Inlägg från: Sister of the Night |Visa alla inlägg
  • Sister of the Night

Respekterade inte klädkoden för fem öre!

ja, karln var verkligen ohövlig. jag förundras ofta över att en del människor "har rätt" att bete sig ungefär hur illa som helst, för de "är ju bara så". Jag vet mängder med exempel på detta, och blir lika irriterad varje gång. Som att om man bara är tillräckligt ohövlig till vardags, så kommer folk till slut att acceptera det också. Nääää....!

Att påpeka ett etikettsbrott är som sagt ofint i sig och bör till varje pris undvikas. Att skicka hem gäster som har fel dresskod är inte ens att tänka på. Dresskoden är frivillig att följa; var och en skäms för sig själv om de negligerar den.
    Att det på något sätt skulle vara fruns/sambons sak att stå för hur en vuxen man klär sig, köper jag inte heller. Den saken kan han gott ansvara för själv!

Jag förstår inte riktigt resonemanget som angavs lite tidfigare i tråden, dä någon som hade dresskod skrev att de inte ville ha en regisserad teater (nåt i den stilen) utan gäster som trivdes.
    Visst, belåtna gäster är ju en del av poängen, men väljer man att ange dresskod så bör den ju också följas efter bästa förmåga. Annars kan man ju lika gärna strunta i den och skriva "klädsel: valfritt" i inbjudan. (Vilket kan orsaka rejält med huvudbry för gästerna, men det är en annan historia.)

Slutligen, jag instämmer med övriga talare; strunta i att låta denna människa irritera er så här i efterhand. Han är helt enkelt inte värd den uppmärksamheten.

• Sister of the Night

Det är ju just det. Om man tycker att gästerna förvandlas till rekvisita om man har dresskod, så kan man ju lika gärna strunta i den?
    Visst är dresskod till för att gästen ska veta ungefär var ribban på festen ligger, men generellt så anses det ju grymt ohövligt att ignorera den satta dresskoden.

Jag förstår inte att du inte fattar vad jag inte fattar :D :D

• Sister of the Night

Afrodite

Ni tror bestämt att era gäster kan klä sig utan er inblandning. Därför har ni inte angett någon klädkod.
    Däremot nämns vad ni _önskar_ av gästerna.

Detta måste ju rimligtvis vara en mer tvungen kod att följa för gästerna, då det ju inte handlar om gästernas trivsel utan om att uppfylla era önskemål?

• Sister of the Night

men *S* det står ju uttryckligen "lämna slipsen och kavajen hemma". Det tolkar jag -av någon anledning- som att man brudparet vill att man ska lämna dessa attiraljer hemma? Jobbigt läge om man själv tycker att kavaj och slips är just "sommarfint" :D

• Sister of the Night

Oj, det sista inlägget skulle ha varit före det sista du skrev...

Bitsk? Nä?

Det är inte illa menat. Men jag skulle uppfatta det så om jag fick en inbjudan formulerad så.

• Sister of the Night

Aha. Tja, de torde ju veta hur ni vill ha det då.

• Sister of the Night

Fint att det funkade för er. Förmodar att det är enklare om man bara bjuder de allra närmaste...

Vi skulle förmodligen välja att skriva "Kavaj" eller möjligen "kostym" - dels för att det är plagg som de flesta vi känner redan har, dels för att jag vet med mig att jag skulle få sammanbrott om samtliga inbjudna skulle ringa och fråga vad som "egentligen menas med...." (har inträffat för andra vi känner som tänkte vara hyggliga och skrev "valfritt".)

Svar på tråden Respekterade inte klädkoden för fem öre!