Inlägg från: Clobberella |Visa alla inlägg
  • Clobberella

Polyamorösa brudar?

Oj så kul att vi är många skåningar. (även om jag inte är äkta hobbydansk utan inflyttad)

• Clobberella

S-T: du är addad!
    Själv har jag clobberella@inbox.com om någon trevlig vill adda mig. Se till att ni stavar rätt bara, verkar var knepigt
    Zozo: ropade på dig i en annan tråd, men jag kan väl ropa här också: adda mig om du har msn!

• Clobberella

Vi kan väl skriva här också, och ta det som vi inte vill skriva offentligt på msn

• Clobberella

Vad hände med Tossebo som skrev i början av tråden, är du kvar? Kul med lite annan vinkel på ämnet...

• Clobberella

Det är helt enkelt omöjligt att gifta sig tre personer, hindersprövningen är ett papper på att ingen av er är gift tidigare eller syskon eller något annat olämpligt. Så hade ni tre lämnat in hindersprövningen samtidigt så hade ni fått avslag.
    Däremot finns det ju inga lagar om hur många sambos man får ha, och man kan ju skriva testamenten för att reglera vem som ärver vem etc.
    Varför det är olagligt? Tja, homosexuella kan ju inte gifta sig utan ingår partnerskap (varför det ska vara nån skillnad ?! ) så lagstiftarna är väl inte redo att tillåta månggifte än. Men jag tror att det diskuteras. Åtminståne diskuterar man ju en könsneutral äktenskapsbalk, så det borde ju gå att lägga in månggifte i det också...
    Fast frågan är väl hur man gör med skillsmässa... om tre personer gifter sig med varandra, kan två av dem skilja sig sen
    Lite knepigt det där, men förmodligen kommer reglerna omkring äktenskap att förändras med tiden. Vi är ju redan på god väg i och med att homosexuella NÄSTAN kan gifta sig.
    (fast i mina ögön är partnerskap=äktenskap)
    Blev kanske lite rörigt det här...

• Clobberella

ögön=ögon men det fattade ni nog

• Clobberella

Ja vill ni ha möjlighet för alla tre att ha samma "status" i förhållandet så är det kanske bättre att inte vara lagligt gifta. På så sätt kan ju er flickvän vara delaktig i förhållandet på samma villkår som er. Sen kan ni ju reglera det lagliga (arv, ägande etc.) med hjälp av en advokat.
    Annars är ju du och mannen gifta och er flickvän har ingen möjlighet att rent juridiskt vara er fru utan förblir flickvän/sambo.

• Clobberella

Bra frågor Buslinna!

• Clobberella

"Gå bakom ryggen på Gud" Sorry, men det var bara en rolig formulering... Tror man på Gud så tror man väl att han ser allt, svårt att gå bakom ryggen då liksom....

När det gäller vem som ska få gifta sig eller inte har jag inte så stora åsikter.... däremot när det gäller vem som ska få gifta sig_i_kyrkan_... där måste man ju se till vad religionen godkänner och inte bara vad som är politiskt korrekt....
    Men detta är en helt annan diskusion...

• Clobberella

Tossebo: Där är du ju, hade varit intressant att höra mer om din syn på det hela... eftersom du lever i en liknande relation.. i alla fall från en helt monogam synvinkel....

• Clobberella

bobou: mycket möjligt, jag känner bara till principen, inte vem som kom på den

• Clobberella

*vinkar*
    Har vi något nytt att säga i den här debatten?

• Clobberella

nyförlovade: om du går tillbaka lite i tråden så kan du se att de inte planerar att gifta sig i kyrkan, och även intressanta inlägg om hur deras relation fungerar.

Jag skulle tro att hon gifter sig för att hon älskar sin pojkvän och vill leva med honom resten av sitt liv. Precis samma anledning som jag har för att gifta mig.

Att de sen inte begränsar sin relation till två personer är väl upp till dem.
    Jag hade pesonligen inte klarat av ett sådant förhållande, men beundrar S-T som vågar leva annorlunda, och dessutom kan diskutera sin livsstil lugnt och sansat och med stor respekt för oss som lever "vanliga liv".

• Clobberella

Det är ok att tycka att det är fel, men det vore intressant med lite mer ingående argument än "Det är fel" och "nu ljuger du".

Varför är ett förhållande mellan tre personer fel? Det låter som att du inte bara tycker att det gäller äktenskap, men jag kan ju ha fel.

Vem tar skada av att de vill leva tillammans alla tre? Barn har S-T redan sagt att de inte planerar, så det är inget argument.

Varför är äktenskap mellan fler än två fel? Jag vet att det inte är lagligt i sverige, och jag skulle själv inte vilja vara gift med mer än en. Men jag har inga argument för att inte någon annan skulle få vara det, förutom att det skulle bli väldigt komplicerade lagar med arv, försörjning etc.

• Clobberella

I mitt förhållande vill vi inte alltid samma sak, men vi diskuterar och kompromissar. Likadant gör man förhoppningsvis i en familj, på en arbetsplats, med sina vänner etc.
    Varför skulle man inte kunna göra det i ett trepartsförhållande?

Att utgå från att personer med en sådan livsstil har en traumatisk barndom tycker jag är lite trångsynt. Är det likadant med tex homosexuella?

Alla påverkas vi av vårt förflutna och måste hitta ett sätt att leva som vi mår bra av.

Jag kan se riskerna med den här typen av förhållanden, och tror att få kan få det att funka. Men om det fungerar för S-T så har jag ingen rätt att döma henne och de hon väljer att leva med.

• Clobberella

"Behovet av mer än en sexpatner" Tja, hade vi inte behövt mer än en så hade alla varit oskulder när de gifte sig
    Men jag förstår naturligtvis hur du menar.

Men se det ur min synvinkel tex. Jag är bisexuell. Genom att leva med en man får jag för resten av mitt liv förneka/gå miste om en del av min sexualitet.
    Detta är något jag är beredd på, och jag är villig att göra det eftersom ingenting är värt mer för mig än min blivande man.
    Men trots det så är det ju något som min blivande ALDRIG kan ge mig. Likadant skulle en tjej aldrig kunna ge mig allt jag "behöver".

Om man hittar ett sätt att fylla alla inblandades behov och önskemål, och alla känner sig älskade och mår bra, så kan jag faktiskt inte se något fel i det.

All kärlek är bra kärlek!

• Clobberella

När det gäller barn så har jag ingen bestämd åsikt, men det gör ju onekligen situationen mer komplicerad. Men jag tror att ett barn far mer illa av att ha en eller två dåliga föräldrar än tre bra föräldrar. Kvalitén sitter ju inte i antalet utan omsorgen om barnet.

• Clobberella

Jag vet inte om detta kommer att utlösa en våldsam diskussion, men månggifte förekommer ju faktiskt i bibeln. Det finns till och med regler för vilka man får gifta sig med, tex 3 Mos 18:18 "Du ska inte till hustru ta en kvinna tillsammans med hennes syster, så att du uppväcker fiendskap mellan dem..."
    Det står att man inte ska gifta sig med någon nära släkting till sin befintliga fru. Det tolkar jag som att det är ok att ha flera fruar. I alla fall i gamla testamentet.
    Så att det är fel enligt bibeln håller faktiskt inte hela vägen, om inte någon kan leta upp ett bibelställe som säger att gud har ångrat sig och från och med nu så får man bara ha en fru.

• Clobberella

S-T: så tråkigt att höra att ni har problem.... distansförhållanden är ju alltid jobbigt (har provat) tyvärr... och svårt att reda ut problemen om man inte träffas så ofta

Svar på tråden Polyamorösa brudar?