• Clobberella

Men för "&#/%#/( Sluta diskutera troll!

Snälla snälla snälla... när ni ser någon som ni tror är ett troll, anmäl inlägget, maila BT, vad som helst... anklaga inte trådstartaren i tråden!

För det första: om inlägget är allvarligt menat, att trådstartaren tex. har ett problem, så är det otroligt grymt att bli kallad lögnare mitt i alltihop.

För det andra, som ni säger "Don't feed the trolls". OM personen är ett troll så vill h*n ha uppmärksamhet. Ni ger personen uppmärksamhet. Är det en bra lösning på problemet?!

Troll: Person som skriver inlägg enbart för att provocera eller få uppmärksamhet.
    Tex. "jag har ett fruktansvärt problem", "Följande personer är idioter...", "Jag har följande provocerande åsikter..." och liknande.

• Svar på tråden Men för "&#/%#/( Sluta diskutera troll!
  • Tizzeltazz

ah. jag kallar dem 'flamers' efter gammalt...
    trist när de dyker upp men man kan aldrig veta...oavsett om de vill provocera eller få uppmärksamhet så vet man egentligen aldrig vad som ligger bakom...om det är sant eller falskt...

• lolabe

Jag tycker inte att jag har sett till något troll på länge? Har jag missat något?

• Clobberella

Jag har sett en tråd i dag där troll/icketroll diskuterades. Det är nästan så jag hoppas att tjejen var ett troll, för annars har hon fått ett otroligt elakt bemötande här på BT.

• Jeny

clobberella: vilken tråd var det?

• Clobberella

Den med en 16:åring som skulle giftas bort...
    Fruktansvärt om det är sant.

• Sister of the Night

Tack för att du startade den här tråden! hade du inte gjort det, hade jag totalt missat den tråd du skriver om. En tråd där ett fruktansvärt, men viktigt ämne ventilerades - eller, nåja, TS _försökte_ ventilera ett vansinnigt viktig ämne...
    Men det fick hon sluta med, för Viktigpettrar och andra förstå-sig-påare beslöt sig raskt för att detta minsann var ett TROLL.

Hu ja.
    Såna kan vi inte ha.

Och somliga är tydligen rent övermänskliga domare. Den sortens domare som minsann utan att rodna raskt kan bestämma sig för vilka som är skyldiga till "trollbrott" eller ej.

Som på häxprocessernas tid, ungefär.

För jävligt att man tar sig till att börja skråla om troll -och det i den absurda omfattningen- i en tråd där TS knappt hunnit lyfta fingrarna från tangenterna ännu, innan första anklagelsen kommer farande.

Om man nu känner att man inte kan motstå suget efter att vråla "TROLL!!!!!", så kan man ju möjligen göra detta under något mera ordnade former.
    Man behöver fanimej inte mobba folk!!

Herremin, vuxna (?) människor och allt....!

• Clobberella

Ja, ibland blir man mörkrädd när man ser hur folk beter sig.

• Sister of the Night

Det tror jag nog... "Trubbel" heter den.

• An(*-*)An

Det finns ingenting som tenderar att engagera folk så mycket som just att vilja försöka lösa andras problem och det är tyvär där som trollen oftast dyker upp, verkar det som.

Dels tycker jag att dessa troll sänker trovärdigheten för alla människor som verkligen har fruktansvärda situationer med vänner, sambos, släktingar eller familjer
    dels så tycker jag att dom är tidskrävande då man oftast efter en lååång tid upptäcker att det inte är förankrat i verkligheten.

Däremot så anser jag precis som er ovan- det får man tackla på något vettigare sett än att hänga ut okvädesord på den aktuella tråden!

• - Mary -

Jag håller med, fy så elakt! Fanns inget belägg för misstankarna innan skitsnacket var igång, skäms!!

