Zozo,
Japp, det var precis i de banorna jag funderade. Särskilt med tanke på reaktionerna kring S-T:s berättelse om sin relation när hon var 14 år gammal.
Sitter och undrar lite när en sådan åldersskillnad inte skulle få mig att höja på ögonbrynen. Att vara 14 och vara tillsammans med ett par som är betydligt mycket äldre hissar definitivt upp mina ögonbryn lite, även om jag så klart kan hissa ner dem igen efter en stunds funderande.
Hade det triggat igång mina höjbara ögonbryn om S-T varit 18 och hennes partner båda över t ex 35? Antagligen... Men å andra sidan har jag i min vänskapskrets ett par som träffades när hon var 17 och han 31 och det håller ännu idag, 14 år senare, och jag skulle beskriva dem som ett mycket välfungerande och "sunt" par. Så varför skulle det störa mer om en av tre var så pass mycket äldre?
Allt är ju bara fördomar för sådant måste ju ändå bedömas från fall till fall. Och jag gillar som sagt att ge de där fördomarna jag har en rejäl knäpp på näsan. :)
Sitter och klurar på en till fråga som poppa upp. Eller snarare klurar jag på varför jag så gärna vill fråga om S-T upplever att hon och hennes två partner alla är jämlika eller om någon då och då, eller alltid, för befälet. :) Vad katten nu det egentligen har med saken att göra. Det är nog åldern igen som spökar. :)
S-T,
Vad det gäller att gifta sig eller inte så tycker jag att mognad är viktigare än ålder. Men samtidigt är det väl också så att jag inte vet om jag skulle hålla mig till det om ett framtida barn skulle vilja gifta sig ungt. :)
Med det första i åtanke låter det ju som att ni är bättre förberedda än många par om ni redan har tagit de där svåra diskussionerna. Visst kan man ändra sig, men det har ju faktiskt inget med åldern i sig att göra.