Inlägg från: Fru Bouncing bunny |Visa alla inlägg
  • Fru Bouncing bunny

Jenny i England gift! Laaangt (och pa engelska) med bilder!

Svensk + britt?

Hej alla blivande och nyblivna brudar!

Nästa sommar gifter jag mig med min engelska prins, dock i Sverige, och jag söker personer som har erfarenhet av "bröllop på två språk". Jenny i England - vilken härlig och detaljerad historia! Har du några bra tips?

• Fru Bouncing bunny

Spännande det här (igår mitt första inträde på detta forum - nytt för mig!)Tack för info Jenny, låter som goda ideer. Vi har bara pratat lätt om vigseln och funderade på om vi ska ha hela eller vissa delar bara på svenska, huvudbudskapet är ju känt för alla ändå och vi tror att många av våra engelska gäster skulle tycka det var exotiskt med svenska... kanske. Ambitiöst att översätta talen! Ska kanske "drop a hint" till nära och kära... ;-D

• Fru Bouncing bunny

Jenny i England

Min fästman (brittisk) skrattar ofta åt svenskan (på ett snällt sätt) och skojjar att det är engelska "with a silly accent"... Snarlikt med latin låter mycket bättre, tycker jag! Kanske kyrk-språket gör det! Vi hade väl tänkt oss något liknande, att de delar som är viktiga att min prins förstår innebörden av sägs på engelska och resten på svenska... Det var skönt höra att någon (som redan har gift sig) har positiva erfarenheter - och delar vår uppfattning!

NuÄrDetDags

Tack för tipset om tvåspråkigt, skall lusläsas! Ja, vi har inte kommit så långt, men tänkte väl tillsammans med inbjudan skicka ut diverse praktisk/rolig information, bl a om svenska traditioner... som jag inte kan så mycket om! Just kommit igång (med rivstart!) med allt planerande och funderande, och än så länge är det rätt mkt i mitt huvud men inte lika mkt i fästmannens huvud, haha! Finns det någon chans man kan få glutta på vad ni skrev i "festprogrammet"? (Nufiken i en strut.)

Vad gäller språket under festen och tal, så kommer då minst 2 av talen att vara på engelska (min man (sen någon timme!) och bestman, förmodligen pappa också). Övriga tal och spex är det möjligt att inte vi kommer veta om, så jag får be den som håller i detta (vi har inte utsett toastmaster/värdpar ännu) att släppa lite diskreta tips om tvåspråkigt eller kanske bara engelska... eller? Hur gör ni med tal och grejjer? I England är det strikt 3 tal, and that's it, men i Sverige kan man tala lite hejvilt har jag förstått? Kan man begränsa antalet tal och var drar man gränsen?

Många frågor blir det...

• Fru Bouncing bunny

Jisses amanda, du är ambitiös du, tre språk!

20 Jahren! Dass ist ja viel! Wo hast du deinem Mann getroffen?

Sorry, bodde i München 3 månader två gånger (-96 och -99) men har tyvärr inte pratat sen dess... en gång nästan flytande, numera knappt konverserbar! Jaja. Oktoberfestivalen kanske får sig ett besök i framtiden, vore kul att visa fästmannen...

Åter till business! TACK för att du gärna delar med dig av ert festprogram, det uppskattas. Det behöver inte alls vara färdigt utan bara så jag kan få en ide, så har ni ett utkast (på svenska eller engelska, vilket som) kikar jag gärna på det redan nu om jag får!

Hur gör man, skickar jag dig min email här? Eller kan du hitta mig som Bouncing Bunny? (noll koll, ny på sånt här..

• Fru Bouncing bunny

NuÄrDetDags

Haha, ja där ser man! Jag var ju visserligen 18 år sist jag var där med ett stort gäng (min klass) så kanske saker och ting förändras (läs: man blir vuxen) med åren.. Vad kul det kändes att få "höra" lite tyska. Måste banne mig se till att ta mig dit inom en snar framtid så man får borsta bort dammet och öva lite..

Perfekt! Du är en pärla! Här kommer den:

Lselberg@hotmail.com

Vad roligt att Internet verkligen funkar, jag har har hört så många som träffas så nuförtiden och tycker det är super! (Det var ju så "utdömt" i början...)

• Fru Bouncing bunny

OJ, SORRY! Jag har verkligen ingen vett och etikett... Man lär så länge man lever! Ha en riktigt skön kväll alla!

• Fru Bouncing bunny

Gomorron tjejer!

Med risk för att vara tjatig - snälla Jenny får jag med se?

Lselberg@hotmail.com

Har inte heller kunnat se foton men provar lite då och då... hoppas på träff snart! Vi vill ju se hur tjusiga ni var Jenny!

Lustigt det här, jag förstår att vi sitter i olika delar av världen om vi kikar på tiderna... Själv sitter jag i Riyadh! Å på tal om det, så kanske man skulle ta och jobba lite nu, hehe...

• Fru Bouncing bunny

Jag har också problem att öppna dem...

Svar på tråden Jenny i England gift! Laaangt (och pa engelska) med bilder!