• Mian

Pojkvännen träffade sitt ex för middag, trots att jag var ledsen och mådde dåligt av det!

Häromdagen träffade min pojkvän sitt ex för en middag ute. Jag har berättat minst 3-4 gånger om att jag inte gillar det och hur dåligt jag skulle må. Har haft ont i magen i någon vecka inför detta och det visste han om.

Jag har försökt sätta mig in i hans situation för att inte vara för "gnällig" och förbjudande men det går inte denna gång.
    Jag träffar inte mina ex, mycket av respekt för honom.
    Ett ex är för mig ett ex och ska så förbli, visst det är ok för mig att ha kontakt över nätet ibland men INTE att träffas.

Vad tycker ni? Hur skulle ni reagerat?

(Han bad mig att skriva här för att se vad alla svarade ) Han tycker nämligen inte att han gjort fel, utan tycker inte jag ska vara hans chef!

• Svar på tråden Pojkvännen träffade sitt ex för middag, trots att jag var ledsen och mådde dåligt av det!
  • kentfantast

Nu gör jag folk förbannade.

Jag är kompis med alla mina ex. Min sambo oxå. Båda ser det som en självklarhet. Varför ska jag vara svartsjuk när han bor med mig och har friat till mig och vill gifta sig med mig? Jag har aldrig fattat det.

En gammal pojkvän är en person som jag har delat så otroligt mycket med. Han har varit min bästa vän och jag har älskat honom högt. Vore dumt att tro att min sambo inte skulle ha samma relation till sina ex. Men faktum är att vi har gjort slut med dem andra för att det inte fungerade och vi är sambos för att Vi fungerar.

Så nej, jag förstår inte hur man kan "förbjuda" sin partner att träffa sitt ex. Sen är det väl så att de inte behöver träffas varje dag, för då är inte det hälsosamt, men det är en annan fråga.

Kill me...

• Wanki

Kentfanast: jag tror ingen blir förbannad för din asikt! Du skriver ju att du coh din sambo fungerar bra ihop och det är ju det som är grejen! Man maste ha liknande tankar om saker som annars kan leda till problem i en relation. Jag och min man fungerar otroligt bra ihop och vi skulle inte komma pa tanken att fortsätta träffa vara ex! Sen ser relationen till ex olika ut, för mig personligen finns inget kvar när väl kärleken försvunnit.

• kentfantast

Ja, det är väl det som är skillnaden. Vi har bjudit några av dem till bröllopet (och de kommer). Jag vill jättegärna lära känna hans ex! Tycker personligen bara att det är roligt...

• Swing

kentfantast: Jag blev jätteglad, för du har sunda åsikter"! Det känns skönt att höra att vi och våra vänner inte är unika därför att vi är bästisar & kompisar med våra ex!
    Nu är det ju snart tre årtionden sen det tog slut med mitt ex, men vi bodde nästan grannar och växte upp tillsammans. Är en självklar del av varandras liv, även om vi pga tidsbrist bara träffas ett par ggr per år.

• Lilltrolle

Kentfantast:

jag blir absolut inte förbannad men skillnaden är att ni gör det på lika villkor och ni är trygga i varandra!! Det är uppenbarligen inte situationen för TS - varje situation är unik.
    Jag är inte svartsjukt lagd, inte min sambo heller MEN vad jag menade med mitt inlägg är att respekten måste i första hand ligga hos den man lever med. Att förbjuda någon att träffa någon annan eller göra det genom en s k "guilttrip" är aldrig bra, plus att om detta är något som han alltid gjort - då är det ju inget att oroa sig för för TS. Men om detta är ett nytt påfund och de aldrig träffas allihopa - då är det anledning att dra öronen åt sig - vad är det som de försöker dölja?

Sen håller jag även med som någon annan skrev, att svartsjuka är den svartsjukes problem men också avhängingt om TS pojkvän "döljer" sin relation till exet och om det är, som tidigare sagt, ett nytt påfund...

Rörigt men jag hoppas du förstår vad jag menar.

• London wedding

Ar sjalv inte alls svartsjuk pa min killes ex, snarare lite nyfiken. Han ar dock svartsjuk pa mina sa jag umgas darfor inte med dem av respekt emot honom. Han ar den jag har valt att vara tillsammans med och vill darfor inte gora honom ledsen. Skulle dock borja undra om han borjade traffa nagon av dem pa tu man hand.

Foreslar att du ber att fa folja med nasta gang eller an ni bjuder hem henne.

• MysEtt

Vill bara att säga att i den andra tråden som TS startat så står det att en pojkväns x ville att hon skulle följa med nästa gång men att TS själv inte vill detta.

TS jag tror att du måst bestämma dig för hur du vill förhålla dig till detta och agera därefter Inget är rätt eller fel utan frågan är hur NI skall lösa det

• 6-train

Håller verkligen med Kentfantast, Swing, MysEtt och Anina!!! :)

Man måste finna en lösning tillsammans som fungerar för båda två.

• kentfantast

Swing:

Ja, det beror säkert mycket på hur situationen ser ut när man gör slut. Bara för att man inte är kär längre kan ju personen ha ett särskilt ställe i ens hjärta. Man har ju älskat den. Det finns kärlek på många olika sätt. Somlig kärlek försvinner helt, annan består men i form av nära vänskap. För mig personligen är det så att mitt ex (vi gjorde slut '99 under turbulenta förhållanden men hittar alltid tillbaks till varann) är min bästa kompis. Jag kan inte tänka mig livet utan honom.

Jag tror att det Viktigaste är att ens partner inte upplever att man fortfarande delar sitt innersta med exet - istället för med honom. Känner man som partner att man kommer i första rummet tror jag att man kan vara mer "generös" med sånna här relationer...

• TezzieN

Mina ex och hans ex är förbud i vårat förhållande. Vi tar hänsyn till varandra, vi vill inte att någon av oss ska må dåligt. Och vad har din kille för behov av att träffa henne? Har de gått skilda vägar så skall det väll vara så eller?

Svar på tråden Pojkvännen träffade sitt ex för middag, trots att jag var ledsen och mådde dåligt av det!