Svampinfektion The NEVER ending story!!!
jag klistrar in delar av ett svampsvar från en annan tråd som jag svarade i
det här är iallafall mina råd vid svamp, har faktiskt varit fri nu i flera månader från det. det mesta har kanske sagts men jag kör iallafall....
-först så åt jag rätt mkt flukonazol i en kur på fyra veckor, men då var det som värst...(men sen när det "bara" var lite så tyckte jag nästan att när jag tog en flukonazol-tablett att det blev värre!)
-sen smörjde jag mycket med jojobaolja och använde det som glidmedel
-jag hade nästan ALDRIG trosor eller byxor, utan för mig har det varit kjol med knästrumpor sen förra hösten. ibland när jag har velat vara fin har jag haft strumpbyxor, byxor tillexempel. men bara under korta tider. några timmar, sen har jag bytt.
-jag har varit aktsam med att ansa för mkt därnere, ingen rakning alls.
-slutat använda lactal (som jag tog rätt mkt av)
-nu på senare tid har jag även varit försiktig med att smörja för mkt för det kan man ju göra också så huden inte kan andas. ibland om jag känner att det är lite klåda tar jag jojobaoljan eller vit vaseln (har vaselinet mest som övernatten-kur eller när jag badar badkar eftersom jag upplever det lite för "tätt" att ha ofta)
-jag slutade äta sötsaker, helst inget socker alls (provade til loch med sötningsmedel istället för skr i blåbärspaj t.ex)
-drog ner på ölkonsumtionen, kom på att när det var som värstr drack jag rätt mkt öl, speciellt guinnes (som även är rätt sött)
-bytte till menskopp istället för tampong och binda
-slutade tvätta mig närnere nästan (på gynekologens inrådan) låter äckligt men det räckte faktiskt med att bara ibland tvätta med olja och ibland skölja med vatten. min man har inte klagat på ofräshhet heller, musen är ju igentligen självrengörande. ibland om jag kände mig ofräch tvättade jag ljumskarna men aldrig direkt på musen.
-sen som min man påpekade har det nog med känslolivet lite att göra, jag var deprimerad och tänkte hela tiden på svampen, satt på internet i timmar och googlade svampbotemedel, jag försökte på hans inrådan se mig själv som svampfri, tänka sig hur det är och verkligen ställa in mig på att bli det,jag vet inte om det funkade eller ej men det är ju lätt att dras ned när man har klåda som aldrig går över och känner sig äcklig och inget funkar. men iallafall, när jag började må bättre så avtog svampen.
ojoj, det blev långt.