• Neon

Hormonspiral, normalt med ingen mens efter 3 månader?

Hej,
    Tänkte bara fråga er som har eller haft hormonspiral? Om ni blev av med mensen, hur lång tid tog det då?
    För man kan väl inte bli med barn om man har den?
    Läste någonstans att den är lika säker som kirurgisk sterilisering. Har ni erfarenheter?

• Svar på tråden Hormonspiral, normalt med ingen mens efter 3 månader?
  • Sara7

Min mens försvann efter 1 månad ungefär. Men sen kom den tillbaka efter typ 2 år, då fick jag ta ut den. Det är jättesäker, mycket säkrare än andra preventivmedel!

• pickolina

Det är som sagt det absolut säkraste preventivmedlet man kan ha så det är nog en extremt minimal risk att bli gravid om man har hormonspiral. Gällande mensen så är det väldigt olika... Vissa har mens hela tiden, andra bara ibland (oregelbundet ofta) och vissa inte alls...

När jag åt mini-piller första gången så hade jag ingen mens på två år...tills jag slutade... Mini-piller innehåller ju samma typ av hormon och det är just det hormonet som "bråkar" med mensen... Andra gången jag testade mini-piller hade jag mens 1 gång, efter tre månaders uppehåll...sedan slutade jag...vill ju ha lite koll på när mensen kommer....

Men som sagt, det är inget konstigt eller ovanligt att inte ha mens alls med dessa preventivmedel.... Betyder inte att man behöver vara gravid.

• pickolina

Syrran har hormonspiral och har mens ibland, väldigt sällan och oregelbundet... Hon har haft så sedan hon satte in den för massor av år sedan. Så du behöver nog inte oroa dig om det är så att du satt in en sådan och inte haft mens på 3månader... Låter helt normalt.

• Rystall

För mig tog det nog ett halvt år innan jag blev av med mensen. Sen hade jag blödningar tre fyra ggr per år men väldigt små. Räckte med trosskydd.

Jag hade min i i 6½ år och blev omgående gravid när jag tog bort den Hann aldrig få tillbaka mensen.

• pickolina

Rystall

Böt du då eller??? Den ska väl bara ge fullgott skydd i 5år vad jag läst...

• pickolina

Rystall

Kollade upp hormonspiral igen och det står att de fungerar i absolut max 5år. Så det kanske inte var så konstigt om du blev gravid snabbt...du kanske inte ens var säker de sista 1,5åren.. ;)

Fast som sagt, du kanske bytte under tiden så klart... Men det var en rolig tanke att leka med i alla fall... :D Har inte så mkt att göra just nu... *hehe*

• Rystall

När det hade gått 5 år kontaktade jag min barnmorska och fick besked att hormonet i spiralen "tar slut" efter 5 år, men att själva spiralen fungerar precis som en vanlig spiral i upp till 8 år. Så den skulle fortfarande vara säker i tre år till alltså. Frågade även en kollega till mig som är barnmorska och hon sa det samma. Därför beslutade jag att inte byta eftersom vi ville skaffa barn så snart jag var färdig med studierna, vilket vi gjorde med bästa resultat.

• pickolina

AH, vad fiffigt! :) Du ser, bra att jag frågade..alltid lär man sig något nytt... *s*

Svar på tråden Hormonspiral, normalt med ingen mens efter 3 månader?