• Malin22

    Hur många är "normalt" att ha gjort det med? Är svartsjuk...

    Maria, det måste vara flera år sedan den läkaren sa det eller också var det en mkt okunnig läkare. Förut trodde man att vestibulit var en infektion (därav namnet) men det har konstaterats många gånger om att vestibulit har INTE (kan inte nog trycka på denna punkt) med varken bakterier eller virus att göra och absolut inte antalet sexpartners! Så i dagsläget finns inga medicinska gunder för ett sådant påstående.
    För slidan är det ju precis samma sak om du har 500 samlag med en enda kille eller med 500 olika! Det är en NERVsjukdom, inte en infektionssjukdom, däremot kan den uppstå efter en infektion. Den typ av smärta som vestibulit beror kan hamna var som helst på kroppen, det finns människor med fibromyalgi som får vest. och det är exakt samma slags smärta i underlivet som på andra ställen i kroppen.
    Jag har själv haft vest. i flera år och har läst allt jag kunnat hitta om sjukdomen även alla vetenskapliga artiklar jag hittat och det finns inget samband med varken mkt sex eller många sexpartners och det är INTE en infektion!

  • Malin22

    om hon går kvar hos samma läkare skulle jag råda henne att byta. tyvärr finns det inte så många gynekologer med kunskap om vestibulit och tom några av "experterna" är inte tillräckligt upplysta, men att gå omkring och tro att hon har vest. pga hur många sexpartners hon haft! stackare...

  • Malin22

    det skulle ju förutsätta att hon blivit smittad av t.ex. kondylom, efter en kondylombehandling kan man få vestibulit. Eller av många svampinfektioner och framförallt av att upprepade gånger använda vagitatorier/salvor för att behandla sig mot svamp.

    jag har kopierat följande från vestibulit.se

    "Inga kopplingar kan göras till sexuella övergrepp eller andra sexuella erfarenheter och/eller sexvanor./.../Inga skillnader kan heller påvisas då det gäller ålder för sexuell debut, antal graviditeter eller antal sexpartners."

    Däremot är det vanligt att man får vestibulit efter att ha haft många samlag utan att vara upphetsad. Så ifall din väninna ofta hade samlag utan att vara tillräckligt våt och svullen kan det ha varit orsaken. Det i sin tur skulle ju kunnat bero på att hon börjat må dåligt över sitt levnadssätt och inte längre kunnat bli k*t när hon skulle ha sex. Så i så fall skulle fet ju kunna finnas en koppling men det är ju inte samma sak som en direkt orsak. Exakt samma sak hade ju kunnat hända om hon bara haft sex med en enda kille men slutat attraheras av honom efter ett tag.

    Ang. flera främmande bakteriekultur så möter vi ju massvis med olika bakteriekulturer varje dag. Skaka hand, ta i handtag, någon hostar... munnens miljö är mkt lik slidans och den möter ju andras bakteriekultur hela tiden utan att ta skada (alltså genom att man kanske tar bort ngt från läppen med fingrarna, äter en smörgås eller godis osv). Och man får ju hoppas att hon använde kondom?

  • Malin22

    Och jag måste upprepa att alltför många läkare inte har någon koll på vestibulit. Vet inte hur många gånger jag fått höra om tjejer vars läkare sagt: "bara slappna av" / "det är för att du inte tänder på din pojkvän, du kanske skulle byta" / "det går nog över" / "vestibulit...? jaha... eh... vad är det?" jepp, det finns alltså fortfarande läkare som inte ens vet att sjukdomen finns! Eftersom det är en sjukdom drabbar kvinnors underliv är det tyvärr "självklart" att det hänger med flera fördomar som "blev av med oskulden för tidigt" / "haft för många sexpartners" / "är pryd" osv. och det sorgliga är att en del läkare också tror på dessa fördomar är bara för sorgligt. Detta har lett till att patienter ofta har fått söka informaion på egen hand och oftast vet mer om sjukdomen än läkaren.

