• soomzy

Yasmin

Hejsan!
    Jag har fått recept på Yasmin idag och ska börja äta dem nästa vecka. Anledningen till att jag fick dem är för att jag har alldeles för torra slemhinnor samt är tjurig och deprimerad jämt. Jag åt Desolett förut och är nästan helt säker på att det är pga dem. Innan åt jag Neovletta men fick tyvärr huvudvärk av dem. Annars var de helt underbara.
    Men det sägs att man kan få svampinfektioner av Yasmin. Jag vill gärna höra från alla som har testat Yasmin om vad ni tycker om pillerna. Yasmin är tydligen min sista chans. =)

• Svar på tråden Yasmin
  • pickolina

Mycket långt kvar
    Stämmer bra det!.. Ingen fara, fråga på du bara.. :)
    Jag bestämde mig för ett tag sedan att sluta med alla mediciner jag tog, inkl p-piller, för att se hur JAG mådde helt opåverkad. Det var en befrielse... Efter ett tag tyckte jag att det var dags att fixa ett bra preventivmedel och hämtade ut p-piller för att börja igen... Jag stod bara ut i tre dagar. Jag mådde illa, jag hade ont i huvudet, jag blev deppig och jag fick svamp eller obalans i underlivet (vet inte vilket)... Pest och pina! Å inte förrän då insåg jag vad hormoner gör eller kan göra... Jag vet att de säger att det är övergående men jag kände att det inte var värt att må så dåligt i flera månader sedan började jag även undra om biverkningarna verkligen försvinner eller om man bara vänjer sig vid dem, med tanke på att jag mått så himla bra utan dem....

Hur som helst, jag blev avskräckt...

• Bens wife

Ska börja med Yasmin på söndag, är jättespänd på hur de kommer att passa (eller inte passa) mig. Har enorma (tycker jag!) acneproblem och PMS. Har provat det mesta och hoppas hoppas hoppas att Yasmin fungerar. Annars vet jag inte vad jag ska göra.Tänk om de inte passar mig? Bröllop i vår, vill ju inte se ut som en prickig korv då!

• Bens wife

Hej här i tråden har det inte hänt mycket på en månad!
    Själv är jag ÖVERLYCKLIG! har nu haft Yasmin i nästan en månad och min hy är jättefin! ÄNTLIGEN! För att citera Kirsti i Idol: " it´s a Halleluja moment!"

• Marskatt

Åh jösses! Då vet jag vad jag ska försöka med... ser också ut som jag vet inte vad, o har ALDRIG haft akne förr... Har trott att det berodde på p-sprutan (som borde gått ur för länge sen), men det kanske är för att jag är helt utan något som det blir så?!

• pickolina

Marskatt
    Det kan vara att du är helt utan men det kan även vara tillfälligt... Man kan ha problem LÅNGT efter man slutat med hormoner. Men som sagt, det finns många som har bättre hy när de äter hormoner än när de inte äter hormoner. Hur man själv fungerar måste man själv försöka lista ut. Dock brukar ju exempelvis p-sprutan vara en preventiv metod som ger ökad akne, eftersom det enbart är gestagen och ej innehåller östrogen. Det är ju de östrogena p-pillerna som oftast ger bättre hy.... Så kanske är det tillfälligt.

Min hy blir aldrig dålig direkt efter jag slutat utan det brukar komma efter 6-9mån efter jag slutat...och sedan håller det i sig ett tag...men till slut lugnar det sig igen....

Du kan ju prova antibiotika istället exempelvis.

• Bens wife

Om jag får inflika nåt om antibiotika så gör jag det: UNDVIK! Vi behandlar med alldeles för mycket antibiotika i dagens samhälle, som följd blir det resistens. Mycket akneproblematik tror jag absolut beror på hormoner!

• Lusan

Provar att slänga in en fråga fast det var så länge sen någon skrev. Jag har ätit yasmin i 2 månader nu och ser rent ut sagt förjävlig ut. Jag har blivit mycket sämre i hyn än innan och blir lite orolig när jag läser att tex bens wife såg skillnad redan efter en månad. Jag har läst någon annan stans att det är vanligt med försämring de tre första månaderna och sen blir det bättre, får hoppas att det är så för mig.

Hur går det för er andra??

• Litenjag

Jag har funderat på Yasmin. Jag har hört att man får betala den sorten själv (är fortfarende tillräckligt ung för att få gratis). Så jag undrar hur mycket dom kostar ungefär.

• kattinka

sjukt hur dyra de är...
    Men jag hade Trinovum 28 innan och efter ett år blev jag helt galen, deprimmerad och hade ingen sexlust alls. men så bytte jag till Yasmin och nu är det mycket bättre. Min hy är det ingen skillnad på, har inte gått upp eller ner i vikt.
    en av mina vänninor hade samma problem med sina gamla piller och bytte också, hon har också blivit gladare.

• IronGirl

Hejsan Svejsan!
    Det här med vad de kostar och inte kostar. Det är helt beroende på olika landsting. Exempelvis är alla p-medel gratis utom just Yasmin. Men i Eksjö är inget gratis utan där får man istället rabatt om man är under 18. Då vet jag jag betalade 200 för en ask med 13 kartor.

Men priserna från fass stämmer. Dock är de pillrena 13x28 billigare, tror de kostar 720 eller någonting.

Jag äter med Yasmin och har ätit de i snart 6 år. Åren går fort *brr*

• pickolina

Tja, jag har då alltid fått betala för mina p-piller/mini-piller, sedan jag började vid 14års ålder tror jag... Däremot var de KRAFTIGT rabatterade tills man fyllde 23... Efter det så går de fortfarande på högkostnadsskyddet, så rabatt får man ju alltid... Däremot så går Yasmin inte på högkostnadsskyddet och det är anledningen till att de blir dyra.

Så har det fungerat där jag bor i alla fall... :)

• IronGirl

Det är så annorlunda det där, synd de inte kan vara samma överallt. Jag har alltid fått betala för mina p-piller, började med när jag var 14. I Eksjö var de lite över 200 för 13x28 och i Helsingborg ~700. Skillnad på pris, det var de enda som kostade. Det andra var gratis.

Svar på tråden Yasmin