• Izunia

izunia´s bröllop!

Här är berättelsen och bilder fran vart underbara bröllop den 12 augusti 2006.

Allt började med ett uppvaknande ca 8.30 hemma hos min ena tärna. Ingen var stressad och vi hade gott om tid pa oss denna dagen. Det enda som verkligen störde mig var vädret..det bara öste ner regn..! Men det kan man tyvärr inte kontrollera!  Jag sov över med 2 tärnor och pa morgonen kom den tredje tärnan ocksa dit. Efter frukost packade vi ihop vara saker och tog en taxi till Grand Hotell där vi skulle göra oss i ordning efter frisören. Vi släppte av vara saker pa rummet och till allas förvaning var hotellet inte alls i det skick eller standard som vi hade förväntat oss....
    Rummet var smutsigt med döda flugor pa golvet samt att badrummet var under all kritik! Tyvärr...Men jag hade förväntat mig mer av Grand. :(

Vi tänkte inte lata hotellet dra ner pa var stämning sa vi traskade snabbt iväg till frisören som skulle göra fina uppsättningar pa oss allihop.
    Vi möttes av tva brudar och nagra tärnor när vi kom till salongen kl 11 och de var redan pa väg ut. Jag tyckte sa synd om dessa brudar som skulle ut i regnet med sina uppsättningar och klänningar..Utanför salongen blev vi uppmötta av bade videografen och fotografen som skulle hänga med hela dagen!
    Under tiden vi satt med spolar i haret och blev fotograferade drack vi champange och at frukt och bär.

Ena tärnan sprang ut i regnet för att hämta buketterna och coursagerna hos floristen i närheten. När hon kom tillbaka upptäckte jag att det saknades buljongtrad pa min bukett (viktigt... :D ) sa hon sprang tillbaka och fixade till det. Det blev mycket bättre!
    Min bukett var en rund bukett med hallare enbart av cremefärgade rosor, diamanter pa nal och buljongtrad. Handtaget för bundet med olivgrönt sidenband.
    Tärnorna hade mindre handbundna buketter med creme och gammelrosa rosor och diamanter pa nal för extra glitter!

När vi var klara med vara frisyrer var vi ganska hungriga och hade 30 minuter pa oss innan jag skulle till Make Up Store för att sminkas. Vi tog en falafel pa vägen under vara paraplyer.
    Tjejen som provsminkade mig 2 veckor tidigare var sjuk!! Jag som hade sett henne pa morgonen i fönstret pa väg till frisören.. :) Jag blev riktigt närvös da jag är väldigt kräsen när det gäller det ..mesta.. Men den nya tjejen var väldigt trevlig och duktig och jag kände mig genast säkrare i stolen! Jag ville ju inte ha en naturlig brudsminkning utan mer dramatisk sotig look. Nöjd skulle jag ga ut ur butiken för att upptäcka att det slutat regna!!! Yes!!! Jag har aldrig varit sa glad för uppehall!!

Tiibaka pa hotellet skulle jag snabbt in i duschen igen för att tvätta av mina smutsiga fötter. Man ska nog inte ha flip-flop pa sig när det ösregnar..
    När jag tog tag i handduken rakade jag dra ner hela handduksstället!! Oj..ännu en sak som jag irriterade mig pa hotellet.
    Vi fick beställa nagra drinkar till rummet för att lugna nerverna och det var verkligen dags att klä pa sig.
    Jag hjälpte tärnorna pa sina klänningar och sedan var det dags att snöra min korsett. Fuktigheten i luften var ganska hög och det blev varmt i klänningen när tärnan började dra at! :) Eftersom min slöja var väldigt lang ville jag inte sätta in den hos frisören, sa jag satte in den precis innan vi gick ut.

Utanför hotellet väntade en vit 1950 Rolls Royce för att köra oss till kyrkan. Det tog lite tid att kliva in med alla underkjolar och släp, men när vi väl var inne flög en geting in som stack chauffören i fingret..
    Nagra rundor pa stan blev det da vi sag att alla inte gatt in i kyrkan när vi kom. Men till sist kom vi fram och det var lika besvärligt att hoppa ut! Marskalkarna och brudgummen hade framfört nagra latar när gästerna anlände till kyrkan.
    Alla mina tärnor var nervös för 2 av dem skulle sjunga i kyrkan. Jag var nog lugnast av alla. Min svärfar mötte mig vid ingangen och tärnorna gick in först. Därefter var det min tur. Levande ljus och olivgröna organzaband var knutna pa kyrkbänkarna. Det var hur mysigt som helst. Jag vagade knappt titta pa gästerna när jag gick in. Framme möttes jag av Andi som grät och svettades lite! Jag hade ju nagra servetter innanför klänningen men de ville han inte ha! Haha!
    Vigseln var underbar och vara vänner framförde vackra sanger. Sang, piano, gitarr och panflöjt. Efter vigseln bad prästen att alla skulle appladera och stampa i golvet sa högt dem kunde och därefter gick vi ut till ?Everlasting Love? och dansade ut!

