• 23/9 2006

Bugdet på 15.000

hej
    några fler brudpar som har en budget på max 15.000 kr?

• Svar på tråden Bugdet på 15.000
  • future mrs B

klanning 4500
    blommor -min mamma gor bordsdekorationer & buketter
    fotograf-2000kr
    tarta-min syster gor den
    mat+restaurang(ingar porslin,personal etc)ca 10.000 ev mindre
    kyrka-gratis
    m2b klader 500kr
    marsalk+brud/gummens fars klader 1500kr
    mina skor 500kr
    men vi gifter oss inte forran nasta ar sa vi har gatt om tid.. men sa ser det ut for tillfallet..

• tahimahal

Hänger på här! Vi har absolut inte råd med mer än MAX 15 000. Jag studerar och vi har hus och 2 barn så här finns det absolut inte pengar till några jätteutsvävningar. Men man vill ju endå göra dagen speciell
    Vi ska bara vara de absolut närmaste och det blir endast 9 inbjudna gäster. Vi ska gifta oss borgerligt. Har precis bestämt oss för detta så vi har inte börjat med något ännu. Ska docka ringa kommunen och ett slott i närheten imorgon.

• Lola Jämtland

Vi räknar på ca 10 tusen....

Gifter mig om 18 dagar förövrigt...

• tahimahal

Lola Jämtland
    Låter som en summa som hade passat oss.
    Får man fråga efter en prislista?

• Linda 12/8-06

Bidrar med min budget (gifter mig på lördag):

Vi är 42 vuxna och 11 barn. Vår budget ser ut så här:

*klänning (köpte en jättefin begagnad ) 1500:-
    * kostym plastrong, väst skjorta ca 1400:-
    *näbbkläder 2 flickor 800:-
    *ringar (köpte från Polen) 800:-
    * inbjudningar 800:-
    * alkohol från Tyskland 2400:-
    * hyra av bygdegård 1000:-
    * mat ca 4000:- köper köttfat och div. tillbehör medan svärmor gör pajer
    * tårta 1000:-
    * lite smycken och div. till tärna och bestman 500:-
    * smink, hårkam, tiara, bodyslimmer, trosor, strumpeband mm 250:-
    * bukett och 2 coursage 1400:-
    * dekorationer ca 500:-

14950:-

Vi har sparat in på:
    *inte köpt nya svindyra kläder
    *bränner egna skivor
    * inget trerätters
    * sprit från Tyskland
    * mor gör håret
    * sminkar mig själv
    * bröllopsresa har vi önskat oss i present
    * kolla Tradera och ebay!!!!
    * dekorationer mm har vi köpt på Gekås i Ullared
    * kolla med någon om de kan köpa smycken och ringar utomlands

• Lola Jämtland

tahimahal

Jag har ingen....

Men jag kan berätta lite grann iaf...

Jag vill inte ha en bröllopsklänning utan helt vanliga kläder.
    Jag har köpt en kjol för 200 o skor för 380. Ska köpa nån topp oxå o den får kosta max 250. Smycken finns redan.
    Jag ska inte ha nån håruppsättning men jag ska klippa mig. Kostar kanske runt 400.
    Sambon har köpt en kostym för 1500, skor köpte han i Tyskland för några hundra. Skjorta o slips har vi inte köpt ännu...

Alma (min dotter) klänning 200, skor 80 kr

Ringar...jag kommer använda en gammal ring i vitguld med 7 brillianter (min mammas) och Robban köper en. Tror den kostade 1500.

Buketten tänkte jag fixa själv. Kostar väl några 100....
    Lokalen (stor bygdegård med allt porslin o sånt)ca 800.
    Pappersduk o servetter....har inte köpt ännu men det kostar inte så mycket.

Alkohol till maten, köpt i Tyskland ca 800. Ska köpa nån back läsk oxå...

Maten (buffé) fixar vi själva. Potatissallader, frukt, grönsaker, ostar o hembakat bröd.Vi får älgkött av min svärfar. Kostnad...kanske 2500....

Tårta gör en bekant billigt. Räknar med ca 600 för 2 stora tårtor.

Nu är vi uppe i ca 8000....men då tillkommer det ju lite småkrafs hit o dit....

• tahimahal

Linda;
    Vart i Polen köpte ni? Finns det någon hemsida man kan beställa från?

• M.B.

En stor utgift för de flesta brölloppen är kläder & accessoarer. Denna kostnad kan dock minskas ner rätt ordentligt genom att köpa begagnat och framför allt när det kommer till brudklänningar - beställa från Kina! Redan för under 1000kr kan du få en skräddarsydd klänning (välgjort i bra material!) inkl. frakt fram till dörren. Gå bara in på Ebay.com så lovar jag att du kommer hitta din drömklänning till ett överkomligt pris.

