• Kickit

    Bokat tid, vad väljer jag?

    KOPPARSPIRAL!!

    Här har ni en ung förespråkare för KOPPARSPIRAL samt MENSKOPPEN: alla som kan, använd dessa. Jag har själv kopparspiralen och nu, ett år senare, mår jag SÅ BRA. Det är helt jävla galet att man ätit p-piller och skadat sig själv mentalt som fysiskt i fem hela år, helt otroligt att barnmorskor och gynekologer inte kommit längre än så i sitt kunnande. Nu ska jag inte dra alla under samma kam, men de jag sprungit in i har alla berättat samma dräpande historier om hur de blivit rådda till olika preparat med hormoner i som de ska testa i "minst tre månader". Jag vill vända på det hela och istället be dem råda unga att försöka med kopparspiral. De som kan ha den ska skatta sig lyckliga, för den är HELT NATURLIG. Du har ägglossning, dina slemhinnor är utmärkt fuktiga och du har din sexlust till tusen! Du är dig själv helt enkelt och det är fantastiskt.

    Menskoppen är just vad det låter som, en lite kopp som skapar ett vakuum i kissimurran och samlar upp blod som man sedan tömmer i toaletten. Jag har aldrig testat det men ska beställa en i slutet av månaden. ALla jag pratat med om detta tycker den är FANTASTISK och fattar inte hur Sveriges alla damtidningar och andra informationsmedium har kunnat MISSA något så revolutionerande. Den är gjord i silikon, stör ej ph-balansen, du kan simma, sporta etc, för vissa tar den bort lite av mensvärken och du kan ha den inne även när du sover. Den kostar 265 kr och räcker i tio år. Slår man ut förbrukning av bindor etc kommer man minst upp i 7000 kr under denna tid, MINST.

    Så. Där har du mina tips. Helt jädra vattentätt ;) alla som kan bör göra såhär enligt min mening.

  • Kickit

    Och NEJ, jag har inte fött barn. Jag är en ung liten ärta på 22 år med orörd livmoder.

  • Kickit

    Att ta bort den lär kännas. Men INGET är bättre enligt mig. Fan ta hormoner av alla de slag. Aldrig mer. När jag får barn och om det blir en flicka, när hon blir könsmogen tänker jag se till att hon får större valområde än jag fick.

  • Kickit

    Sally 83 - enligt min och mina väninnors mening har vi inte alls fått den vägledning vi behövt av ungdomsmottagning eller gynekologer och barnmorskor. Det finns de som är lite mer kunniga inom området spiral och som kan rekommendera den, men oftast vill de att man går på p-piller. Min stora fråga är VARFÖR? För de flesta får GARANTERAT alla eller någon av följande plågor av hormonpreparat: minskad sexlust, torra slemhinnor, dåliga nivåer på serotonin, betaendorfin etc, alltså dåligt humör. Man blir deppig, känslorna är helt fel, man inbillar sig allt från att ens förhållande inte är rätt till att livet är skit. Vissa har övervägt att ta sitt liv pga hormonpreparatets inverka på deras mentala hälsa.
    Och detta ser barnmorskor, gynekologer etc förbi? Det är dags för dem att vakna och börja lägga ihop ett och annat för att se sanningen. Många, alltför många, kvinnor mår dåligt i dagens läge pga preventivmedlen de använder och bara för att de inte kan se ett direkt samband tror de att det är så de ska må. Att det är de själva som är sådana, inte något som de äter som påverkar dem...
    Fy fan säger jag bara.
    Kopparspiralen jag har kan jag ha i 5 år. Därefter tar jag ut den och kanske blir med barn, eller sätte rin en ny. Det går fort att sätta in, känns i början som mensvärk. Jag har medelmåttig smärtgräns och klarade mig på 2 ipren innan insättning. Men kompis tog inga verktabletter och för henne svindlade det. Vi är alla så olika men går du till ett bra ställe får du allt stöd du behöver.
    Efteråt kan du räkna med lite "mensvärk" och något som liknar mens, som kan pågå till och från i någon vecka eller två. Mellanblödningar kan förekomma när kroppen försöker anpassa sig. För mig har det tagit ett år att få hel balans men för mig var det värt det för det skyddar mig när vi vill ha oplanerat sex UTAN de nedrans kondomerna, och dessutom är det fullkomligt naturligt.
    Kopparspiralen tar du ut igen om du mot all förmodan ej kan ha den. Vissa får alltför kraftiga blödningar. Men jag föreslår att du ger det mer en tre månader då detta är det bästa du kan ha enligt mig. Få det att fungera.
    Kopparspiralen är gratis, det är bara ingreppet som kostar. Vissa håller i 5 år, andra i 10. Spiralen avsöndrar just så pass mycket koppar att "klimatet" i nedre regionerna blir obeboeligt för ägg eller spermier, men inte mer än man naturligt får i sig via maten.
    När du väl tagit ut den kan du bli gravid DIREKT. Ingen väntetid då p-pillerna "går ur kroppen" vilket kan ta upp till ett år, ett år innan kroppen åter är i naturlig balans. Du är dig själv, din sexlust och dina känslor är äkta och inte konstlade, du får helt enkelt tillbaka känseln i själen.
    Jag kommer fortsätta förespråka denna form av preventivmedel tills dödedagar! :)
    Bra kombination kan vara menskopp, en kopp av silikon som man har uppi kissimurran och som samlar upp mensen som man sedan tömmer i toaletten. Denna lilla mojäng kan du simma med, sova med, sporta med, den läcker inte ens för de med kraftiga blödningar(men alla går inte här att dra under samma kam heller). Jag har inte testat men går på många vänners råd och ska köpa en nu i slutet av månaden :D
    Moon Cup kan du söka på på nätet.

