• Flinga

Varningar för häst och vagn?

Hej,

Sambon och jag håller på och snackar transport från kyrkan. Jag är inne på häst och vagn med sambon oroar sig för oväntade komplikationer såsom regn, bukettätande hästar, blåst, allergi, lukt som sätter sig i kläderna, hästbajs, skenande hästar i trafiken etc.

(Sambon är hästallergiker, men inte allvarligt och känner inget av det om han tar sina piller.)

I övrigt tycker han att häst och vagn är en romantisk idé.

Ni som redan har gift er och hämtades med häst och vagn, blev det några komplikationer? Och ni som hämtades av någonting annat, har ni några kul idéer?

Någonting som absolut inte rekommenderas?

• Svar på tråden Varningar för häst och vagn?
  • GithKat

Häst och vagn är ju jättemysigt. Man behöver ju inte sätta buketten under mulen på totton.. och inte behöver man heller klappa den om man nu är allergisk. Är man orolig för regn finns det ju vagnar med tak på, även om en öppen vagn nog är roligare att åka i.

Andra färdmedel är en fin veteranbil eller en fräck sportbil. Annorlunda hade varit att komma på cykel alternativt moppe Limosin är oxå ett alternativ

Vi skulle själva använt oss av svärmors sportbil, men det slutade med att vi tog vår egen då den var enklare att ta sig in och ut ur, än en låg och trång sportbil.

Lycka till, vad ni än väljer tänk bara på att det är ni som ska gilla färdsättet ingen annan.

• Fru Cinderella

Regn
    Droska

Bukettätande hästar
    Vad ska du göra med buketten vid hästens mile??

Blåst
    Återigen Droska

Allergi
    Såvida du inte är akut mega allergisk är det inga problem

Lukt som sätter sig i kläderna
    Inte om du inte klappar o gosar

Hästbajs
    Tror inte det finns hästbajs i vagnen så då är det lugnt

Skenande hästar i trafiken etc.
    Nja alltså, hästar skenar inte SÅ lätt. Plus att hästar som används i trafiken är trafiksäkra hästar.

;)

• Bruden Tina

Åh! Jag har exakt samma funderingar och läste direkt jag såg denna tråd. Nu sitter jag här och skrattar gott åt de båda föregående talarnas ord om huruvida buketten lär bli uppäten. =) Det är ju så sant, man behöver ju inte möjliggöra ett av hästen tuggande på sina fina blomster om man inte vill det. Så jag tror vi kör på häst och vagn. Ni har övertalat mig tjejer! =)

• Fru Cinderella

Vi ska DEFINITIVT ha häst o vagn (Barndomsdröm). Kommer bli hur mysigt som helst.. bara längtar till vår lilla rutt på kullerstenen bland de gamla husen o in i skogen samtidigt som vi sippar på chamnpange *myser*

Gifter oss för övrigt i Gamla Linköping dit en massa gamla hus har flyttats o blivit en typ "mini-stad"

• Gerda

Ang allergi!

Varna gästerna att det blir häst och vagn før er del så att man kan bunkra med medicin! Även om ni skyddar kläderna etc så kan det bli riktigt jobbigt før alergikern under kvällen, särskilt utan mediciner!

Bli inte besviken om den/de måste hålla avstånd till er och hästen när ni transporteras/anländer!

• brud 11/11

jag var på ett bröllop där häst o vagn slutade illa... men det hör nog till ovanligheterna...
    hästen blev stressad av alla människor som stod ca 2 meter från vagnen o började sparka bakut o sparkade sönder vagnen så det blev ingen runda där inte.. de fick åka vanlig bil med svärmor istället...

• Flinga

Grejen är att sambon har sett ett inslag på Americas funniest videos där hästen smyger sig på bruden bakom axeln och snor hennes bukett.

Personligen hade jag inte blivit särskilt ledsen om det hade hänt, det kan man väl unna en trotjänare på sin bröllopsdag. Fast taggiga rosor kanske inte är helt bra för hästar förstås.

Är det någon som har några andra tips på transporter som alternativ, om det skulle visa sig att stormen Elin drar in över Skåne just den veckan vi gifter oss.

Vad kostar olika alternativ på ett ungefär? Veteranbil till exempel. Eller limo?

• förhoppningsis

limo kan man få för 800 kr /timme

• Fru Cinderella

hmm.. jag trodde stormen hette Allan? Men okej då.. hmm.. andra alternativ

www.bfm.nu/

Har bilar från hela sverige

• Flinga

Stormen Elin är en helt nyuppfunnen storm som med 100% säkerhet kommer att befinna sig över nordvästra Skåne på vår bröllopsdag om vi väljer häst med öppen vagn.

Nej nu är jag negativ. Det kommer att vara lagom sol och lite molnigt. Det är väl så det ska vara, ställa in sig på sol och förbereda för Stormen Elin. För säkerhets skull.

• Flinga

För resten, jag glömde tacka för länken. Tusen tack!

• Yoni

Angående att hästen äter buketten... referensen är alltså Americas funniest home videos... jamen då kan det ju hända MYCKET värre saker .

(Brudnäbbar och tärnor börjar brinna, barn skiter på bruden, folk svimmar, folk ramlar och visar arslet i kyrkgången osv.)

Vädret kan man ju aldrig rå på, men hästar och vagnar brukar väl i allmänhet bete sig högst civiliserat?

Utom den som sparkade sönder vagnen.

• gill

Yoni : :D :D :D :D Tack nu är jag förberedd på hemskheter iaf! :D

• Yoni

gill

Jag vet ju inte, men om man ser på det programmet verkar det ju hända relativt ofta.

Hemskt sånt där.

• gill

Yoni : Jo... Min mardröm e att trampa snett mot mannen o ramla på honom å välta in i stolsraderan :D Kanske ska videofilma om det skulle hända haha :D

• Yoni

gill

Ja, då skulle jag bli helt... förkrossad. Det vill man ju inte ens tänka på.

Det hoppas vi att det inte händer, det kommer att gå jättebra .

• Flinga

Vid närmare eftertanke får man kanske begränsa sambons åtkomst till fjärrkontrollen när AFV går. Annars kanske han inte vågar gifta sig alls.

• Trollsländan

Vår häst och vagn (känd travtränare) bokade av 3 dagar innan bröllopet vilket gjorde att vi blev helt utan.

• Meddelande borttaget
Svar på tråden Varningar för häst och vagn?