Bokat tid, vad väljer jag?
Jag har prövat p-piller (4år) och p-stav (6 månader). Efter dessa metoder har jag nu varit drygt 3 år helt utan p-medel. Jag klarade inte av hormonerna i p-piller, ett ut av största anledningarna varför jag slutade var att pillren tog död på min sexlust helt. Och vad har man p-medel till för då?
P-staven däremot orsakade en kraftig blödning som inte gick över alls. Blödde vissa dagar mer än andra, men blödningen gick inte helt över någonsin. Efter 6 månader plockades staven ut och blödningen upphörde. Träffade då en gyn som berättade om alla p-medel ute på marknaden, men kunde inte rekommendera något av dessa pga. att min kropp helt enkelt inte verkade tåla extra hormoner.
Enda alternativet som hon kunde tänka sig var att sätta in en kopparspiral, men backade ur insättningen några veckor senare, då hon vid närmare eftertanke känt att det inte skulle vara helt rätt att sätta in en kopparspiral i en ung tjej som inte fött barn.
Hursom.. de senaste dryga 3 åren har vi haft helt oskyddat 6, men inte har det blivit några oönskade saker för det. Fertlitet varierar ju kraftigt från person till person, men normalt sätt så är det inte speciellt lätt att bli med barn ändå. Mycket som måste klaffa för det.
Hoppas i varje fall att du hittar något som passar dig och att det som jag berättat har varit till någon hjälp. Lycka till!