Inlägg från: Ålandsfru |Visa alla inlägg
  • Ålandsfru

operera analfistel s.k. "klyvning" -smärtsamt??

Jag har haft ett sår ungefär två cm ovanför analen i fyra år, som det har kommit blod ur och som har gjort ont till och från. Jag har varit till läkare med det flera gånger, men de har bara sagt "det läker". Nu har jag igen varit till läkare och fått reda på att det är en analfistel som måste opereras genom "klyvning". De ska alltså att söva mig, skära upp i rumpan, gröpa ur det sjuka och sedan lämna såret öppet för självläkning. Jag kommer att bli sjukskriven minst 3 veckor. Nu undrar jag: HUR ont kommer detta att ta?? Någon som vet? Det låter som att det kommer att bli mycket smärtsamt med ett stort öppet sår i rumpan!! Kommer jag att kunna gå, ligga, sitta (har hört om någon sittring) och BAJSA (spricker inte såret när jag sätter mig på toan)?? Och hur länge tar det ont?

• Svar på tråden operera analfistel s.k. "klyvning" -smärtsamt??
  • Ålandsfru

Jag har inte tid till läkare förrän 15 augusti. Och andras upplevda erfarenheter brukar vara mer personliga, lättare att ta till sig och mer informativa och inte så kliniska som läkares ord.

• Ålandsfru

Jag har läst att man kan få elakartad cancer om man inte opererar det och så kan fisteln bli djupare vilket i värsta fall kan leda till att man får stomipåse på magen. Det skulle inte vara så skoj. Sen kan fisteln täppas till och då blir det en infektion och så blir man jättesjuk med feber och så.

Min fistel gör inte så jätteont, det är mest en molande värk och blod i trosorna. Men jag vågar inte ha den kvar efter det jag har läst. Den tog jätteont innan analabcessen sprack och blev en fistel dock, då kunde jag inte sitta, men det var fyra år sedan.

• Ålandsfru

Enda sättet att få bort en fistel är genom operation.

• Ålandsfru

AnnLee: tack för informationen! Vet du hur det går att bajsa? Du kanske inte frågat den frågan :) Och hade han ont direkt dagarna efter operationen? Lite jobbigt att åka till vårdcentralen varje dag, men jag bor åtminstone nära...

Svar på tråden operera analfistel s.k. "klyvning" -smärtsamt??