• melie

Hjälp cellförändringar!

Jag är 23 år och var och tog mina första cellprov nu för ett par månader. NNyss fick jag besked och provsvaret visade på förändringar. Självklart är jag ju nu jätte orolig. Jag och min pojkvän ska precis börja försöka skaffa barn. Hur påverkar detta våra planer. Snälla, ge mig svar och era erfarenheter. Mvh Amelie

• Svar på tråden Hjälp cellförändringar!
  • physalis

Minst hälften av mina vänner är opererade för cellförändringar. Visst känns det säkert läskigt, men det är absolut ingen fara och det är jättevanligt att man får cellförändringar.

Jag vet inte hur det skulle funka med att skaffa barn exakt nu, då jag tror att de råder till avhållsamhet någon månad efter ingreppet, men en månad är ju inte så lång tid att vänta!

Oroa dig inte! :)

• martinibruden

jag fick också ett besked om cellförändringar. De kommer att utreda med fler cellprov, är alltså inte alls säkert att det blir tal om nån operation! Mig avrådde dom inte från att skaffa barn.
    Men jag förstår din oro. Jag var/är själv jätteorolig och jag minns att det var många tårar i början just av oro. Man tror inte att det ska hända en själv liksom.

• melie

Låt säga att jag blev gravid nu. Hur fåverkar det barnet om man blir tvungen att operera och påverkar en operation förmågan att bli gravid? Kanske är en dum fråga, men jag har verkligen ingen aning.

• martinibruden

cellförändringar tar flera år på sig. I ett worst case scenario tar det ca 10 år tills en tumör utvecklas. Min gyn sa att jag kunde skaffa barn om jag ville så jag tror nog att det ska vara lugnt men hör med gyn för ett riktigt bra svar.

En operation ska inte påverka förmågan till att kunna få barn iallafall. Det är ingen stor grej alls. Dom skär bort en bit av den nedersta tippen på livmodertappen bara. Det påverkar inte ägg, äggtockar eller livmodern i övrigt. Så var inte oroliga. Jag vet att man är orolig ändå men det här är infon jag fått från gynekologen på huddinge sjukhus.

• NY Augusti brud

Hej, Jag förstår att du är orolig. Jag fick själv besked om att jag hade cellförändringar när jag var runt 27.
    Min gynekolog tog då ett andra prov, och då var det ingenting. Nu tio år senare har jag inte haft cellförändringar igen, men jag går och kontrollerar det varje år. Min läkare förklarade det första provet med att man ibland kan få en liten cellförändring exv. vid en förkylning, så det behöver inte ens vara så att du har något som behövs göra något åt. Se bara till att följa upp det snabbt och ordentligt. Lycka till!

• Ammo

Hej!
    jag har haft cellförändring och även gjort en operation där de skrapar bort en liten bit av livmodertappen.
    Jag blev supernojig i början eftersom det första ordet som dyker upp i huvudet är cancer. Men de förklarade noga med att man kan inte ens säga att det är ett förstadie till det det dröjer som ovan skrev lång lång tid innan det går så långt.

Det ska inte påverka alls chansern att bli gravid sa de. Jag vill ha barn inom närmsta tiden så jag håller tummarna för att det är lungt ändå, med det tror jag.
    Jag har varit på koll varje år sen dess och de två gångerna har visat att allt är borta.
    Under graviditeten får man inte göra cellprov och skulle du råka få reda på en förändring och sedan direkt bli gravid innan du hinner göra en ev operation så tror jag inte det är någon fara heller. En gammal jobbarkompis fru hade det så och efter barnet var fött så var förändringen borta. Men det beror nog på hur kraftig förändring man har.

Lycka till och oroa dig inte, det är ingen fara, I know.

• Swing

Jag fick cellförändringar och blev koniserad på Huddinge för 3 år sedan. Efter 6 mån. visade proverna OK. Efter ett år var det nåt skumt. Jag deppade ihop och var beredd på en ny op. När nya prover togs var de konstigt nog OK.

Samtidigt som jag opererades en 30-årig tjej som hade ett så litet spädbarn att pappan fanns där i "kulisserna" för att ta hand om det. Alla kan tyvärr alltså drabbas, även nyförlösta. Vad jag förstår är dock prognoserna i allmänhet goda. Men jag var extra orolig därför att min mor ungefär samtidigt opererades för livmodercancer. Stadiet värre alltså, men hon verkar också ha botats.

• Mimsan75

Förstår din oro, men jag har också haft cellförändringar vilka behandlades och jag har oxå gått på extra kontroller. Min gyn läkare förklarade för mig att det är jättevanligt med ofarliga cellförändringar när man är ung. Jag har inte haft ngn mer gång sedan dess och då var jag 23 år och det var snart 8 år sedan.

Lycka till i "barnfabriken"

• Sibylla

Alltså, vet du att det verkligen är cellförändringar? Då jag gjorde mitt första cellprov ringde de hem och berättade att jag hade förändringar och jag bara bröt ihop, jag var ca 20 år då! Det var en fredag och på måndag gick jag dit och ville bli undersökt direkt! Då jag fick svaret var det ändå inget och jag hade alltså oroat mig en hel helg i onödan! Blev sååå förbannad men fick tillsvar att så kan det vara, men ändå kan jag tycka i efterhand att de kan förklara lite bättre för unga tjejer att det behöver faktiskt inte betyda cancer eller annat, bara en förändring helt enkelt!

• melie

Jag fick ett bröv där det stod att jag hade cellförändringar och skulle bli kallad om fyra månader för vidare undersökning. Mer vet jag inte. Lite jobbigt att inte veta och att man skall få gå oviss så länge..

• chaam

Jag hade cellförändringar som jag tog bort för 2 år sen med konisering. Jag är gravid i V11 nu så det påverkar inget alls. Frågade min läkare vad som händer om jag behöver göra ytterligare en konisering om det kommer tillbaks, då sa han " ingen fara vi tar bara några millimeter till och det påverkar inte dina chanser att bli gravid". :)
    Ett tips, var inte rädd att fråga när du går på undersökning igen det ångrar man bara efteråt!!

• jjr

Jag fick mitt första barn när jag var 25, fick en cellförändring, men inget gjordes.När mitt barn skulle födas så fick jag reda på att jag hade en cysta på ena äggstocken, och att det måste opereras, vilket jag gjorde när mitt första barn var en månad gammal.Fick ta bort ena äggstocken samt äggledaree, eftersom cystan var stor som en knytnäva. Fick mitt andra barn ca fyra år senare, när han var fem så fick jag besked om cellförändringar, konjicering gjordes, nu går jag på koll en gång om året. Det känns jobbigt,men samtidigt är man glad och evigt tacksam för dom underbara barn jag har och att jag ändå trots allt inte har fått det värre. tro mig, jag har gråtit många tårar, ibland har allt bara kännts för j-ligt.Man blir stark på något vis, men visst blir man nervös varje gång det är dags för ett nytt prov.Jag tror aldrig man vänjer sig...Barn kan du säkert få.Lycka till

Svar på tråden Hjälp cellförändringar!