• Lilja04

Betalning av bröllopet???

Mina föräldrar & svärf. vill betala bröllopet, MEN dom har sagt att : När ni gifter oss betalar vi. ( svärföräldrarna) Mina har sagt att dom vill att alla dom ska dela på det.
    Iaf, hur sjutton vet man hur mycket dom vill betala? Det är ju bra om man får veta i för väg... Det där låter bortskämt, men missförstå mig inte! Vill ju inte veta 3 mån innan attt dom har en budget på 30000 tex så har vi räknat med 40000 osv. EX bara! OBS!

Hur har ni gjort?/ skulle göra???

• Svar på tråden Betalning av bröllopet???
  • Ikka

Vi gjorde helt enkelt så att vi frågade vad dem hade tänkt sig att bidra med och förklarade att vi måste veta på ett ungefär för att veta vad vi ska planera efter. Och våra föräldrar förstod det helt klart och efter ett tag kom dem fram till vad dem ville och kunde bidra med.
    Detta frågade vi så klart efter att dem hade erbjudit sig att hjälpa till...bara så ingen tror att jag tatt för givet att dem skulle betala nått.

• Lilja04

ok, så tänkte jag med, dom har ju erbjudit sig första gången för 3 år sedan...

• Anna O

Vi hade tänkt att betala allt själva, men så blev det lite bidrag från olika håll. Har planerat utifrån en budget så att vi skulle kunna stå för hela kalaset själva, och inte är beroende av bidrag. Kändes självklart för oss att göra så. Då vi fått frågan av de bidragande hur mycket de ska betala har vi bara sagt att de får bestämma det själva, att de inte behöver ge något, men att vi är tacksamma för allt oavsett summa. Det kommer att bli en del vi får står för själva också, men det känns jätteok, från början tänkte vi ju betala allt själva!

Men... i ert fall har ju de bidragande sagt att de vill betala hela kalaset, så kanske kan ni fråga då hur mycket de ungefär tänkt sig? Det är en lurig fråga, inte roligt att känna att man tar för givet att andra betalar, man blir ju jättetacksam då någon vill hjälpa till med den ekonomiska biten.

• Lilja04

Anna O : ja, det är så vi känner Vi får prata med dom.. svårt..
    tack

• nyförlovad 3 juni

annars kanske ni kan lägga upp det typ som "kan inte ni sätta er ner o kolla igenom budget med oss" och sen gemensamt gå igenom vad allt kan tänkas kosta, vad som är rimligt etc. när ni sedan ser vad ni hamnar på kan ni ju ta upp frågan, typ - oj, vad mycket småsaker som ändå kostar, vill ni verkligen stå för allt eller ska vi (bröllopsparet) stå för den här delen.. tex.
    det kunde kanske vara ett smidigt sätt att ta upp saken..

• Saralisa

Mina föräldrar kommer att betala maten vilket är den enskilt högsta budgetposten. Så gott som resten betalar jag och min sambo och vi hamnar på ungefär samma summa som maten - så vi betalar hälften själva. Svärföräldrar finns tyvärr inte att tillgå annars hade de säkert också hjälpt till med något.

Om du går in och tittar på "Brudpar & verktyg" finns där en jättebra budgetsida som ni kan titta på. De tar upp allt som kan tänkas, från inbjudan till bröllopsresa (som vi f.ö. hoppar över så länge). Det ger er också en ungefärlig bild av vad ert bröllop kan tänkas kosta och vad ni således vill ha bidrag till!

Lycka till med allt!

• Gerda

Vad kul att de ställer upp för er när ni gifter er! Tycker nog att ni två (brudparet) kan räkna ut vad Ni tror att bröllopet kommer att gå på, enligt era uträkningar, och sedan be om att träffa alla föräldrar, tillsammans eller enskilt och gå igenom vad de har tänkt sig. Raka puckar från början så att ni alla vet vad ni talar om för summor.

Mina föräldrar sa från bröjan att de står för middagen och svärföräldrarna sa för en tid sedan att de bidrar med en viss summa som ung. motsvarar det mina föräldrar betalar. Jätte glada är vi självklart - det vi nu funderar på är hur vi ska säga till svärisarna när pengarna behövs... :) Borde följa mitt eget råd och köra med rakar puckar kanske ;)

• heaven

Hej !
    Mina föräldrar och svärföräldrar betalar festen och dekorationen i kyrkan.
    Vi får betala ringar,kläder,fotograf och min håruppsättning.
    Vi hade aldrig klarat det utan deras hjälp vi är så tacksamma.