Utanför möttes vi av sapbubblor och ris. Mycket ris! RR väntade pa oss och tog oss en runda runt stan. Utanför festlokalen var det meningen att vi skulle ha brudskal vid fontänen, men pga det daliga vädret under dagen fick vi ta det innomhus.

Lokalen blev sa vacker! Jag hade bestämt mig för att använda stolsöverdrag och da inga passade vara stolar fick jag sy egna...Värt varenda sekund av arbete!!
    Jag var väldigt nöjd med blomsteruppsättningen pa borden ocksa. Höga cylindervaser med vita liljor, stora gröna blad och trollhassel.
    Underbara tal, fantastisk mat som bestod av en medelhavsbuffé, bra vin och underbara vänner. Tartan som gjordes av en bekant sag riktigt fin ut. Den var helt vit i tre(? ) vaningar med cremefärgade rosor och prismor mellan vaningarna. Den var helt i choklad med lager av passionsmousse...

Vi hade en duo fran Danmark som spelade vid minglet samt under middagen och i pausen. Sedan var det ju fullt med musiker pa festen sa det drog igang ordentligt! Saxofon, congas, panflöjt m.m! Alla festade laaaaaaangt in pa natten. Jag tror att de flesta drog sig hem först efter 02.00 och manga gäster stannade till 05-05.30!! haha...Vi gick hem 05.30 med de sista gästerna! Da kunde vi knappt sta upp! Men vi GICK till hotellet! :)

Efter bara nagra timmars sömn var vi tvugna att ga upp da gästerna som ville var bjudna pa lunch hos min mamma tillsammans med presentöppningen.
    Det var en helt underbar helg i tre dagar och bröllopsdagen var inget annat än fantastisk! Nu har jag ju glömt massa detaljer men det blev ju sa laaangt...;)

Tack till alla pa bt för ett stöd genom planeringen! :)
    Kramar / Iza

www.brollopshemsida.com/isabelle&andrew

• Svar på tråden izunia´s bröllop!
  • Gemma

Izunia: Skriver efterhand som du läser... när vi skulle sova i vår slotts-suite sent på kvällen stängde vi fönsterluckorna... och möttes av en svart, pulserande massa! Hundra och åter hundra LEVANDE flugor, och lika många på golvet! Vi fick lägga madrasser i förrummet och täta golvspringan med handdukar. Så med tanke på att ditt bröllop började likadant och slutade så bra... vänta nu, jag har ju inte läst klart...

• Izunia

gemma hahah! Det där lät inte mysigt...:)

• Gemma

Längtar efter bilder där du sitter med spolar i håret och dricker champagne med dina tjejkompisar... Men vad i allsin dar är buljongtråd? Låter måttligt blingigt... om det inte är tryffelbuljong förstås.

Själva vigseln lät helt ljuvlig, att din man grät var ju alldeles bedårande. Och tårtan - mmmm! Var det några tal eller andra events under middagen? Och discot, hade ni DJ eller liveband? Brudvals?

Hoppas jag inte besvärar dig med mina frågor. Det är bara så kul att äntligen få dela alltihop.

• Gemma

Jamen det skrev du ju, en duo från Danmark...

• Gemma

Din man ser mer än lovligt förälskad ut på alla bilder ;)

• Gemma

Jättesöta tärnor! Förstår att ni hade kul. Nä, nu ska jag sluta seriemaila. Tack i alla fall för titten. Kollar vidare... mmm.

• Izunia

fraga pa!!

Buljongtrad är en "kryllig" staltrad som glittrar lite (sa klart!). Jag far se om fotografen fatt nagon bra bild..

Videografen och fotografen satte ju linsen i ögat pa en hos frisören! sa det blir nog en hel del chanmpange-sörplande tant bilder!

Vi hade nagra fa men otroligt välplanerade tal! Toastmaster och madame, tärnor, bestman, brudgummens far.. Hur roliga och rörande som helst. Och fran brudgummen! Han drog upp värsta historien och att jag är en ebay-narkoman och att Mr Ebay skickar alla email till honom...efter allt jag köpt..:)
    Jag planerar han betalar! ;)

Vi hade ju bara liveband. Jag hade spenderat timmar pa att ladda ner latar pa datorn, uppdelat i olika mappar för alla aktiviteter, men det använder bara typ kl 04.30 och framat...:)

• Izunia

Visst var mina tärnor fina! :)
    Jag lääängtar efter bilder...!! Dem flesta kommer nog i veckan eller nästa.

Vi dansade ingen vals..det hade slutat illa med andis hjälp! haha!

Vi dansade till "Have I told you Lately" som sjöngs av andis grooms man (även i kyrkan)!

• Gemma

Tack för svaren! Sug länge på karamellen nu.

• Brud 2008

Grattis!
    Och vilken underbar klänning, precis vad jag har tänkt mig :)

Svar på tråden izunia´s bröllop!