    Hoppas du/ni blivit lite mer kloka. Jag har fått en insikt och sprider den gärna :D

  • Kickit

    Viktualia, du är jävligt unik :D

    Tahimal - nuvaringen är fruktansvärd för mig. Den fick mig att må så mycket skit, och dessutom ville den inte ligga på plats utan sjönk ner så den nästan åkte ur och jag var tvungen att trycka in den. Av detta fick jag till slut skavsår :(

    Lilit - om man har fått barn eller ej spelar ingen roll, det är snarare ens personliga förutsättning till att ha spiral som avgör.

  • Kickit

    Det vet jag väl, att det är svårt att generalisera. Men att blunda för sanningen, nämligen att ALLA kvinnor omkring mig mår pyton av hormonerna i p-piller, då är det snarare så att du är unik, du är en av få, som mår bättre av dem.

    Du är säker på att du inte är annorlunda utan dem? Det går stegvis. I början, de två första åren, var jag "normal". Men när jag lade av och såg tillbaka på de fem år som sammanlagt gått kunde jag upptäcka hur lågt, lågt ner jag sakta sakta, saaaakta, sjönk. Och jag finner sällan något positivt med p-piller. Väldigt sällan.

  • Kickit

    Bortsett från att de då ser till att man inte blir gravid genom att ta bort ens sexlust helt. Säkra riskerna :P hihi...

    Jag tror att diskussionerna blir onyanserade pga att de som mår dåligt av p-piller inte kan se något positivt i dem. Jag tror tyvärr det är såhär sanningen ser ut: de flesta börjar bli emot p-piller och vill istället pressa fram nya preventivmetoder.

  • Kickit

    M.B. *lol* du borde lyssna på mig, jag vet ju åtminstone vad jag pratar om. För du har väl inte använt, testat, kopparspiral? Självklart, det gör ont. Men definiera "tortera sin egen kropp". Är p-piller och dylikt mer ok menar du?
    Infektionsrisken ökar, om man är i farozonen. Kopparspiral är bedömt som ett av de säkraste p-medlen(98-99%), precis som p-piller.

    Så, du kör alltså utan p-medel överhuvudtaget eller? Det vore ju skönast dock :)

  • Kickit

    Viktualia - du är nog snarare en på kanske... 20 st ;)

  • Kickit

    Bra inställning MB.
    Med den åsikten så gör det ju faktiskt ingenting att ni inte använder skydd - om ett barn blir till så kan ni ta hand om det. Är inte riktigt i den sitsen men tänk så mycket enklare det vore då :)
    Där ser man, du blödde alltså mer av p-piller? Det har jag aldrig hört förut, trodde det i regel var tvärtom för de flesta.
    Jag blöder nog precis så som jag skulle ha gjort även utan kopparspiral, för mig blev det ingen skillnad :) mensvärken känns, ibland. Men när jag tänker efter... jag har nog aldrig mått såhär bra :D sexlivet på topp och kroppen likaså. Jag är i harmoni, något jag inte varit sen min sexdebut :D

  • Kickit

    Jag pratade också enbart efter vad jag själv vet och tagit reda på genom vänner, dvs deras erfarenheter. Säkra källor. Tråkigt att det alltid är någon som blir stött av det man skriver här inne.

Svar på tråden Bokat tid, vad väljer jag?