Inlägg från: Zemiramis |Visa alla inlägg
  • Zemiramis

Varför alla dessa ockerpriser???

Som så många andra brudpar har vi gjort en preliminär budget. Ofta baserat på priser vi hittat på nätet för olika tjänster vi önskar köpa. Däribland vår bröllopstårta.

Vi hittade bakelser hos Gourmandise som såg smaskens ut och som kostar 30:-/bakelse. Cool tänkte vi, 30x50=1500:- det låter ju jättebra. Vi ringer till Gourmandise och bokar tid för ett möte så vi kan få provsmaka och göra vår beställning ansikte mot ansikte.

Mötet går bra och vi får provsmaka (och de smakar verkligen gudomligt). Men när vi pratar pris så säger hon att det blir 45:-/bakelse och person. Alltså 15:- mer än vad som står på hemsidan. I detta pris ingår en tårtställning!?! 750:- mer och vi får låna en tårtställnig? Leverans av bakelserna skulle gå på 250:-. Ok, nu känns det INTE bra längre.

Varför dessa j***a överpriser så fort man nämner bröllop? Jag kommer ta kontak med dem och säga att vi ska inte ha nån tårtställning och bakelserna de hämtar vi själva och priser ska vara 30:-/bakelse som det står på hemsidan!

Visst ingick konsultationen och provsmakningen i priset (45 men 750:- gick det ju knappast på...

Surfia lovar bli gladfia snart... Ville bara ventilera lite...

• Svar på tråden Varför alla dessa ockerpriser???
  • Zemiramis

Lucia: Jag förutsätter att de gör samma nogranna jobb när det gäller vilken fest som helst, annars skulle jag bli mycket besviken. Jag tror inte de lägger ner extra jobb bara för att det är en bröllopsfest. Däremot tar de tillfället i akt att utnyttja folks dåliga samvete. Ska ni inte ha det bästa till Er alldeles egna speciella dag?

(Det samma gäller när man ska köpa saker till sitt barn, det dåliga samvetet utnyttjas hänsynslöst . )

• Zemiramis

Nera: Visst är det märkligt. Rent teoretiskt borde det ta mer tid att göra bakelser ist för tårta, eller är jag ute och cyklar nu?

Vi kommer också göra som ni, bakelser till gästerna och en tårta för två till oss så vi får skära och kladda lite .

• Zemiramis

Bobofina: Men det är ju bara en massa vanliga tårtor man ställer upp. Förvisso i olika storlekar men det kan ju inte spea någon roll eg. JAg kan förstå om det är meckigt att göra en våningstårta som inte står på trad.tårtställning men annars fattar jag inte. Tror det bara handlar om att mjölka pengar.

Tror också det är mycket naivt att tro att konditor, frisör edyl skulle lägger ner mer tid och så bara för att lilla jag, totalt okänd människa, gifter sig. Tror isf de lägger ner mer tid på en fest där det vistas media och/eller kändisar och så...

• Zemiramis

Men allt vi vill ha är ju bakelser som på hemsidan kostar 30/bakelse. Men bara för att det är bröllop lägger de på 15:-/bakelse... Det är det som är sjukt. Inte att det kostar mer med specialbeställningar.

• Zemiramis

Afrodite: Det är manjari vi är intresserade av och fick smaka på, fast i tårtform ist för bakelse. Den var grymt god! Och nej de har ingen butik sådär utan man får beställa tid.

Ja, det är falsk marknaksföring, det är också därför jag ska författa ett brev där vi talar om att vi ska ha bakelserna till det pris som står på hemsidan och att vi struntar i tårtställning etc. Vi kommer ju en liten tårta till mannen och mig och den kan vi ju betala 45:-/bit för men inte bakelserna. Och vill de har ersättning för den vi fick smaka på så visst får de det, men inte 750:- extra!

• Zemiramis

Jepp, jag återkommer när jag fått svar. Skickade mail igår och har inte hört nåt idag.

• Zemiramis

Nu har jag fått svar. Och vi får bakelserna till det pris som står på hemsidan, men hon lät väl inte överdrivet glad. Sedan skrev hon så här:

"Jag vill bara beskriva lite vad som ingår i ett sk. bröllops pris.
    Det är min tid , konditorns tid,smak prov, bröllops ställning (kostar att hyra en helg 500 kr.).all övrig dekor (valfri) "

Ursäkta men 500:- för att hyra en ställning och vaddå konditornas tid? Lägger inte konditron ner samma tid oavsett. Det tar ju den tid det tar att göra en bakelse varesig den ska vara till bröllop eller fredagsmys?

Nåväl, vi känner oss nöjda ändå, hoppas nu bara inte de ska "ge igen" för att vi strular...

• Zemiramis

Damen i röd hatt: Men om man inte har speciella befängda märkliga ideér om hur man vill ha det, ska företagen fortfarande tjäna pengar på en och ta ut överpriser bara för att det är bröllop? Förstår inte hur du tänker, förklara MYCKET gärna! För jag är inte med på ditt resonemang.

• Zemiramis

Damen...: Och att ta Marilyns klänning som exempel är ju helt orimligt, dels har den samlarvärde och dels finns det bara en. *ser förmodligen ut som ett levande frågetecken nu*

• Zemiramis

Damen i röd hatt: Jag väntar på ditt svar.

Svar på tråden Varför alla dessa ockerpriser???