• Diffy

Neeeeée nu orkar jag inte mer!!!!!

Nej nu orkar jag inte, nu vill jag rymma med min M2B. Känns som min mamma ska bestämma HUR vi ska göra och VAR vi ska vara.
    sedan penga frågan, huuua har såå ont i magen. Ibland kan jag ligga vaken länge och undra hur vi ska få ihop pengar till festen. Men min kille vill inte rymma iväg och gifta oss, han vill ha sin STROA fest med över 50pers
    Så därför tänkte jag OM jag kan visa honom och förklara att det GÅR att gifta sig utomlands lätt så kanske han går med på det.
    jag vill gärna höra hur ni som ska gifta er utomlands ska göra, hur det ska gå till och vad man måste fixa?!! :)
    Och hur ni fixade fotograf där?

• Svar på tråden Neeeeée nu orkar jag inte mer!!!!!
  • Lucia05

En tråd i samma ämne räcker..... ;)

• Diffy

jo, jag vet men jag kom på att den nog passar bättre in här?! och vet ej hur man raderar....

• Too Be  gift nu

Jag och min man gifte oss i nationalparken Valley of Fire i Las Vegas.

Det enda man behöver ta med är pass. Sedan går man till Clark County och hämtar ut en "marriage licence" och sen kan man gifta sig varsomhelst i Nevada.
    Sedan får man ett "marrige cerfificate" som man tar med hem och lämnar in på Skatteverket och så är man gift även hemma:)

Vi valde ett kapell över nätet som vi hade mailkontakt med - dom ordnade allt med blommor,fotograf, tårta och liknande.

I Las Vegas finns alla möjliga paket i alla prisklasser. Det är ju dock inte jättebilligt att flyga dit och bo där dock.

Så här gifte vi oss i alla fall:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-23/m1652298.html

• Diffy

Tack :) Det var jätte fina bilder och verkade hur romantiskt som helst :)
    Hur hittade ni VAR ni skulle vända er till? Alltså hur visste ni var ni skulle leta? Vi hade kanske tänkt oss att gifta oss i grekland, men jag har inte en aning om VAR jag ska börja leta om hur allt ska gå till och så?! Kan man kanske vända sig till ett resebolag?

• Too Be  gift nu

Tackar så mycket !

Eftersom bröllop är en av sakerna som Vegas är känt för så fanns all information på nätet.
    Det fanns så mycket info att det mest var svårt att välja:)

När det gäller Grekland så finns ju Svenska Kyrkan där så dom borde kunna hjälpa er:
    www.svenskakyrkan.se/skut/

eller prata med grekiska ambassaden i Sverige.

Här finns en gammal tråd om några som skulle gifta sig i Grekland:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m26336.html

Dom här kan visst ordna giftemål också:
    www.parga.com/

• Diffy

Tack snälla för din hjälp :) Ska genast spana in sidorna :)

• anne på grönkulla

Lite allmänt juridiskt/praktiskt om vigslar utomlands.

Det beror myckey på om man vill gifta sig "på svenska" elle rom man vill/kan gifta sig inför en myndighet i det land ni åker till. Sverige erkänner all vigslar som ingått inför en giltig myndighet utomlands, men alla länder godtar inte att utlänningar på besök gifter sig.

Här kan du se vilka svenska ambassader som har vigselrätt:
    www.regeringen.se/sb/d/2554

Så kan du googla på Svenska kyrkan i utlandet och se vilka svenska kyrkor utomlands som kan viga.

I båda fallen är det ganska få och ambassaderna ligger alltid i huvudstäder. Att det är få ställen som har vigselrätt "på svenska" beror på att rätt få länder tillåter andra myndigheter än de egna att viga och särskilt enligt en annan lag (dvs svensk) dessutom. Däremot kan man ofta viga sig inför en lokal myndighet, men inte alla länder tillåter att utlänningar på besök gör det. Ofta kräver det lite extra pappersexercis dock och man kan få översätta handlingar och sen själv registrera vigseln hos svenska skattemyndigheten.

På populära ställen (kolla i utlandstrådarna här på BT) finns det ofta researrangörer som kan hjälpa en med vilka papper som behövs och så. Annars kan man höra med lokala myndigheter. Förhoppningsvis kan du få hjälp via en resebyrå eller landets ambassad i Stockholm.

Vi gifte oss på en ambassad och tog med oss familjen - det går jättebra och är kul att få göra en resa ihop också. Dock har vi inga barn, men makens brorsbarn var med. Men då var vi ju ett gäng vuxna de kände också.

Lycka till!

Svar på tråden Neeeeée nu orkar jag inte mer!!!!!