• Tusen_o_en_natt

Undran om nytt efternamn

Ni som har bytt efternamn i samband med vigseln hur har ni gjort? Vilka ska man "anmäla" sig hos att man har bytt efternamn för att det ska bli rätt med körkort och alla myndigheter mm. Jag har ju gjort en anmälan till skatteverket men vad ska man mer göra? Fixa nytt körkort och betalkort ska jag också ordna. Men vilka mer ska veta där det inte sköts automatiskt?

• Svar på tråden Undran om nytt efternamn
  • Mrs Persson

Är det bara en av er som byter eller båda två? Vi ska byta till ett släktnamn (min sida) så jag har redan bytt (vi gifter oss i augusti) och min sambo kommer få samma namn vid vigseln. Vad jag har förstått det räcker det med att lämna in Anmälan om efternamn till vigselförrättaren eller till skatteverket i samband med vigseln. Posten är ganska bra att höra av sig till...jag blev runtskickad ganska mycket innan de hänvisad till den lokala brevbäraren. Det går väl ganska mycket per automatik, men vissa ställen - typ prenumerationer och sånt måste man ta kontakt med själv. Mycket att tänka på!!
    Suck....

• kentfantast

Låt gamla namnet stå kvar på dörren och när du får brev från olika ställen eller tidningar ringer du och ändrar efter hand som de kommer. Så har jag alltid gjort med eftersändningen när jag har flyttat. Antar att det funkar på typ samma sätt nu med.

• kentfantast

Ring deras kundtjänst alltså. Där är det ju bara att säga att jag har bytt namn, kan du koppla mig nånstans. Funkar allt som oftast ju.

Svar på tråden Undran om nytt efternamn