• Trollungen

Är jag knäpp?

Vi kommer inte att ha några barn på vårat bröllop, förutom de små flickorna som ska vara brudnäbbar.
    Nu undrar jag lite, jag har en kille innan på 8 år och min sambo har 2 killar innan som är 9 och 10 år, ska de vara med på bröllopet eller inte? Det kommer inte att vara hemma då det inte är våran ordinarie helg. Förstå mig rätt, men kommer grabbarna tycka att det är roligt att vara med på ett bröllop och sen en tråkig vuxenfest utan barn?!

• Svar på tråden Är jag knäpp?
  • anne på grönkulla

Vore det inte trevligt för dem att vara med, om inte annat för att känna sig inkluderade i er gemensamma familj? Jag är rädd att barn i den åldern annars kan känna sig uteslutna och skulle se det som självklart att inkludera hela familjen.

Sen vet jag inte hur ni ser på barn på bröllop generellt, det kan vara en rätt infekterad fråga. Men att behandla alla era barn lika tycker jag, oavsett schema och så.

• Bröllopstokiig

Jag tror faktískt inte de kommer ha superkul. Jag skulle föreslå att de är med i kyrkan och får vara med en stund på festen, kanske brudskålen och förrätten, och sen kansek de andra föräldrarna får hämta dem. Det är svårt för barn i den åldern att förstå och sitta still. Jag pratar ur erfarenhet. De har säkert roligare om de får komma hem i tid och kanske leka en stund med sina kompisar. Men ändå kan de känna att de har varit med en stund. Så skulle jag gjort om jag var i er situation.
    Jag ska inte ha några barn med på festen alls, men jag har inte egna, mina brudnäbbar är bara 3 + 5 år och deras morföräldrar hämtar dem efter kyrkan.

• Trollungen

CicciL
    Tack för ditt svar. Men det är lite svårt för de andra föräldrarna och hämta dem då de bor 6 mil och 8 mil ifrån oss. Och alla släktingar ska ju vara med som bor här.

• Bröllopstokiig

Jaha,det var ju lite knivigt. Men kan ni inte sätta dem i en taxi hem då? Sex mil kanske inte kostar mer än 5-600 kronor, det kan det kanske vara värt. Det skulle jag gjort i så fall.

• NHstd

Svårt att svara på när man inte känner just era killar men spontant kan jag säga så här;
    Jag håller med "anne på grönkulla" om familje-aspekten och tror faktiskt att killarna hade gillat att få vara med. Kan man dessutom ge dem en liten "uppgift" att sköta under dagen kan de verkligen känna sig delaktiga och inte minst stolta över sin insats!

Vi kommer att ha barn i olika åldrar på vårt bröllop och skall gardera oss med några filmer, är man 8-10 år kan det ju funka lika bra med en X-box/PS2 och en STOR skål med godis!

• .fia.

När de blir äldre kommer de vara glada att de fick vara med på er stora dag!

• Zozo

Mina tre systersöner pa 8 och 10 ar kommer att vara med som enda barn. Det är ju inte direkt en alder da man springer omkring och skriker.. och tycker de det är trist att sitta vid bordet sa länge sa far det helt enkelt ga ifran (de sitter blandat vid de vanliga borden och inte vid barnbord)... Nu ska vi sova pa samma ställe och det finns bade park och tv-rum sa de kan nog sysselsätta sig om de skulle tycka det blev trist, men de brukar faktiskt gilla att vara med!
    Nu ska vi varken ha allsang eller en massa tal (atminstone vântar jag mig inte det!), men det blir nog ett hyss eller lek eller tva...

• ninjan

jag skulle absolut ha med mina barn på mitt bröllop. Men det är jag det..och jag har inga barn än :) Och inga bröllopsplaner heller...

•  Miss Cee

Barn på 8,9,10 år måste ju kunna sitta stilla under en vigsel. Jag tror att det är mycket vanskligt att inte ha dem med, iaf på vigseln och kanske en bit av festen (eller hela) om de vill. Ni vill ju att de ska känna sig som en del av er famij och om de då inte blir får vara med så kan de säkert bli hemskt ledsna och känna sig utanför och bortglömda...

• Örebroare

Jag tycker absolut att de ska vara med. De är ju era egna barn!!! Även om de inte har skitkul hela kvällen så tror jag, precis som .fia., att de kommer att vara glada för att de fick vara med när de blir äldre!

• Lucia05

Jag är ingen förespråkare av att ha en massa barn på bröllopsfesten, men vill ni inte ha med era egna barn under vigseln?

• GrisRosa

kan ni inte fråga barnen själva?

• Afrodite_Aug-07

barnen verkar vara tillräckligt stora för att själva bli tillfrågade om dom vill vara med. som era barn tycker jag dom har en viss rättighet att vara med om dom själva vill. Jag var 9 år när mina föräldrar gifte sig, om jag inte hade fått vara med och inte ens blivit tillfrågad hade jag blivit jätteledsen.
    så fråga dom om dom vill. låt dom välja. det är dom stora nog för.

• Fea

Fråga barnen vad de tycker. Om de vill vara med, se till att det finns någon som kan hämta/köra hem dem när de blir trötta.

• Klangling

Jättesvårt att avgöra, men jag vill bara återge från vår sida.

Vår pojke var precis fyllda 6 år och hade sina 2 lite äldre kusiner med. Han hade inga problem med att roa sig. Barn finner sätt att hålla sig sysselsatta.

Det som är så fantastiskt med att han var med och att han var så stor är att han nu drygt 1 år senare kan komma med små kommentarer typ: - Du mamma, kommer du ihåg när vi gifte oss...
    - Idag såg jag en nästan lika fin bil som vi åkte med efter att vi gift oss...
    Hemkommen från skolavslutningen i kyrkan (samma som vi gifte oss i) berättade han att han slutit ögonen en stund och sett bilder framför sig när vi gick upp längst altargången.

Sådana saker ger mig en välbehaglig gåshud. Han har också varit med och upplevt denna lyckliga dag och kan dela med sig av sina stunder och när vi ibland pratar om denna dag.

Hur ni ska göra, får ni komma fram till själva, men jag ville så gärna dela med mig av mina erfarenheter. Lycka till!

• Fjällräv

Oj!

Så stora barn skulle jag faktiskt fråga - eller rättare sagt; Bjuda in på ett positivt sätt och sen ge dem möjlighet att vara med på hela tillställningen eller på en del av den. Samtliga barn kommer finnas med i ert gemensamma liv och det är säkert bra både för dem och er om de får dela den här dagen med er på något sätt. Antingen genom att vara med enbart på vigseln, eller om de vill vara med en bit in på kvällen. Hur är det med släktingar som känner barnen? Finns det några "bra vuxna" som kan ta ett extra ansvar för att de har det bra?

Svar på tråden Är jag knäpp?