Inlägg från: Undrande M |Visa alla inlägg
  • Undrande M

Gravid trots Cerazette?

Jag har frågor som jag hoppas att någon kan svara på. Det är så här att jag har en sjukdom som gör mig tidsvis svullen om magen och illamående. Jag äter Cerazette och har inte haft mens på ett halvår. Så förra veckan fick jag plötsligt jätteömma bröstvårtor, vilket jag aldrig har haft tidigare vid ev ägglossning eller mens. Några dagar senare fick jag en väldigt liten mllanblödning. Eftersom jag hade missat 1 tablett med ca 11-12 timmar och därefter haft sex, blev jag väldigt orolig över att jag är gravid.

Till saken nu då kanske. Kan jag vara gravid? Bröstvårtorna har slutat ömma och illamåendet är inte lika jobbigt längre. Jag förstår att ingen människa är den andre lik när det gäller symptom på graviditet. Men är det någon av er som läser det här som inte haft några symptom alls när ni varit gravida? Hur har ni i så fall märkt det? Eftersom jag aldrig har mens så märker jag ju inte att den upphör...

Som sagt så äter jag Cerazette, vilket jag blir mer och mer anti mot. Jag har fått pigmentförändringar på huden, har inte speciellt mycket sexlust, extremt dåligt minne och är ganska lättirriterad. Men hur ska jag kunna veta att jag inte skulle vara så här även utan piller?

Nu kommer ni säkert svara att jag helt enkelt ska sluta med pillrena och göra ett gravtest. Vilket jag kanske får ta och göra för att veta. Men jag var bara tvungen att få ventilera mina tankar med någon...

• Svar på tråden Gravid trots Cerazette?
  • Undrande M

Okej, tack så mycket för hjälpen!

Som ni säkert förstod från mitt tidigare inlägg så är jag inte så sugen på att fortsätta med Cerazette, då jag tycker att jag mår skumt av dem. Men jag vet inte om jag vågar sluta, för vi vill inte ha barn just nu. Ena sekunden känns det taskigt mot min kille om jag skulle sluta med pillrena, eftersom vi inte vill ha barn nu. Men i andra sekunden när jag tänker på det så har jag stått för skyddet i flera år, är det inte dags att han gör det ett tag nu då?

Låter på många som det tar ett tag innan kroppen blir sig själv igen, efter att man slutat med pillrena och jag är rädd att det ska bli svårt/ta väldigt lång tid när det väl är dags att skaffa barn sen. Samtidigt har jag fått den uppfattningen när jag läst lite andra inlägg att de flesta som slutar med mini/p-piller blir gravida direkt. Det gör att jag fortsätter äta de förbannade pillren fast jag helst skulle vilja sluta.

Fan, varför finns det inte p-piller för män?

• Undrande M

Ja det skulle jag ju kunna göra i och för sig.. Men jag har redan ätit fyra olika sorter, vet inte om jag orkar testa ännu en ny. Men tack för rådet!

• Undrande M

Det är ju som sagt det som är så svårt att veta; vad är det som är biverkning och vad hör till ens riktiga personlighet? Känns t ex som jag har PMS varenda dag, trots att jag inte borde det. När jag hade mens kunde jag i alla fall skylla på det, men det går ju inte nu. Men jag vet inte, jag kanske skulle vara så tjurig/labil även utan tillsatta hormoner i kroppen..

Föresten så testade jag mig igår. Bara för att bli av med nojan över att vara gravid. Blev både lättad och (handen på hjärtat) besviken av minuset.. Men nu vet jag att det inte är graviditetshormoner som gör mig psyko i alla fall.

Tack för alla svar!

Svar på tråden Gravid trots Cerazette?