Alltså detta är ju himla intresant tycker jag. Och TS frågar ju något relevant här på slutet tycker jag.
" Hur vet någon annan hur *min* relation är uppbyggd? Vilka avtal och regler vi har? Varför måste jag vara precis som alla andra, bara för att de inte tänkt tanken att det här finns?"
Det är ju sant. Ni får ju leva hur ni vill och det där med att man inte skall skada någon annan lär smart tycker jag. (heja doktor Phil ) Men jag tror att anledningen till att folk reagerar på förhållanden som är "annorlunda" är följande. (skall försöka uttrycka mig så bra som möjligt) Alla människor har moraliska måttstockar. Alltså det finns saker som jag, du och alla andra uppfattar som rätt och fel. Dessa saker är inte samma från person till person. Jag, tillexempel, är uppvuxen i ett riktigt svensson hem och har tvåsamheten som norm. Därmed uppfattar jag det som "rätt" att man är ett par som bildar familj osv. osv. Därmed inte sagt att jag inte inser att mitt "rätt" inte är något universellt "rätt". Fattar ni vad jag menar? Jag tycker att en viss sak är "rätt" men jag inser också att det tycker jag ju enbart pågrund av mina erfarenheter och värderingar och det finns ju ingenting som säger att mitt "rätt" är "RÄTT". Sedan finns det ju också saker som jag tycker ÄR rätt och fel. Tex tycker jag att det är fel att mörda någon och det anser jag vara ett universellt "fel". Alltså något som "ÄR" fel..... Hmmm snurrigt?