• Rystall

Äntligen fredag del 7

MC: Hoppas att det var detta du var ute efter.

PICKELS
    1 kg blandade grönsaker
    Dillkvistar
    Vitlöksklyftor

Saltlag:
    1L vatten
    1dl salt

Ättikslag:
    2dl ättika +
    3dl vatten
    4dl socker
    1/2msk kryddpepparkorn
    3 kryddnejlikor
    1/2tsk vitpepparkorn
    2 lagerblad

Förväll grönsakerna.
    Blanda saltlagen. Lägg alla grönsaker i en skål, häll över saltlagen, täck över och låt stå kallt ett dygn.
    Låt grönsakerna rinna av. Fördela dom i glsburkar och lägg i en vilöksklyfta och ett par dillkvistar i varje burk.

Koka upp allt till ättikslagen. Häll den het över grönsakerna. Sätt genast på locket. Förvara burkarna svalt. Färdigt att äta efter 3 veckor. Blir 1 1/2L färdig pickels och håller i 6-12 mån.

• Rystall

Eller blev det för mycket förvälla koka upp och häll ut och av

• Rystall

Det blev inget hus heller. När vi var uppe i närmare 1700000 så tyckte vi att vi nog måste se huset, åtminstånde en gång innan vi budar vidare. Men säljarna ville inte frysa budgivningen till julhelgen och dom var dessutom nöjda med det bud som låg och då fick det vara. Det kommer fler hus.

APG jag har ett fin-fint recept på inlagd gurka oxå om du vill ha?

• Rystall

APG: Vi betalade något mindre för vår lägenhet i Hbg men man får sätta det i relation var det ligger. Husen i ytterområdena i Kalmar är inte så dyra så detta är nästan blad det dyraste som sålts. Man skall ju kunna sälja det igen och få pengarna tillbaka om man skulle behöva det.
    Skall hämta receptet. Ett ögonblick!

• Rystall

Receptet är från en gamal dam jag brukade gå till när jag jobbade i hemvården för 15 år sedan. Tyvärr lever hon inte längre.

• Rystall

Nancys ättiksgurkor

3 kg gurka
    2 dl ättika
    1 kg socker
    1/2 dl salt
    Dillkronor
    Pepparrot (1kg-burkar skall ha 3 st 1cm-tjocka skivor i varje burk)
    Gula senapskorn

Skiva gurkorna i lagon tjocka skivor. Lägg gurkorna och sockret i en spann. Tillsätt salt och ättika. OBS inget vatten skall tillsättas. Täck över spannen med kökshanduk. Det skall stå luftigt alltså inget plast.
    Låt stå i 12 timmar

Lägg dillkrona och pepparroten i botten på en ren burl. Lägg i gurkorna och fyll upp med spadet. Lägg till sist i senapsfrön. Låt stå ett par veckor innan förtäring.

• Rystall

Åh vad jag blev sugen på saltgurka!

• Rystall

Jag är ingen pickelmänniska alls, förutom sån vanlig slanggurka som man lägger in till stek el köttbullar. Det är väldans gott!

• Rystall

ja! Vill du vara med? Önskas recept på nått? Jag har massor.

Svar på tråden Äntligen fredag del 7