• Zemiramis

Varför alla dessa ockerpriser???

Som så många andra brudpar har vi gjort en preliminär budget. Ofta baserat på priser vi hittat på nätet för olika tjänster vi önskar köpa. Däribland vår bröllopstårta.

Vi hittade bakelser hos Gourmandise som såg smaskens ut och som kostar 30:-/bakelse. Cool tänkte vi, 30x50=1500:- det låter ju jättebra. Vi ringer till Gourmandise och bokar tid för ett möte så vi kan få provsmaka och göra vår beställning ansikte mot ansikte.

Mötet går bra och vi får provsmaka (och de smakar verkligen gudomligt). Men när vi pratar pris så säger hon att det blir 45:-/bakelse och person. Alltså 15:- mer än vad som står på hemsidan. I detta pris ingår en tårtställning!?! 750:- mer och vi får låna en tårtställnig? Leverans av bakelserna skulle gå på 250:-. Ok, nu känns det INTE bra längre.

Varför dessa j***a överpriser så fort man nämner bröllop? Jag kommer ta kontak med dem och säga att vi ska inte ha nån tårtställning och bakelserna de hämtar vi själva och priser ska vara 30:-/bakelse som det står på hemsidan!

Visst ingick konsultationen och provsmakningen i priset (45 men 750:- gick det ju knappast på...

Surfia lovar bli gladfia snart... Ville bara ventilera lite...

• Svar på tråden Varför alla dessa ockerpriser???
  • Lucia05

Visst är det ockerpriser i samband med bröllop. Men tilläggas bör också att konditorer, frisörer, florister, kockar o.s.v säkert lägger ner lite extra jobb för att allt verkligen ska bli perfekt. Tid kostar, som bekant.

• Nera

Jag håller med er. Till vårt bröllop (som är på lördag!) Ska vi har "chokladmousse-hjärtan-bakelser" som bröllopstårta. Bakelsena koster 15:-/st men om konditortiet skulle göra det i form av en bröllopstårta skulle det plötsligt kosta 34:-/bit !!! Nu gör vi så istället att varje gäst får en egen bakelse och att jag och min blivande har en egen 8-pers tårta som vi tar vår bit ifrån (för att kunna skära bröllopstårtan).

• Zemiramis

Lucia: Jag förutsätter att de gör samma nogranna jobb när det gäller vilken fest som helst, annars skulle jag bli mycket besviken. Jag tror inte de lägger ner extra jobb bara för att det är en bröllopsfest. Däremot tar de tillfället i akt att utnyttja folks dåliga samvete. Ska ni inte ha det bästa till Er alldeles egna speciella dag?

(Det samma gäller när man ska köpa saker till sitt barn, det dåliga samvetet utnyttjas hänsynslöst . )

• Zemiramis

Nera: Visst är det märkligt. Rent teoretiskt borde det ta mer tid att göra bakelser ist för tårta, eller är jag ute och cyklar nu?

Vi kommer också göra som ni, bakelser till gästerna och en tårta för två till oss så vi får skära och kladda lite .

• Bobofina

Jag har för mig att jag läst här på BT nånstans om att det faktiskt är väldigt mycket mer tidskrävande och svårt att göra en tårta på bröllopsställning. Antar att det är en anledning till att det blir dyrt, eller så är det bara en ursäkt för att kunna ta ut höga priser... ;)

• Zemiramis

Bobofina: Men det är ju bara en massa vanliga tårtor man ställer upp. Förvisso i olika storlekar men det kan ju inte spea någon roll eg. JAg kan förstå om det är meckigt att göra en våningstårta som inte står på trad.tårtställning men annars fattar jag inte. Tror det bara handlar om att mjölka pengar.

Tror också det är mycket naivt att tro att konditor, frisör edyl skulle lägger ner mer tid och så bara för att lilla jag, totalt okänd människa, gifter sig. Tror isf de lägger ner mer tid på en fest där det vistas media och/eller kändisar och så...

• Sessa-25

Jag vet inte hur det är med bagerier och tårtor men min vännina som är florist säger att man kan gå in och beställa en bukett med blommorexakt som man villha dem och trots att det ser ut som en brudbukett som kanske den bara kostar 1000 kr. Men säger du att du vill beställa en brudbukett så lägger dem på 500 bara föra tt det är till bröllop.
    Min vän menar att dem binder buketten EXAKT likadant vare sig det är en vanlig eller brudbukett.....

Sjukt tycker jag!

• Bröllopstokiig

Jag pratade med frisören om just detta när jag i förrgår klippte mig inför bröllopet om två veckor. Hon tog själv upp ämnet och sa att det är en jätteskillnad i pris om man säger att det är bröllop eller inte.Vilket hon också tycker kan vara fel många gånger. Bara för min blivande fru skulle det kosta runt 3000 för bröllopsfix mot att en "vanlig" håruppsättning kostar runt 1500 Men då ingår ju också hjälp med påkläding av bröllopsklänning och smink mm mm.)
    Jag håller med dig att det blir "överpriser" i samband med bröllop, men jag kan också förstå varför. Med ett bröllop följer också mycket merarbete. Det är en annan "touch" på saker. Som exempelvis bröllopstårtan. Visst kan man köpa tre-fyra prinsesstårtor och lägga på varandra. Och komma undan billigt, det är ju helt utifrån tycke och smak. Våran bröllopstårta i tre våningar kostade 2400:- Och då är den också helt designad efter egna önskemål vad gäller smak och utseende.Bland annat handgjorda dekorationsblommor i socker etc, vilket kräver många timmars extra arbete.
    Ett par jag känner som gifte sig förra veckan hade sagt att deras brudbukett skulle vara till borddekoration och därigenom kommit undan många hundralappar i pris. Men den får ju inte heller då det där lilla "extra" som en brudbukett ofta har.
    Jag förstår ditt dilemma.
    Men man får vad man betalar för, brukar man säga.

• Zemiramis

Men allt vi vill ha är ju bakelser som på hemsidan kostar 30/bakelse. Men bara för att det är bröllop lägger de på 15:-/bakelse... Det är det som är sjukt. Inte att det kostar mer med specialbeställningar.

• Afrodite_Aug-07

Zemiramis

men det är ju i så fall falsk marknadsföring. Står det 30kr på deras hemsida och ni vill köpa just dessa bakelser för 30kr st så är det det priset som gäller. Att lägga på 15kr per bakelse har dom ingen rätt till bara sådär.

Svar på tråden Varför alla dessa ockerpriser???