• Buslinna

Polyamorösa brudar?

Jag är lite feberyr för tillfället, så just nu kan jag inte bidra med så mycket till ert filosoferande. Men jag måste bara säga att jag älskar den här tråden! Jättekul att höra en så annorlunda diskussion och det glädjer mig att ni diskuterar så fördomslöst eller att ni är medvetna om eventuella fördomar. :) Jag vill ha alla er som diskuterat här inne som vänner - tänk vilka härliga diskussioner man skulle kunna ha över en kopp te med människor som er! :D Några som bor i Stockholm? ;) Ni verkar vara så förbaskat sällsynta.

Jag är förundrad och fascinerad över hur er relation fungerar, S-T, och som andra sagt också imponerad över att ni klarar det. Tack så mycket för att du bjöd upp till den här diskussionen!

• Buslinna

Eller 1+1+1 som i det här fallet då. ;)

S-T,
    Hur gamla är dina partner? Mina eventuella fördomar (jag tror att de lurar där någonstans i bakhuvudet) behöver ytterligare en dust här och jag sitter och funderar lite på om de skulle få spel om åldersskillnaderna i det här fallet var stora. :)

• Buslinna

Zozo,
    Japp, det var precis i de banorna jag funderade. Särskilt med tanke på reaktionerna kring S-T:s berättelse om sin relation när hon var 14 år gammal.

Sitter och undrar lite när en sådan åldersskillnad inte skulle få mig att höja på ögonbrynen. Att vara 14 och vara tillsammans med ett par som är betydligt mycket äldre hissar definitivt upp mina ögonbryn lite, även om jag så klart kan hissa ner dem igen efter en stunds funderande.

Hade det triggat igång mina höjbara ögonbryn om S-T varit 18 och hennes partner båda över t ex 35? Antagligen... Men å andra sidan har jag i min vänskapskrets ett par som träffades när hon var 17 och han 31 och det håller ännu idag, 14 år senare, och jag skulle beskriva dem som ett mycket välfungerande och "sunt" par. Så varför skulle det störa mer om en av tre var så pass mycket äldre?

Allt är ju bara fördomar för sådant måste ju ändå bedömas från fall till fall. Och jag gillar som sagt att ge de där fördomarna jag har en rejäl knäpp på näsan. :)

Sitter och klurar på en till fråga som poppa upp. Eller snarare klurar jag på varför jag så gärna vill fråga om S-T upplever att hon och hennes två partner alla är jämlika eller om någon då och då, eller alltid, för befälet. :) Vad katten nu det egentligen har med saken att göra. Det är nog åldern igen som spökar. :)

S-T,
    Vad det gäller att gifta sig eller inte så tycker jag att mognad är viktigare än ålder. Men samtidigt är det väl också så att jag inte vet om jag skulle hålla mig till det om ett framtida barn skulle vilja gifta sig ungt. :)

Med det första i åtanke låter det ju som att ni är bättre förberedda än många par om ni redan har tagit de där svåra diskussionerna. Visst kan man ändra sig, men det har ju faktiskt inget med åldern i sig att göra.

• Buslinna

*kramar*

S-T,
    Nej, det är ju egentligen inte relevant, men intressant att man lätt höjer på ögonbrynen och får för sig att åldersskillnaderna är stora osv. Och det är ju det jag gillar med den här tråden - allt som drar fram fördomar jag trodde att jag gjort mig av med för länge sedan är suveränt. :)

• Buslinna

Zozo,
    Jag förstår PRECIS vad du menar. Helt hopplöst att hitta folk som kan tänka sig att föra en intelligent diskussion. Attans att ni inte bor i Stockholm hela bunten. :)

• Buslinna

Jag är precis på väg ut genom dörren, men addar er gladeligen så kan jag delta i en diskussion senare! :) (Då kan ni för övrigt också gärna skicka min adress via msn till andra i det här gänget. :))

• Buslinna

angelici,
    Svartsjuka förekommer i alla möjliga sorters relationer. En förälder kan vara svartsjuk på sitt barn för att den andra föräldern ägnar för mycket tid och kärlek åt barnet, exempelvis. Det är ju upp till de personerna att lösa det problemet - eller skulle du då tycka att föräldrarna borde avsluta relationen? Jag tvivlar på att du skulle tycka att en sådan relation var "felaktig" bara på grund av svartsjukan. :) Så varför är relationer med flera partner fel bara för att man riskerar att bli svartsjuk? Om det fungerar för personerna i fråga - varför inte?

Det är nog för övrigt knappast svartsjukeresonemanget som ligger bakom lagen om månggifte. Närmare till hands är nog religiösa skäl, skulle jag tro.

• Buslinna

S-T,
    Några frågor som jag kom på under middagsinköpet:
    Skulle ni kunna leva i en så kallad bruten triangel om en av relationerna skulle ta slut?
    Skulle en eller flera av er kunna ha ytterligare relationer utöver er triangel? Kan triangeln utökas, eller har ni någon uttalad eller outtalad gräns för antalet personer inom relationen?

Dags för middag.

• Buslinna

nyförlovade,
    Finns inte precis samma risker att någon av parterna ska må dåligt i alla förhållanden?

Om de själva säger att de mår bra av sitt förhållande, varför ska de inte få gifta sig?

Det finns ju inga regler som säger att båda parter måste må "bra", ha fläckfri familjehistoria etc för att få ingå i ett traditionellt äktenskap, så varför belägga ett icke traditionellt äktenskap med sådana krav?

Nog håller du väl med om att ett äktenskap handlar om något helt annat än just tvåsamhet, eller menar du att vilka två främlingar som helst kan ingå ett, enligt dig riktigt äktenskap? Om du håller med - varför kan inte tre personer som känner likadant osv då ingå äktenskap? Bara för att de råkar vara tre personer?

Har du och din fästman läst igenom tråden, eller åtminstone början på tråden, så att ni vet vad det är ni dömer? S-T har ingen "vid sidan av" som du säger.

• Buslinna

För min del får de också skaffa hur många barn de vill. Ser inte det minsta fel i det. Det vore väl suveränt att vara älskad av TRE föräldrar?

• Buslinna

tattar-Emma,
    Jag ställer mig lite tveksam till det historiska uttalandet. :) Vad baserar du att män "behövde en egen fru som ingen annan rört, allt för att säkra faderskapet" på?

• Buslinna

Lena+Mattias=sant och tattar-Emma,
    Ja, teorier finns det och det var också därför jag frågade - om det var menat som ett förslag på vad dagens tvåsamhetsnorm kan härstamma från. :) Det är ju lite svårt att med säkerhet uttala sig om livet under tiden innan det finns skriftliga källor, särskilt om varför människor gjorde såsom de eventuellt gjorde. :)

• Buslinna

På tal om Darren Hayes så är han ju inte särskilt hemlig längre - han är nygift med en man. Men han har ju varit gift tidigare också och den gången var det med en man. :)

Svar på tråden Polyamorösa brudar?