• aa_s_a

P-piller och kräkningar..

Jag äter p-piller, men nu har jag kräkts och haft diarré någon natt p.g.a. vätskebrist. Jag och min sambo har inte tänkt mer på det utan haft sex som vanligt (eller ja, mer än vanligt, för vi har haft semester).. Nu blev jag så orolig, tänk om jag blivit gravid? Hur stor är sannolikheten för något sådant, p.g.a. mina kräkningar och diaréer?

grejen är den att jag ätit 2 p-pillerkartor i följd för att vi varit på semester och första gången jag kräktes och hade diarré var när jag åt den första av de två kartorna..

Ska ha mens, om allt går som planerat, om 2 veckor ungefär, när den andra kartan är slut..

• Svar på tråden P-piller och kräkningar..
  • ladymarmelade

Om man kräks upp ett p-piller, eller om man har diarré så ska man använda kompletterande skydd (kondom) i en vecka efteråt, för att vara helt på den säkra sidan.

• aa_s_a

jo jag vet egentligen det, men vi tänkte inte på det och dessutom var vi utomlands när jag kräktes en av gångerna.. Men när är det tid att ta gravtest i så fall?

• Lena+Mattias=sant

tre veckor efter du slarvade (nja var spydde) eller när du skulle fått nästa mens. För att vara på den säkra sidan kan du ju göra ett på vart och ett tillfälle.

• M.B.

P-piller kan faktiskt orsaka illamående och andra typer av fysiska biverkningar. Min syster mådde illa rejält när hon började äta p-piller.. men efter ett par månader hade hennes kropp vant sig vid pillerna och illamåendet avtog.

Själv åt jag p-piller under totalt 4 år och måste säga att det var värsta tiden av mitt liv nästan. Inte så att jag mådde illa fysiskt, men hormonerna gjorde att jag mådde dåligt psykiskt. Så fort jag slutade äta p-piller kändes det som om någon lyft en tung vikt från min bröstkorg och solen tittade fram så att säga. Skulle aldrig mer kunna tänka mig att äta p-piller. Idag använder jag och min man ingen preventivmedel alls och har gjort så i drygt 3 år. Det är faktiskt inte så himla lätt att bli gravid.. vi har iaf inte lyckats..

• M.B.

Vänta, missuppfattade nog TS första inlägg.. trodde att du undrade ifall illamåendet kan bero på p-piller eller ev. graviditet. hehe.. sorry!

Men som du ser så har jag svarat att det inte är så farligt om man spyr upp tabletterna, som min syster gjorde i början - hon har inte blivit gravid. Och jag har då inte heller blivit gravid, fast jag kört utan någon p-medel...

• aa_s_a

M.B: Jag har ätit de här p-pillren i flera år, så det är inte de jag har spytt av, utan det var andra orsaker.. Får väl hoppas att det faktiskt inte är så lätt att bli gravid om man råkar spy någon gång då!

• aa_s_a

Nu har jag fått någon konstig mellanblödning, det brukar jag aldrig få! Och det känns inte som när jag får mens heller, jättemärkligt!

• jjr

Ärligt förslag från mig är...ring vårdcentralen eller din gyn omedelbart för ett grav test, men största sannolikhet är du ed barn. Det är ju inte bra att käka piller då, ett piller är inte säkert om man spyr och har diarre...

• aa_s_a

Mwn vi har redan bestämt också att vi inte kommer behålla barnet om jag skulle vara gravid.. Det är egentligen mot våra principer men det kommer bli så..

• ninonica

Köp ett gravtest, det är inte svårare än så. Visar det negativt så vänta tills beräknad mens. Får du inte den så ta ett nytt test.

• Lena+Mattias=sant

jjr: varför står det då på bipacksedeln till p-piller att de är ofarliga för fostret om man skulle råka bli gravid när man äter dem och fortsätter äta dem?

• Buslinna

Du måste kräkas eller ha diarré inom tre timmar (tror att det är tre timmar, men kolla upp det för säkerhets skull) för att du ska förlora effekten av tabletten. Om du exempelvis tar dina tablett på morgonen och bara var dålig på nätter så borde det med andra ord inte vara några problem.

• aa_s_a

Jag tar tabletten på kvällen och kräktes på natten..

• aa_s_a

Och sen kräktes jag 2 nätter i sträck också..

• aa_s_a

Testade mig nu och det visade negativt..

• Loyal

alltså, jag tror inte att det är någon fara, jag missar piller då och då, ibland i tre dagar i rad och jag har aldrig blivit gravid. eller så är jag helt enkelt steril.

• Mimsan75

Jag blev gravid när jag åt p-piller, förklaringen till detta ansåg min gynläkare bör ha berott på kräkning och diarée.

Så visst påverkas skyddet, men hur mycket beror ju helt på hur kompatibla mannen och kvinnan är ihop och hur fertil man är såklart.

aa_s_a skönt att det visade negativt eftersom ni inte ville behålla det iaf.

Har för mig att min gynläkare sa att man efter magsjuka o dyl bör skydda sig extra i två veckor.

• soomzy

M.B.
    Det är väl väldigt indiiduellt med fertilitet.

aa_s_a
    gör gravtest!!!

• aa_s_a

soomzy: Jag har gjort gravtest och det visade negativt, får väl bara se om mensen kommer som den ska nästa vecka också!

Svar på tråden P-piller och kräkningar..