Skor går att köpa på rea, speciellt nu på sommaren finns hur många fina vita festskor att fynda för runt 100kr/paret. Accessoarer för håret går likaså att fynda på rea.. eller köp en bukett med blommor för 30kr (Hötorget i Sthlm är absolut bästa stället!) och dekorera med. Slöja gör du enkelt utav tyll (20kr/m) eller spetstyg från ex. Ikea för 10kr/m.

Smycken behöver inte heller kosta en förmögenhet. Jag kan garantera att ni alla har någon som gärna lånar ut ett pärlhalsband eller köp oäkta smycken från ex. H&M för max 50kr för ett helt set med örhängen och halsband. Ingen kommer titta så noga på ifall det är äkta eller inte.

Andra utgifter att dra in på:

* Låt någon i familjen/vän fotografera.. alltid är det någon som har en bra kamera och kan ta bilder.

* Buffe behöver inte kosta mycket och låt gästerna hugga i - många vill säkert hjälpa till med att laga sina favoriträtter.. Bröllopstårtan kan också göra själv hemma. Finns idag så många "idiotsäkra" produkter på marknaden, så vem som helst kan göra en riktigt fin tårta.

*Måste det finnas alkohol på bröllopet? Kan det inte räcka med lite skumpa, som billigt kan köpas i Tyskland?

*Många fina lokaler finns att hyra väldigt billigt. Kan ni tänka er att gifta mitt på veckan, garanterar jag att det finns även slott att hyra för under 5000kr/dag.

*Brudbuketten kan bindas själv. Finns många bra tips på nätet om hur man gör det själv. Min brudbukett kostade 120kr + lite jobb. Då fick jag 50 rosor (vita och vinröda) i ett snyggt arrangemang. Och ingen av gästerna trodde att jag hade gjort det själv.

Listan kan göra oändligt lång, men ett bröllop behöver inte kosta speciellt mycket. Och nej, man behöver nödvändigtvis inte skära ner i sina drömmar. Enda som krävs är att man är lite kreativ! Lycka till!

• catis

Jag gifter mig om 9 dagar och vår budget är

- Klänning, underkjol, slöja och smycken 2850kr ( Beg.)
    - Smoking, skjorta och fluga 900 kr (beg.)
    - Nya skor, han 250 kr
    - Mina skor 199 kr
    - Brudbukett (15 rosor) ca 500 kr
    - Tårta ca 550 kr (21 kr/bit)
    - Smink och håruppsättning på salong 1300 kr
    - 3 rätter middag (Catering) 3000 kr (130 kr/pers)
    - Sprit från Danmark 4800 kr (blir säkert mycket över)
    - Egen designade ringar ca 5000 kr för alla tre
    - Lokal 1200 kr
    - Övernattningen betalar gästerna själva 100 kr/pers

Och sen så lite små grejer som ballonger, servetter osv.

Dagen efter kommer vi ha frukost till självkostnadspris (20 kr/pers)

• catis

Glömde lägga till fotograf (pappas Arbetskamrat) 1000-2000 kr

• Pringlez

Catis får man fråga vart du gifter dig?
    100kr per person verkar mycket överkomligt för att få sova över.

• tahimahal

M.B
    Vågar man sig på att handla en från ebay då...? Alltså jag har handlat en del på tradera så själva konceptet är jag inte oroad över...det är väl mer det att den kommer enda från China...

• M.B.

tahimahal

Jag skulle våga göra det. Finns många trådar här på BT under rubriken "kläder" om brudar som beställt klänningar från Kina. Även med bilder på slutresultaten! Läs gärna dessa, så får du en humm om vilken säljare på Ebay man kan lita på och vilka man inte kan lita på. Gäller också att kolla på vilka betyg andra tidigare kunder gett Ebay-affären.

Men faktum är att klänningar faktiskt kommer hela vägen hem till dig från Kina.

• nyförlovad 3 juni

ni som köper begagnade klänningar; e d bara internethandel som gäller eller finns det affärer med begagnade klänningar? dum fråga kanske.. men man vill ju kunna prova o se hur den sitter på, det som ser snyggt ut på en tanig modell kanske inte blir lika fint på mig o tvärtom...

• M.B.

Ett tips för den som är ute efter brudklänning på nätet (beg. eller från Kina eller via Ebay) är att helt enkelt gå till en bröllopsbutik och prova alla möjliga klänningar!

Där ser man ju vad man passar i och vad man absolut inte passar i. Man kan dessutom hitta drömklänningen och då är det ju bara att skriva upp vem som tillverkat klänningen, modell osv. Sen är det bara att gå ut på jakt. Och när man vet sin storlek.. alltså vilken storlek av just denna klänning som passar så finns det inte heller problem med att den inte skulle passa på dig.

• 23/9 2006

köpte min via Tindra..
    och den är äkta..

Svar på tråden Bugdet på 15.000