• lolabe

Ah, nu såg jag. Fattar inte heller varför man måste skrika troll. Om man inte tror på personen ifråga är det väl bara att undvika tråden. Tycker inte nödvändigtvis att det sänker trovärdigheten hos de som faktiskt har det svårt.

• Sister of the Night

An(*-*)An

Att det fortfarande finns hopp om mänskligheten i form av omtanke och vilja att hjälpa en främling i uppgivenhet eller nöd, det ser man ofta här på BT.

Det är faktiskt rätt skönt att se! :)

Att en del då "överutnyttjar" den fina möjligheten -och kanske därmed ökar folks avtrubbade tendens- är givetvis jättesynd.
    Man undrar förstås varför, en sån gång.

Men nog finner jag tanken rimlig att ett troll hit eller dit må så vara, hellre det än att vända ryggen till -och dessutom skratta!- åt en som verkligen behöver hjälp.

Jag kan säga att det tog ett bra tag att lugna sig efter att ha läst den aktuella tråden. Maken till iskall likgiltighet har jag sällan sett på forumet!
    Jag tycker så otroligt synd om tjejen som skrev. hennes problem är ju bland det värsta jag funnit här - och så blev hon så där illa bemött... :(

• Sister of the Night

(Inlägget ovan kan förresten tillägnas alla er som skrivit. An(*-*)An var den enda som kommit med när jag plitade ner mina tankar här ovan!)

• An(*-*)An

Sister of the Night

Missförstå mig inte, jag tycker också att människor ska behålla sin vilja att hjälpa andra!!!

Det jag tycker är mindre roligt är att det är oftast där det finns en genuin vilja som denna typ av problem uppstår.
    Huruvida tjejen i den aktuella tråden är ett troll eller inte kan jag inte avgöra och har heller ingen intention att försöka.

Jag arbetar själv i en kvinnojour och vet att det finns troll även i "verkligheten" och det var därför jag skrev i mitt tidigare inlägg att dessa förstör trovärdigheten för andra kvinnor som verkligen behöver denna typ av hjälp.

• Sister of the Night

Nejdå, jag förstod att det var så du menade :)
    Och jag instämmer med dig.

Jag stöder och beundrar kvinnojourernas arbete. Det är för jävligt att de behövs, men som läget är för många kvinnor så är jag innerligt glad att de finns!

• karinna

Jag var en av dem som skrev i "trubbel"-tråden. Vill bara förtydliga mig om hur jag tänker. Har själv erfarenhet både av att arbeta med människor i kris och att vara med att stötta anonymt på nätet. Jag tycker det är fantastiskt att det går att få så mycket stöd via sådana här forum och blir illa berörd över att det finns såna som skriver in som "troll" bara för att få igång en falsk diskussion. MEN samtidigt är det viktigt att inte utgå ifrån att alla inlägg som verkar märkliga är fejk. Detta är en svår balansgång ibland som jag försökt hitta nåt sätt att förhålla mig till.

Var en gång med om (på ett annat forum) att försöka stötta ett barn som sade sig vara helt ensam utan några föräldrar eller annan vuxen. Vi var många som ville hjälpa men diskussionen blev bara mer och mer förvirrad och upprörd och jag kunde inte sova på hela natten för oro över detta ensamma barn, samtidigt som känslan av att vara lurad också fanns där. Då beslutade jag mig för att främst lotsa vidare och be personen som skriver att söka proffshjälp IRL.

Den omsorg och hjälp som finns här inne på BT är mycket bra och sprider goda energier, men har även sina begränsningar. I sådana svåra fall som "trubbel"-tråden hoppas jag också att det var ett troll, men är medveten om att det finns en massa unga flickor och pojkar som far hemskt illa. Därför kommer jag från och med nu följa Clobberellas förslag att hellre låta BT besluta vad som är vad. Förhoppningsvis kommer inte dessa "troll" förstöra för andra som söker hjälp härinne i framtiden!!!

Svar på tråden Men för "&#/%#/( Sluta diskutera troll!