Vinterbudget
Ja, som rubriken kanske antyder:
Ni som har gift er/ska gifta er på vintern, hur har era kostnader sett ut? Många säger ju att det ofta blir billigare med bröllop på vintern.
Ja, som rubriken kanske antyder:
Ni som har gift er/ska gifta er på vintern, hur har era kostnader sett ut? Många säger ju att det ofta blir billigare med bröllop på vintern.
Varför skulle det bli billigare? Det har jag inte upplevt. Tvärtom behöver man ju ett varmt plagg utanpå klänningen, kanske ett extra par skor och man måste åka betydligt längre än Europa om man vill ha sol på bröllopsresan. Egenplockade ängsblommor är också lite halvsvårt att få tag på
Elisabeth, jag håller helt med. Förstår inte vad som skulle bli billigare? Det är ju inte direkt så man kan vara utomhus, och dessutom måste man som sagt även tänka på ytterkläderna, kanske t om ha ett extra par skor eftersom det är snö
Ja jag vet inte, jag säger bara att många hävdar det. T ex att det blir billigare med typ lokal och sånt för att det inte är säsong och man inte kan ta ut lika höga avgifter. Men som sagt, jag vet inte. Därav den här tråden
Jag tror snarare att det blir dyrare på vintern. Blommor är oftast mycket dyrare undervintern. Du behöver en kappa eller något att ha över. Lokalen vi har hyrt kostar lika mycket både sommar som vinter. Kanske två par skor. M2b måste kanske också ha ett ytterplagg osv. Vår budget ligger på 40000-45000 för ca 60 gäster. Men lokalen vi har valt är väldigt dyr.
stina-07
Gifter ni er i vinter? 40000-45000 för 60 gäster tycker inte jag är särskilt mkt, speciellt inte om lokalen är dyr.
Innan vi började ta kontakt med lokaler trodde vi också att det skulle bli billigare att gifta oss på vintern. Man tror väl att man kan pruta och få ner priset för att de ändå inte "använder" lokalen. Men så är inte sanningen. Det är samma pris oavsett årstid för lokal och mat.
Fördelen med att vara vinterbrud är istället att inget är fullbokat sedan länge som typ frisör, fotograf osv : )
Däremot kanske det är lättare att få tag på lokaler, florist, mer hjälp i butiker etc. eftersom det är lågsäsong ;)
Vi gifter oss i februari och jag tror inte heller att det blir billigare för oss än om vi gjort motsvarande under sommarhalvåret, snarare dyrare som de flesta antytt med tanke på dubba kläder, bilar mm då vädret är totalt oberäkneligt (iaf i södra Sv). Å andra sidan kan man ju planera sitt bröllop i lugn och ro eftersom det är lågsäsong och ingen brådska med bokningar av frisör, florist mm. Ser iaf jättemycket fram emot vårt vinterbröllop och kan nog med säkerhet rekommendera det!
Tack för svar
Ja som sagt, jag hävdar inte att det är billigare på vintern, bara att många sagt det. Bland annat så har jag läst det i diverse bröllopstidningar. Men huruvida det är sant eller inte spelar egentligen ingen roll - ett vinterbröllop ska vi ha!
bara en tanke om varför det skulle vara billigare på vintern. På sommaren är det högsäsong och många resturanger tar då ut högre priser. Under lågsäsongen (vintern) så sänks ofta priserna. Det kanske inte alls stämmer jag har inga uppgifter på det men jag har hört det nånstanns ;) och vad vet jag vintern kanske inte är lågsäsong längre.....