  • Malin22

    Måste bara länka till www.sfog.se/ARG+intressegrupper/natupplaga/ARG48.pdf hoppas att det funkar bara. Det är ngt av det bästa jag läst om vestibulit (börjar på sidan 47). Bl.a. tar de upp orsaker som mest diskuterats (=mest troliga) och orsakerna kan som sagt variera från person till person och det finns ibland flera orsaker. Följande orsaker tas upp i handlingen:
    Candida (svamp) infektioner
    HPV (men man har inte hittat ngt samband)
    Tidigare behandling av candida eller kondylom
    Överdriven hygien
    Hormoner
    Psykosexuella faktorer

    Jag kan också lägga till torra slemhinnor till listan, t.ex. är det inte ovanligt att patienter med Sjögrens får vestibulit.

    Att man får ont beror på att det växer ut fler ytliga nervfibrer i vestibulum, vilket det kan göra pga långvarig smärta.

    Jag vill också påpeka att vestibulit inte på något sätt är obotligt och att man kan bli bättre/frisk ganska fort om man får RÄTT vård.

  • Malin22

    jocelyn, tack! det verkar kanske lite överdrivet med 3 inlägg på raken (med massor med stavfel ser jag nu...) men jag är så trött på att ständigt få höra så mkt fördomar om vestibulit, både från vanligt folk och vårdpersonal. skulle det drabba män också skulle det förmodligen inte alls låta likadant... inte bara det här att man skulle vart nån slags sexgalning (jag har haft ont sen jag var 11 och skulle sätta in en tampong, jag har knappt kunnat ha sex ens!) men att man skulle inbilla sig, det är det som svider mest. man får inte lov att vara ledsen och tycka det är jobbigt, för det går över om man "slutar tänka på det. det klart det gör ont om man tror att det kommer göra ont" vaddå tror!? det GÖR ju ont!

    Sorry, drar lätt iväg när det gäller det här ämnet, hör ju inte alls till TS fråga.

  • Malin22

    vilka preparat ? det enda jag har hört läkare ordinera är bedövningssalor (xylocain och embla) som lindring. på sahlgrenska i gbg har man också använt Marinyl som hjälper till att bygga upp huden. Är det ngt av det din väninna provat?
    De flesta med vestibulit får också sekundär vaginism, = de spänner slidan omedvetet vilket ökar smärtan, ofta kan man bli mkt bättre gnm att behandla det. knipövningar och stavträning (bio feedback) hjälper dessutom till att desensibilitera nerverna och göra dem mindre känsliga. samma sak med att smörja med återfuktande gel/creme/olja varje dag. Det är med de två metoderna jag själv har kunnat bli så gott som frisk på mindre än ett år (vilket är väldigt kort tid för vest. patienter) det är ju ngt lättare om man har hormonorsakad vest. eftersom hormonnivåerna med dagens medcinin är ganska lätt att normalisera.
    Sen så verkar det faktiskt som att det bästa sättet att bli frisk är att ha sex, först helt utan penetration, sedan med ngt litet föremål och sedan med ett lite större osv.
    sen är ju botox-studien i full gång och jag har hört att det hittills verkar ha gett väldigt bra resultat.

  • Malin22

    Ofta är det just salvorna som gör att det gör ont när man stryker på dem... provade själv xylocain men det brände som eld! Embla ska tydligen vara ännu värre. Jag tror att det bästa ma kan göra är att låta bli salvor för jag misstänker att det bara irriterar slemhinnan ännu mer. Däremot tror jag mkt på återfuktning, det bästa jag använt (och fortfarande använder) är ACO:s intimcreme, vad arg jag blev på mig själv för att jag inte provade den tidigare (har som sagt haft vest. sedan jag var 11) när jag märkte hur snabbt jag blev bättre! Men det gäller ju för mig och knappast för alla... tyvärr.
    Använda tamponger gör jag fortfarande inte trots att jag vet att jag idag kan föra in ett föremåk i den storleken smärtfritt, för det torkar bara ut slidan ännu mer (och torrhet var orsaken till min vest.).
    Just för att all beröring i området är smärtsam är det viktigt att ha sex som inte gör ont, man behöver ju inte ha samlag för att ha jättehärligt sex! Tyvärr är ju ofta en följd av vestibulit brist på sexlust, men oavsett hur dålig man är går det att ha smärtfritt sex. Det gäller bara att inse att sex inte behöver innebära samlag.
    Knipövningar är ju bra också på det sättet att de ökar blodcirkulationen i underlivet vilket hjälper kroppens egen läkningsprocess.

