• Penny J

Polyamorösa brudar?

Hmm, detta var något nytt för mig. Mycket intressant läsning! Jag undrar bara (hoppas TS står ut med en massa nyfikna frågor...) hur det funkar när du säger att du skall fria till din/er flickvän också när du känner att den relationen djupnat. Man får ju bara ha en make/maka i Sverige...eller?

• Penny J

Alltså detta är ju himla intresant tycker jag. Och TS frågar ju något relevant här på slutet tycker jag.
    " Hur vet någon annan hur *min* relation är uppbyggd? Vilka avtal och regler vi har? Varför måste jag vara precis som alla andra, bara för att de inte tänkt tanken att det här finns?"
    Det är ju sant. Ni får ju leva hur ni vill och det där med att man inte skall skada någon annan lär smart tycker jag. (heja doktor Phil ) Men jag tror att anledningen till att folk reagerar på förhållanden som är "annorlunda" är följande. (skall försöka uttrycka mig så bra som möjligt) Alla människor har moraliska måttstockar. Alltså det finns saker som jag, du och alla andra uppfattar som rätt och fel. Dessa saker är inte samma från person till person. Jag, tillexempel, är uppvuxen i ett riktigt svensson hem och har tvåsamheten som norm. Därmed uppfattar jag det som "rätt" att man är ett par som bildar familj osv. osv. Därmed inte sagt att jag inte inser att mitt "rätt" inte är något universellt "rätt". Fattar ni vad jag menar? Jag tycker att en viss sak är "rätt" men jag inser också att det tycker jag ju enbart pågrund av mina erfarenheter och värderingar och det finns ju ingenting som säger att mitt "rätt" är "RÄTT". Sedan finns det ju också saker som jag tycker ÄR rätt och fel. Tex tycker jag att det är fel att mörda någon och det anser jag vara ett universellt "fel". Alltså något som "ÄR" fel..... Hmmm snurrigt?

• Penny J

Zozo- men det är så jag menar. Så som du skriver. Jag menar att i min värld, i mitt liv så hade det känts "fel" om min m2b ville ha en till flickvän. Med det inte sagt att jag tycker det är "fel" om någon annan väljer den livsstilen. Förstår du. Precis som att jag skulle bli sårad och ledsen om min m2b bedrog mig. Jag skulle tycka att han gjorde "fel" utifrån vårt förhållandes normer. Men det finns naturligtvis förhållanden där det inte uppfattas som "fel" att ha sex med andra än partnern. Det är ju en "regel" i vårt förhållande kan man säga...

• Penny J

The Bride... Jo, det är klart att jag i vissa situationer skulle kunna FÖRSTÅ varför en person dödat en annan. I tillexempel den situationen du beksriver. Men principiellt tycker jag ändå att mord är fel. Jag skulle inte kunna säga "jasså, du har valt att mörda folk i ditt liv, ja det känns ju lite fel för mig men så länge du är nöjd så är det ju ok". Det hade jag däremot kunnat säga till S-T "Jaså, du har valt att ha en relation med två personer istället för en. Ja det känns ju lite fel för mig men så länge du är nöjd så är det ju ok."

• Penny J

Jag tyckte också att Toros formulering var lite lustig... Gå bakom ryggen på gud...Men frågan kvarstår tycker jag. Jag är inte alls religiös och tycker att kyrkan i mångt och mycket är en enda stor dubbelmoral (men det är väl en annan diskussion) men hur känner ni inför att gifta er i kyrkan? Känns ju som om ert förhållande inte direkt skulle ha gillats av svenska kyrkan...? Vill ni ändå ha deras välsignelse?

• Penny J

Jag håller med Nasse7. Jag var med och skrev i denna tråd "i början" när den var ny och jag var imponerad över att det var så få som hoppade på TS. Det är jag inte längre. Som jag skrev i början så håller jag fullständigt med Nasse om det där med rätt och fel. Jag skulle inte vilja leva poly så i mitt liv är det fel men det ger ju inte mig, eller någon annan, rätt att totalt döma ut TS för hennes livsval, eller?

• Penny J

Maria skrev: Så lagstiftningen måste vara uppbyggd efter den normala samhällsnormen för att kunna fungera.

Fast det där är ju lite som hönan och ägget tycker jag. Vad kom först liksom? Den normala samhällsnormen eller lagstiftningen? Det "normala" är ju ändå något som vi konstruerat genom just lagar och förordningar...

Svar på tråden Polyamorösa brudar?