Polyamorösa brudar?
Jag tror inte att förbudet mot månggifte står på en enbart religiös grund, även fast religionen antagligen haft betydelse. Jag tror att lagen finns för att skydda folk, precis som byxmyndighetsgränsen.
Det är lätt att tänka sig att man i vissa religiösa samfund i Sverige förut tillåtit månggifte, men att kvinnorna i de familjerna haft en låg ställning. Om så myndigheterna ansett att dessa kvinnor (för jag har svårt att tänka mig att det motsatta förekommit) farit illa eller att deras medborgerliga rättigheter kränkts, så har de velat förhindra detta genom månggifte. (Jag vet att denna diskussion förts kring invandrare som kommit till Sverige med flera makor.)
Det är ju förstås ingen anledning till varför S-T inte skulle få gifta sig med både sin fästman och sin flickvän, men frågan är väl hur man ska lagstifta för att det inte blir ett kryphål för att utnyttja andra människor?
(Clobberella: jag tror att det du egentligen syftar på tidigare i tråden är Heisenbergs osäkerhetsprincip, inte Einstein...)