  • Malin22

    pickolina,

    jag letade upp tidningen och jag tyckte gynekologen svarat bra och verkar veta vad hon pratar om. Jag håller med om det hon säger. Överdriven hygien (att tvätta med tvål och vatten, raka sig och använda trosskydd när man inte har mens) torkar ut slemhinnorna och gör dem irriterade. Det är förmodligen mkt pga dagens hygienvanor som vestibulit har blivit så vanligt så snabbt.
    Även stress anses vara en bov i dramat och den har ju ökat mkt i samhället de senaste åren.

  • Malin22

    jepp, det är för j*vligt... speciellt när man fick diagnosen och var tvungen att acceptera sjukdomen, jag var helt övertygad om att jag aldrig skulle kunna få barn och grät hysteriskt hela nätterna. Konstgjord befruktning osv fanns inte alls i min tankegång.
    Men jag är faktiskt så gott som frisk nu (tror jag nämde det i ett tidigare inlägg). Helt säker kan jag ju förstås inte vara förrän jag provat att ha haft sex (med samlag ) och jag är singel för tillfället... men jag är tillräckligt bra för att ha som mål att bli helt frisk innan sommaren är över! Eftersom mitt problem beror på kroniskt torra slemhinnor kommer jag väl förmodligen alltid riskera återfall, men bara jag vet att jag blir bättre igen så känns det inte lika farligt.

  • Malin22

    ja, men inte jätteofta... kanske en gång om dan bara. jag smörjer ju 2-3ggr/dag så nu är mina slemhinnor rätt okej. har tyvärr ingen lösning på det förutom att göra som du gör nu, smörja in. skulle väl vara att smörja in dig både morgon och kväll även om du inte har ont, i förebyggande syfte.

  • Malin22

    hittade tråden du pratade om (är BT-beroende ) och jag håller med om att det kan vara bra att låta bli att raka. skulle det vara svamp så låt bli salvor och vagitatorier, de är rena döden för torra och känsliga slemhinnor! be istället läkaren skriva ut tabletter mot svamp som du sväljer. När det svider på mig tycker jag att acos intimgel lindrar underbart, har hört att en del använder aloe vera gel också.

  • Malin22

    pickolina,

    jag kom faktiskt en grej till, vet inte om det kommer att hjälpa dig så mkt men när jag torkar mig efter toabesök så drar jag inte med pappret utan bara håller det mot underlivet och baddar lite grann. slemhinnorna blir ju torra ändå (det kan man nog inte komma undan om man har det problemet) men svider inte, funkar för mig iaf

  • Malin22

    silverdrake,

    nej, eftersom inget tydde på att jag hade för låga östrogen-halter provade jag aldrig ovesterin. så tyvärr kan jag inte säga så mkt om det. men jag tror inte det är ngt farligt, det verkar ju mest lokalt och funkar det så är det ju bara bra! däremot var det ngn annan kräm jag funderade på att anväda men jag har glömt vad den heter...

  • Malin22

    Replens hette den ju! Den ska öka fuktigheten i slidan men innehåller inga hormoner. Anledningen till att jag inte provade den var att den kostar 249:- för 10st engångsapplikatorer... och man ska använda den 3ggr/vecka, det blir ju rätt dyrt i längden.

  • Malin22

    pickolina,

    jepp, har man för låga halter östrogen får man torra och sköra slemhinnor (precis som efter menopausen) och då kan man få vestibulit som följd, och då kan man ju bli hjälpt av krämer med östrogen .

  • Malin22

    Buslinna,

    Hos kvinnor kan ju brist på östrogen ge sköra slemhinnor, jag vet faktiskt inte om det är samma hos killar. De har ju normalt mindre östrogen än kvinnor utan att ha problem... hm
    Han kan ju prova intimcreme/-gel från apoteket, oftast så lindrar det ju lite om man återfuktar dem. Annars kan han ju ringa sjukvårdsupplysningen och fråga

  • Malin22

    Miss Nina,

    Det är rätt individuellt, själv tycker jag att ACO:s intimcreme är bäst, andra föredrar olivolja eller aloe vera gel.

  • Meddelande borttaget
  • Malin22

    Jag vet att detta är OT men måste bara få klaga på att det är väldigtlänge sen jag "gjorde det" överhuvudtaget . Har ägglossning nu dessutom vilket gör att min 6lust skjuter i höjden. Jag blir galen!!!

Svar på tråden Hur många är "normalt" att ha gjort det med? Är svartsjuk...