• pickolina

    ungdomsspiral??

    Ja precis, det är en helt vanlig kopparspiral... Men det är många BM/gynekologer som inte vill sätta in dessa heller. De verkar dock börja bli alltmer liberala när det gäller det... Så, blir man nekad så får man antingen tjata eller gå till en annan gynekolog för att få en insatt.

  • pickolina

    Jag har sökt mycket på spiral sista dagarna och det verkar som att den mindre spiralen är den som är vanligast.... Så det finns ingen speciell "ungdomsspiral" som hon sa. Även den lilla är de ofta ovilliga att sätta in om tjejen inte fött barn.

  • pickolina

    Det finns faktiskt anledning till att de är ovilliga till att sätta in spiral om man inte fött barn...

    Dels så kan det vara svårt för dem att få dit den pga att man inte fött barn... Sedan är det så att spiralen dels gör att sjukdomar lättare får fäste och dels att de vandrar längre upp, vilket kan leda till att man blir steril.

    Därför vill man att man helst ska ha fött barn innan samt ha en fast partner.

    Men visst, jag kan hålla med dig....

  • pickolina

    Jag funderar själv på spiral men det får nog vänta... Med tanke på att jag inte har någon fast partner...

  • pickolina

    Ja det är klart att det går... :) Det är ju många som inte fött barn som har spiral. Men många gånger möts tjejerna av motstånd och måste kanske kämpa för att få sin spiral.... Å detta motstånd handlar om den ökade infektionsrisken + att det är svårare att sätta in den.

    Sedan så är det säkerligen oxå så att de får någon form av "kick" på alla recept de skriver ut....dvs att de tjänar pengar på dessa....men det är inget jag vet med säkerhet....

  • pickolina

    Om du står på dig så ger de nog med sig...och om inte så är det bara att gå någon annan stans.... Det finns många ställen som sätter in spiral på tjejer som inte fött barn.

    Jag har ätit p-piller sedan jag var typ 15... Hade inte sex förrän flera år senare men började för att få ordning på mensen bland annat... Sedan har jag ätit olika piller under större delen av tiden. Jag har aldrig upplevt några direkt negativa biverkningar, förutom av mini-piller, som jag fick cystor av.... På senare år har jag dock börjat och slutat flera gånger och inte förrän nu har jag sett skillnaden och insett att hormonerna faktiskt har massor av biverkningar.... :(

  • pickolina

    Ja det är hemskt... Det är nog många tjejer som ätit p-piller sedan tonåren och därför egentligen inte vet hur pass mycket hormonerna verkligen påverkar.... Sedan är det ju så svårt att veta, vad är det som beror på hormonerna och inte... Sedan så säger de ju att man kanske kommer må dåligt de första månaderna så det är man ju beredd på...och sedan har man ju vant sig att må så och då kanske man inte ens längre tänker på att man inte mår som man gjorde för en massa månader sedan, innan man började....

    Jag har inte fattat förrän nu, när jag under flera år hattat fram och tillbaka så att skillnaderna blev mera synliga/uppenbara....

    Jag har tex haft problem med flytningar och eftersom man känner sig ofräsch så anv man trosskydd som leder till besvär eftersom jag har känsliga slemhinnor... Blev väldigt glatt överraskad när jag insåg att jag inte alls har problem med flytningar. Det var enbart pga p-pillerna... Enormt glad att jag upptäckte det och numera slipper problemen... Å det är ju självklart bara en av alla biverkningar.

    Nej jag har nog gått från att vara väääldigt positiv till p-piller till att vara väldigt emot.....

  • pickolina

    Förstår dig... Jag tycker att det är jätte svårt. Finns ju inga bra alternativ känns det som.

    För mig var det lätt att sluta sist.. Jag slutade med alla mediciner, allt som kunde påverka mig för att se hur jag mådde på riktigt.... Jag är sjukskriven pga att jag mår dåligt så jag åt flera mediciner + p-pillerna och jag kände att jag plötsligt behövde ta reda på vad som var JAG och vad som var medicinerna.... Jag hade dessutom ett uppehåll från killar under en lång period i samma veva så jag behövde inget preventivmedel för tillfället.... Så jag la av med allt och det ångrar jag inte en sekund.

    Försökte börja med p-piller igen i måndags faktiskt men började må dåligt direkt så jag la av omedelbart och kommer nu inte att testa igen....

  • pickolina

    Trist att den erfarenheten kostade mig 450:- men får väl se det positivt, nu vet jag verkligen att jag inte vill äta p-piller.

  • pickolina

    soffan80

    Min mens krånglade oxå väldigt mycket när jag var yngre och det var därför jag börja med p-piller. Jag var nämligen oskuld och hade inte sex förrän flera år efter så jag behövde absolut inget preventivmedel... Jag upplevde inte heller någon brist på sexlust med mina piller och det var underbart att veta när mensen kom osv....

    Men faktum är att min mens är ganska regelbunden nu efter jag slutat, så det har inte varit några problem alls...

    Sexlusten är densamma, på topp dvs.. :) Men jag är gladare, har mindre huvudvärk, mår bättre generellt + har inga flytningar längre.... När jag började med piller igen i måndags så fick jag omedelbart huvudvärk, illamående och blev nedstämd... Slutade redan efter tre dagar... Jag tänker inte må så, inte ens de första månaderna...speciellt som jag vet att man oftast inte märker om biverkningarna försvinner sedan eller om man bara vant sig vid dem... :(

    Jag säger bara en sak, VÅGA TESTA i alla fall!

  • pickolina

    soffan80

    Jag förstår dig mer än väl... Det tog lååång tid innan jag tog beslutet att sluta. Jag funderade på det här med mensen och vad man skulle anv för preventivmedel istället osv... Minns inte vad det var som fick mig att sluta till slut, första gången dvs. Sedan träffade jag en kille och vi körde oskyddat LÄNGE.. Alltid avbrutet dock men... Ja så jag började ju igen så klart... Sedan har jag velat fram och tillbaka tills jag bestämde mig för att sluta med alla mediciner + mina piller, för att se vad som skulle hända...och när jag nu tänkte börja igen så märkte jag så starkt vad de gjorde med mig så jag bestämde mig omedelbart för att inte ge mig in på det igen....

    Å som sagt, jag har inga problem med mensen, som jag hade när jag var yngre...

    Du kan ju alltid börja med pillerna igen om du ångrar dig.. :)

Svar på tråden ungdomsspiral??