• Ålandsfru

operera analfistel s.k. "klyvning" -smärtsamt??

Jag har haft ett sår ungefär två cm ovanför analen i fyra år, som det har kommit blod ur och som har gjort ont till och från. Jag har varit till läkare med det flera gånger, men de har bara sagt "det läker". Nu har jag igen varit till läkare och fått reda på att det är en analfistel som måste opereras genom "klyvning". De ska alltså att söva mig, skära upp i rumpan, gröpa ur det sjuka och sedan lämna såret öppet för självläkning. Jag kommer att bli sjukskriven minst 3 veckor. Nu undrar jag: HUR ont kommer detta att ta?? Någon som vet? Det låter som att det kommer att bli mycket smärtsamt med ett stort öppet sår i rumpan!! Kommer jag att kunna gå, ligga, sitta (har hört om någon sittring) och BAJSA (spricker inte såret när jag sätter mig på toan)?? Och hur länge tar det ont?

• Svar på tråden operera analfistel s.k. "klyvning" -smärtsamt??
  • vixen not a tramp

Är inte din läkare bäst lämpad att svara på dessa frågor

• Ålandsfru

Jag har inte tid till läkare förrän 15 augusti. Och andras upplevda erfarenheter brukar vara mer personliga, lättare att ta till sig och mer informativa och inte så kliniska som läkares ord.

• Pyssetroll

måste man ta bort den? är det farligt att ha kvar den eller är det det att den gör så ont o stör så mkt ? har själv en liknande grej men då den inte gör direkt ont utan bara blöder i bland så har jag valt att inte bry mig.

• Ålandsfru

Jag har läst att man kan få elakartad cancer om man inte opererar det och så kan fisteln bli djupare vilket i värsta fall kan leda till att man får stomipåse på magen. Det skulle inte vara så skoj. Sen kan fisteln täppas till och då blir det en infektion och så blir man jättesjuk med feber och så.

Min fistel gör inte så jätteont, det är mest en molande värk och blod i trosorna. Men jag vågar inte ha den kvar efter det jag har läst. Den tog jätteont innan analabcessen sprack och blev en fistel dock, då kunde jag inte sitta, men det var fyra år sedan.

• Ålandsfru

Enda sättet att få bort en fistel är genom operation.

• AnnLee

tant blå - min svåger har blev opererad i början av juni. Han har tydligen inte ont men jag tror att det kan vara högst individuellt. Däremot blev såret infekterat, och då fick han ont och sedan en kur antibiotika. Däremot åker han dagligen (fortfarande) till vårdcentralen och lägger om såret. Läkaren hade först sagt att det räckte med att åka in under en veckas tid men nu har det ju gått 6-7 veckor. Tror att även sådant är högst individuellt.

Vill inte alls skrämma upp dig, bra dock att upplysa om hur det kan vara för vissa. Fråga gärna läkaren mer specifika frågor när du träffar honom/henne.

Lycka till!

• Ålandsfru

AnnLee: tack för informationen! Vet du hur det går att bajsa? Du kanske inte frågat den frågan :) Och hade han ont direkt dagarna efter operationen? Lite jobbigt att åka till vårdcentralen varje dag, men jag bor åtminstone nära...

• AnnLee

tant blå - Det har jag faktiskt inte frågat om (och det har inte kommit på tal heller). Däremot sa han bestämt att han inte hade ont. Dock väldigt ont när det blev inflammerat.

• picachu

jag gjorde en operation av en pilonidalcysta, som jag antar är samma sak som analfistel, för ett år sen:
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp

Jag var med i en studie, där man jämförde det nya förfaringssättet att lämna såret öppet mot det gamla, att låta sy igen det.
    Vilken operation man fick skedde slumpvis.

Jag kan ju säga att jag var livrädd för att få öppna-hål operationen, som skulle enligt uppgift ta minst tre månader att läka och man skulle gå med ett stort j*kla hål i rumpan! Och tror inte du att jag får den operationen. Det låter som att det är den du kommer att få också, Tant Blå.

Det som gjorde ondast var faktiskt när de skulle lägga bedöviningen. Det gjorde riktigt, riktigt ont och jag grät som en liten flicka. Operationen kändes inte alls f ö.

Jag fick gå till disktriktssköterskan varje dag och lägga nytt förband på såret. Vad hon gjorde var att hon stoppade in en kompress i hålet som i kontakt med vatten blev till en gelé, detta för att såret skulle läka inifrån. På det lades ett förband som var plastigt på utsidan så man kunde duscha och träna. Jag fick också under de förstå två veckorna fylla i en smärttabell för studien. Jag kan säga att mina värden låg på noll hela tiden - jag hade inte ont och behövde inte ta de smärtstillande jag fick, Tradolan.

Jag kunde gå och träna redan efter första veckan. Såret läkte snabbt, jag vet inte om det var nästan fantastiskt snabbt, sjuksköterskan var i alla fall förundrad, eller så säger hon så till alla, hehe.

Efter kanske 2 - 2,5 veckor kom jag och DS överens om att jag inte behövde gå och få det omlagt varje dag, utan jag fick sån där gelégrej och förband så jag kunde lägga om det själv och fick gå till henne varannan dag och därefter kanske två ggr i veckan.

När det var dags för 1-månadskontroll på sjukhuset konstaterades det att mitt sår hade läkt så pass mycket att jag inte behövde hålla på och lägga om det - det var i princip färdigläkt.

Så det var det - jag läkte som en gudinna, hade inte ont, och när man går på toa för man försöka sikta och torka så man inte sölar ner bandaget, men risken är inte ens befintlig. Iof så satt min grej högre upp, närmare "sparbössan" än din.

Hur pass bra det du läker och hur ont du kommer att få är individuellt, men det kanske känns lite skönt att höra en solskenshistoria för att lugna nerverna.

Jo, en grej till. Runt midsommar fick jag ett "återfall," precis på ärret svullnade jag upp som förut och sen kom det ut gojs. Jag ska på 1-års kontroll för operationen i augusti för att konstatera om det var ett återfall eller om det var något annat. Besvären har iaf inte återkommit sen dess, så det är nog lugnt.

Om det finns mer du behöver veta, fråga på!
    Annars önskar jag lycka till! :)
    Hähä, vi kan va rumpkompisar :D

Svar på tråden operera analfistel s.k. "klyvning" -smärtsamt??