• fåttettryck

Hej, det är svårt det där.
    Mina svärföräldrar, eller rättare sagt svärfar, har också antytt att de (han) ska betala bröllopet bara för att det ska vara så, men egentligen så har han inte mer råd än vi. Som tur är är svärfar ganska skämtsam också så det är inte helt 100% allvarligt menat. Vi har börjat spara på ett separat "bröllopskonto", så vi får väl se hur mycket vi skrapar ihop. Men om vi betalar en del själva så vet vi i alla fall att vi har frihet i hur vi vill arrangera bröllopet. Man kan ju inte "slösa" med andras pengar, men med egna pengar känns det bra att unna sig det lilla extra. Jag tycker dock att han ska få stå för max hälften av budgeten. I värsta fall får sambon sälja aktier och jag ta ett litet lån.
    Att göra en "deal" som beskrivits ovan kan annars vara en bra idé - att svärfar står för en avgränsad del av budgeten (den delen där det går att pressa ner priset utan att det behöver bli sämre? vilken del det nu är...) Det som är bra är i alla fall att han låter oss bestämma själva hur vi vill ha det.
    Och som sagt, man får definitivt vara tacksam, för vi klarar det nog inte heller helt själva ekonomiskt.

• Kerin

Du måste absolut kolla med dem vad de menar. Vi hade budgeterat för att klara allt själva och sedan så sa mina svärisar att de skulle stå för festen, supersnällt! När vi sedan kollade med dem så var det bidrag som de hade tänkt sig 16 000 kr. Det är ju jättemycket pengar som vi är hemskt tacksamma för, men vår fest kommer att gå på betydligt mer än så, mat och dryck för 70 gäster går nog upp till 30 000 kr. Alltså - kolla med dem så att ni förstår varandra, så att er budget inte spricker för kort tid innan. Eftersom vi kollade med en gång så har vi ju kunnat spara ihop "resten" själva så att säga.

• Clobberella

Vi har ett liknande "problem", mina blivande svärföräldrar säger att de kommer att ge oss X kr, för det fick min sambos bror till sitt bröllop. "Problemet" är att det är betydligt mer pengar än vi behöver, vi vill ju betala en del själva + att mina föräldrar vill hjälpa till. (fast vi vet inte med hur mycket än.)
    Svärföräldrarna vägrar att acceptera att vi inte vill ha pengarna och tycker att vi får använda överskottet till möbler, bröllopsresa eller något annat. Visst, det kommer vi ju att göra, men det känns obehagligt att ta emot en massa pengar som vi inte behöver.

• *Lilla M*

Vi utgår ifrån att allt vi vill ha, ska vi kunna betala själva. Så får bidragen komma utöver och bara bli glada överraskningar. Då kan vi ju spara lite av våra egna pengar istället.

Våra föräldrar kommer säkert vara med och betala, men jag tror att vi kanske skulle kunna få samma problem som några andra som skrivit här, att de tror att deras bidrag räcker till mycket mer än vad det gör i verkligheten.

• Lilja04

ok, vi frågade, oj, vad generösa dom är! Älskar dom! ( gör jag naturligtvis ändå! ) Dom betalar allt, vi ska välja & dom betalar! Jag är så lycklig!!!
    KRAM på er!

• Kerin

Vad snällt av dem, det var väl bra att ni frågade

• Kakan2007

Vi kommer nog säga till våra föräldrar att de är välkomna att sponsra bröllopet om de vill, och med vilken summa de känner att de vill lägga. M.a.o. får de lägga precis så mycket de vill så lägger vi resten. Budgeten ligger någonstans mellan 120-150 så vi kräver omöjligt att de ska betala någon större del... Eftersom familjernas inkomster skiljer sig stort vet jag inte om vi ska hålla tyst om hur mycket den andra familjen ger. Då slipper det bli jobbigt för den som inte kan ge lika mycket. Inget som jag tror att de måste veta.

Svar på tråden Betalning av bröllopet???