• Maria

Respekterade inte klädkoden för fem öre!

Nej är det satt en klädkod så gäller ju den, antingen får man följa den eller tacka nej. Om man är tvingad att göra undantag antingen för att man inte äger något som stämmer (som en väninna till mig som vid ett bröllop hade en fin cocktailklänning fast klädkoden var frack och alltså hellångt) så får man ju fråga innan om det är ok ändå. Men det finns ju de som alltid skall gå emot - jag var på ett bröllop där alla var finklädda utom en kille som dök upp i träningsoverall och gympaskor...

• Maria

Andie, det kan du inte göra, slänga ut någon p.h.a.fel klädsel, inte i kyrkan i vart fall. Vigsel i kyrka räknas som allmän gudstjänst och kyrkan godkänner inte att man avvisar någon förutsatt att personen i fråga inte är berusad eller på annat sätt störande. Personerna behöver varken vara bjudna eller ha någon viss klädsel.

Vad det gäller festen kan ni ju bestämma själva, men jag tycker det verkar väl hårt att kräva att någon skall byta. Om personen inte bor alldeles i närheten så är det ju knappast praktiskt möjligt heller.

Svar på tråden Respekterade inte klädkoden för fem öre!