ni båda undertecknar på vad var och en hade med sig i form av bohag in i boet och vad ni köper under samboförhållandet."

En klassisk kvinnofälla lär vara att hon står för mat och andra löpande utgifter som inte är något bestående. Om man sedan separerar är han ägare till prylar och hon har inget av värde.

• Janka

Jag tror Pickolina har rätt att det knivigaste är barnens rätt till arvet och då deras rätt att få ut arvet på en gång. Har man gemensamma barn som gift så får inte dessa barn sitt arv förrän båda föräldrarna gått bort, är man sambo har barnen rätt till sitt arv från ena föräldern direkt. Även om man har en bra relation till sina barn kan man ju tycka väldigt olika om hur man ska göra med t ex en sommarstuga eller annat. Särkullsbarn - som det heter om det bara är den enas barn - har väl alltid rätt till att få ut arvet direkt. Tror jag.

Nåt man kan konstatera är väl att om man vill vara sambo bör man kontakta jurist för att vara säker på att man förstått allting rätt!

Nån som vill ge fler argument för att vara sambo?

• Janka

Okej, utifrån Buslinnas forskande på familjensjurist.se verkar det som att det mesta kring arv går att lösa bara man är medveten om att det krävs testamente. Det är ju bra, jag vill ju inte tvinga någon att gifta sig om de inte vill det.

Känner ni sambopar/är ni ett sambopar som faktiskt tagit itu med det juridiska eller lämnar de flesta det till "senare" eller är omedvetna?

Nemifreak - intressant att underhållsskyldigheten ändå finns där. Är inte det lite konstigt? Då kan man alltså inte välja att vara sambo för att slippa det utan man betraktas ändå på samma sätt som gifta. Varför har vi då en äktenskapsbalk kvar? (för att hårddra det lite)

Kul att ni vill diskutera i denna tråd med mig!

• Janka

Pickolina - jag tror att det fortfarande är så att man inte kan frånta bröstarvingarna (oftast barnen) deras laglott, vilket nog är vad du menar med födslorätt. Alltså om jag har barn och dör (vi blandar inte in någon andra förälder just i detta exempel) så har min barn rätt till hälften av min kvarlåtenskap som laglott, resten kan jag testamentera till Djurens vänner eller vad jag vill.

• Janka

Soomzy - för mig är det konstigt om sambon väljer att testamentera till en släkting i stället för sin sambo. Men det kanske gäller något som liksom hör till släkten, typ pengar från familjeföretag eller så.

Eller ni kanske nyss har flyttat ihop så han inte känner att det är så självklart än att det ni som är en enhet. Har ni diskuterat det?

• Janka

Soomzy - Picklinas svar var bra tyckte jag!

• Janka

Nemifreak

Jag inte tänkt på ekonomiska fördelarna avseende sambeskattningen, dvs att man kan vilja slippa förmögenhetsskatten/sambeskattningen.

Det där med faderskapserkännande måste kännas konstigt om man bor ihop och har haft ett stadigt förhållande i flera år.

Är det positivt att det är lättare att separera? (bara undrar, ingen värdering)

• Janka

Pickolina

Jag tror oxå att det är både och på den frågan.

För mig är det ett väldigt stort beslut att flytta ihop/bli sambo nästan lika som att gifta sig, för jag flyttar inte ihop om jag inte tänkt att det ska hålla. Medan andra blir sambo för att man gillar varandra nu och så tar man de stora besluten när man vet hur det fungerar. Är man "sån" sambo är det förstås bra om det inte är så krångligt att separera. Som ett exempel.

• Janka

Kul att några fler har hittat den här tråden. Tack för alla tankar och synpunkter.

Tattar-Emma

Eftersom det enligt flera är så att många inte inser hur oskyddade de kan vara i ett samboskap verkar det ju bra att staten och kyrkan har en paketlösning.

• Janka

tattar-Emma

Håller med om att det är bra att det bara finns äkta barn i Sverige (alltså inget prat om oäktingar)

Svar på tråden Varför sambo?