• pickolina

göra barn bäst?

Tre dagar mellan är det optimala när det gäller killens spermier.... Ett ägg lever i typ 2dag och spermier kan leva upp till 5 eller 7dag, minns inte exakt....

• pickolina

Du är fertil i sammanlagt nio dagar, sju dagar innan ägglossning, under ägglossningsdagen och dagen efter ägglossning. Ägglossningen sker alltid 10-16 dagar före väntad menstruation. Om du därför har en menstruationscykel på 35 dagar bör du ha ägglossning på dag 21. Eftersom ägget bara lever upp till 24 timmar och det faktum att mannens spermier endast överlever i några dagar, är det därför störst chans att bli gravid genom att ha samlag dagarna kring din ägglossning.
    Se ägglossningskalendern här

Mannen har rikligast med spermier (ju fler spermier per ml, destå bättre kvalité) 3 eller fler dagar efter senast utlösning. Det är därför mindre chans att bli gravid med samlag varje dag än om man istället väntar några dagar och försöker pricka in dagarna kring ägglossningen.

• pickolina

Det sista inlägget innehöll en text kopierad från familjelivsidan...

• pickolina

Med tanke på att finns speciella spermiedödande medel så ska sperierna överleva alla vanliga typer av glidmedel osv....

• pickolina

Hittade lite "rolig" spermieinfo! :D

Spermierna
    Spermier bildas i testikeln från en speciell typ av stamceller. Genom att stamcellerna hela tiden förnyas kan du aldrig göra slut på spermier hur många utlösningar du än har. Det tar cirka tre månader att bilda en spermie. Normal bildas det runt 100 miljoner spermier per dygn. Spermien består av ett huvud, mellanstycke och svans. I huvudet finns DNA-material, det vill säga arvsanlagen. Efter utlösningen kan spermier fortsätta att leva och vara befruktningsdugliga inne i kvinnans kropp under ett par dygn.

Vid utlösningen gör rytmiska sammandragningar av muskler i nedre delen av buken och sammandragning av de spermieledande gångarna så att spermierna kastas ut. De spermier som kommer ut först i samband med utlösning anses ha den bästa förmågan till befruktning. Färska spermier har bättre befruktande förmåga än "gamla". Om du har utlösning oftare får du ut mer befruktningsdugliga spermier jämfört om du har utlösning mer sällan. Efter tre till fem dagar kan spermiekvaliteten börja gå ned.

• pickolina

Lite annat:

Vill du bli gravid bör du ha samlag dagarna precis innan ägglossningen. Eftersom det kan vara svårt att veta exakt när du har ägglossning kan ni förslagsvis ha regelbundet samlag två till tre gånger i veckan dagarna mellan mensens slut och ägglossningen. Då simmar spermierna upp i äggledarna och väntar på ägget.

• pickolina

Forts...

Ägglossning
    När ägget lossnar från äggstocken fångas det upp av äggledarens tratt. Ägget kan leva i äggledaren upp till 48 timmar.

Befruktningen
    Mannens spermier simmar i stora mängder (från början cirka 500 miljoner) upp i livmoderhalsen, genom livmodern och ut i äggledaren där ägget väntar. Befruktning av ägget sker ungefär mitt i äggledaren.

Även om ni har samlag några dagar innan ägglossningen kan kvinnan bli gravid. En del spermier kan leva upp till fem dagar efter att mannen fått utlösning.

• pickolina

Jennie

Don´t blame me, tog informationen från nätet. Bland annat från vårdguiden, familjeliv osv... Så jag tror att de vet ungefär vad de pratar om! ;)

Att de skriver så här:

"Du är fertil i sammanlagt nio dagar, sju dagar innan ägglossning, under ägglossningsdagen och dagen efter ägglossning."

Är pga att spermierna kan leva i din kropp i flera dagar och därför kan man bli gravid flera dagar innan ägglossning. Sedan lever ägget upp till 48h efter ägglossning och då kan man självklart oxå bli gravid....

Hur som helst så finns det ju alltid undantag men det var inte vad som diskuterades tror jag (?). I sådana fall behöver man ju inte diskutera eller göra statistik "what so ever"...jag menar, finns det alltid undantag så varför hjälpa folk med att ge dem ett medel som kanske kan hjälpa till?! ;)

• pickolina

Jag menar, några garantier är det väl aldrig någon som lovar... Man anger det vanligaste och hoppas på det bästa liksom... Men visst, eftersom man aldrig jan vara 100% så kan man ju skippa det helt å hållet...eller hur?.. ;)

Sorry... Jag är lite halvallvarlig och halvskämtar för jag tycker att inlägget var lite onödigt då ingen påstått något annat än att vi pratade om vad som anses som normen... :) ;)

• pickolina

Jennie med ie

Skratt... Vad jag menade var bara att det inte var jag som kommit med felaktig info, även om det var jag som skrivit det... Jag kopierade det från nätet, från vad jag tyckte var en pålitlig sida... :) Tror just det inlägget kom från familjeliv... Minns inte exakt...

Hur som helst, så är det ju ungefär där runt som man har störst möjlighet att försöka....

Svar på tråden göra barn bäst?