• coolcat

coolcat har nu blivit fru! (Långt)

Trodde aldrig att jag skulle skriva en sån här berättelse, men efter att ha frossat i andras, så är det väl bara att sälla sig till massan

Lördagen den 29 juli var det alltså äntligen dags! Hela torsdagen hade min svägerska bakat tårtor till vår tårtbuffé och under fredagen var min mamma också ute i sommarstugan och lagade till efterrätten. Min sambo och jag var och träffade prästen igen, hämtade mannens jaquette, panikletade efter någonstans där jag kunde noppa ögonbrynen, hämtade en del porslin vi skulle hyra mm mm.

Framåt kvällen, med nyplockade ögonbryn, åkte vi ut till festlokalen tillsammans med min mamma och hennes man samt min sambos syskon med respektive, och så satte stora operation dukning igång. Det gick ganska fort och blev fint. Lite finslip skulle min mamma och min svägerska fixa på lördagen. Min styvsyster kom också förbi med sin fästman och sin nya (3 veckor!!) bebis. De fick då hedersuppdraget att tejpa fast kuvert på presenterna

Så kom den stora dagen! Vi sov på hotell även den natten, så jag gick upp klockan sju och duschade, åt frukostbuffé så mycket jag orkade, och knatade sen iväg till frisören, Louise på Skägg och Lockar i Eskistuna. Min kompis Anna kom också dit för att underhålla mig, prata skit, samt ta en del foton medans jag blev finare och finare! Hos frissan hade de fixat mousserande och choklad, och de var supergulliga! Jag blev lite stressad för tiden gick så fort, men jag hann både bli fin i håret och jättefint och diskret sminkad. Jag klädde även på mig där. Sen, efter att ha ätit en risifrutti och en banan, kom min blivande man med brudbuketten som han hämtat. Han var klädd i sin jaquette och full mundering och var otroligt stilig! Som pricken över i kunde han använda sitt fickur som han fått i studentpresent

Så körde vi till fotografen, fotograf niclas. Han fick oss verkligen att slappna av och det blev många kalasfina bilder! Jag var inte alls nervös utan allt bara knallade på.

Vi var klara med fotograferingen ca klockan två, och vigseln var klockan tre, i en kyrka tio minuter bort... Vad göra? Vi åkte till en parkering, satt i bilen och lyssnade på radio... nu började fjärilarna komma i magen!!

Till sist kör vi till kyrkan, men vi ser att många står utanför och därför stannar vi lite bakom och tittar. Då håller vi båda på att spricka av nervositet!! Till sist kan vi gå upp och så står vi där när kantorn börjar spela bourrén ur vattenmusiken. Känslan när dörrarna öppnas och man ser alla sina kompisar så glada, så uppklädda och så fina är helt obeskrivlig, jag bara njöt av att gå in!!

Inspirerade av Sunshine Girl började vi med psalm 181 - morning has broken. Sen sjöng en kompis För kärlekens skull av Ted Gärdestad, jättefint. Sen kom själva vigselakten, bibelord osv. Jag kunde knappt prata när jag skulle säga efter, höll på att börja gråta, men det gick bra till sist.

Ytterligare en psalm, nummer 411, sen böner och vigseltal. Vi avslutade med psalm 200 - i denna ljuva sommartid och efter det vände vi oss utåt medans min kusin och hans fru sjöng duett i All I ask of you från Phantom of the Opera. De sjöng SÅ fint. Sen gick vi ut till Mendelshons bröllopsmarch.

Väl på trappan fick vi ducka för allt ris! Sen blev det stora kramkalaset. Efter det gick gästerna till festlokalen som bara låg 50 meter från kyrkan (vi var i Husby-Rekarne kyrka i Eskilstuna, och hade festen i deras församlingsgård). Min man och jag stannade kvar runt kyrkan och blev fotograferade av min kusin.

När vi kom till festlokalen skålade vi och minglade och runt fem började middagen. Till förrätt hade vi sallad med chèvre och italiensk salami, efter det helstekt fläskfilé med smörsauterade grönsaker, potatisgratäng och rödvinssås, och till efterrätt saffransparfait med varma hallon.

Min pappa höll ett gulligt tal, min mans pappa höll ett fint tal, min mamma höll ett roligt tal där även min mans mamma var med på att ställa lite frågor till oss. Sen var det några kompistal - roligt och uppskattat!

Våra toastmastrar var jätteduktiga och roliga, jag är så imponerad av dem.

Efter middagen bröt vi borden och tog lite paus. Diskjockeyn hade kommit och rekade lite. Ett tag senare var det dags för bröllopsvals. Vi hade valt "Could I have this dance" med Anne Murray. Perfekt för oss, men lite långsam för våra pappor som inte hade gått samma valskurs

Sen spelade DJ:n styrdans ett tag, tills det var dags för tårta. Min svägerska hade bakat sex eller sju olika tårtor, så vi hade buffé vilket var mycket uppskattat!

Sen fortsatte dansen och minglet till klockan två på natten!

Morgonen efter åt vi frukost med alla som bott på samma hotell som oss (det hade vi skrivit i inbjudan) och det var det bästa med att bo på hotell, annars var det varmt, högljutt, de hade glömt ställa frukt på rummet osv osv.

Men vilken UNDERBAR dag! Vi hade så roligt, det var så härligt!!

Bilder finns här:

www.pixbox.se/usr_show_id28606_page0_order1.html

• Svar på tråden coolcat har nu blivit fru! (Långt)
  • Liten Snövit 2007

Grattis grattis!

• Örebroare

Vad fina ni var! Stort grattis till er båda!

• Sunshine Girl

coolcat,
    GRATTIS vad underbart fina ni var!
    Vad roligt att ha inspirerat er :)
    Måste även säga vilken fantastisk kyrka!!!

• Sweety

Grattis!

Att skriva berättelse är "obligatoriskt" om man är känd på BT ; ).

Vad glad du såg ut på alla bilder! Fint par. Mysig kyrka. Önskar att jag kunde varit där och kikat.

Vi får ha en träff någon gång där alla får visa kort.

• bröllopsängeln

vad hade ni för cateringfirma?*nyfiken*
    ska kolla på bilderna nu:)

• coolcat

Bröllopsängeln - vi hade Örjan Hertzell Fest och Catering: web.telia.com/~u16502869/ Bra priser och maten blev väldigt uppskattad. Jag tyckte han var lite svår att prata med (och kändes kanske lite ofräsch om man får säga så), men allt blev bra till sist.

Sweety - jag VAR glad!! Nästan hela tiden!

Sunshine - japp, det var ren inspiration från dig. Min kompis som gifte sig för tre veckor sen älskar Morning has broken. Så det första hon sa när hon såg den i vigselprogrammet var "ååh, jag visste inte att det var en psalm"

• BT BRUD

Så fina dere var! Supermysiga bilder

• bröllopsängeln

åh så fina ni var och jättefina bilder!!

alla gäster var också så fina , dum fråga kansek men hade ni angett någon klädkod?

En kompis till mig gifte sig där för 6år sedan men det såg inte ut som samma kyrka..hade de tagit bort altarringen eller vad den kallas för er eller har de inte kvar den?*fundersam*

• bröllopsängeln

ahaaaa måste kolla hemsidan:) Förlåt att jag e så nyfiken men har själv bott i Eskilstuna för många år sedan-därav intresset...

• coolcat

bröllopsängeln - ja de har tagit bort altarringen "på försök" för de tycker att det är lite omodernt (!). Tycker det är fint utan. Ska du också gifta dig i Eskilstuna? Jag har skrivit om alla vi anlitade i en Eskilstunatråd (tips till E-tuna brudar eller nåt sånt heter den).

Och vi hade skrivit "klädsel kavaj" på inbjudan så det var inget "fancy" men jag håller med, alla var så fina!!

**det är så roligt att läsa vad ni skriver**

Svar på tråden coolcat har nu blivit fru! (Långt)