Inlägg från: Miss Cee |Visa alla inlägg
  •  Miss Cee

Hjälp! Äktenskapsförord och testamente LÅNGT

Det absolut första rådet (och bästa) jag kan ge dig är :

1. Skaffa en egen advokat/jurist! Nöj dig absolut _inte_ med en som _han_ tar fram, du ska ha en egen som går igenom avtalet och ser till _dina_ intressen!!! I det här läget så hörs det lång väg att han inte bara vill skydda sitt utan också blåsa dig på all form av möjlighet att ha ett liv efter honom, och då kan du inte förlita dig på er gemensamma jurist!!!

med det sagt...

2.Varför ska du vara hemmafru om du inte vill det? Om du är hemmafru i 10 år så kommer du att ha ett helvete att återgå till arbetsmarknaden, har inga besparingar, ingen sgi (sjukpenninggrundande inkomst) om du behöver gå till Försäkringskassan eller liknande. Du är totalt utan möjlighet till allt!
    OM du ska vara hemma så ska du kräva:
    a) En pensionsförsäkring som han betalar (ska inte räknas in i något annat) så att du inte förlorar resten av dit liv för att du inte jobbat!
    b) Han ska givetvis betala alla räkningar
    c) Han ska ge dig en summa (sätt en redan nu, en bra summa) som du ska få varje månad. Med ett fast utbetalningsdatum!!!

•  Miss Cee

Om du gör honom till viljes så skriver du på för ett liv i modernt slaveri:

Du får jobba som hemmafru, utan egen inkomst som du kommer att få be om. Du kommer inte att kunna fatta ett självständigt beslut vad det gäller inköp och kommer mer eller mindre att vara helt beroende av honom. När du eller han en dag vill avsluta detta så kommer du att stå där med ingen inkomst, ingen sgi och ingen pension. Han vill ha en modern slav, inte en fru.

Skriv för guds skull inte på något. Det "ordnar sig" aldrig någonsin!!!!! Det ska ordna sig NU eller inte alls. Förstör inte ditt liv!!

•  Miss Cee

Men det här handlar ju inte om en familj där mannen och kvinnan ska jobba och ha varsin inkomst!!! Han vill ju att hon ska vara hemmafru, dvs ta bort hela hennes inkomst. Med er logik så skulle hon då alltså inte få ha en enda räkning!!

Givetvis ska man inte förvänta sig att bli försörjd, men här är det HANS vilja att hon är hemma och då får han givetvis betala henn och bekosta hennes räkningar.

För övrigt, att undanhålla allt han tjänar under äktenskapet kommer att innebära att medan hon inte tillåts tjänar ett öre (utan tar hand om hus och barn) så kan han tjäna massor och tex köpa möbler till hemmet, möbler som då uteslutande är hans när de skiljer sig! Om 10 år kanske hon står där, han har köpt nya möbler undan för undan, hennes är kastade för att de var lite sämre och hon fick ju inte ha räkningar så hon kunde ju inte förvara dem i något magasin heller... När han går har hon inte ens en pinnstol!!!

(I den här familjen "försörjer" vi varandra efter bästa förmåga. Ena dagen är han arbetslös och jag tjänar pengar, nästa kan det vara tvärtom. Så länge ingen av oss sätter sig på rumpan och bara är lat så är det väl självklart att man drar in pengar til familjen efter nästa förmåga och sedan delar på resten, tycker jag.. Jag förväntar mig inte att han ska försörja mig, det gör jag gärna själv. Men hade min sambo tyckt att jag skulle ge upp mitt yrkesliv och bli hemmafru så får han fan betala för det!)

•  Miss Cee

Sorry gumman, men det låter fortfarande som om han försöker blåsa dig. Du måste sluta vara så extremt godtrogen!

GIvetvis ska ett sådant papper inte bara vara mellan "honom och dig". Det ska givetvis skrivas av en kunnig och registreas det också! Återigen så pratar han strunt och att du läst igenom dokumentet och tycker att det ser okej ut säger ju inte ett skit mer än att du som icke-jursitutbildad inte ser fallgroparna!!

Anlita ett ombud som fixar det här. Du gör ditt livs tabbe.

•  Miss Cee

Precis som anne skiver, så är det här med samma levnadsstandard oftast bara en pappersprodukt och något för myndigheterna att luta sig mot. Sällan något som faktiskt ger dig trygghet!

Säg såhär, om ni bor ihop och dina pengar är slut och han inte vill ge dig några så kan du
    1. INte få några från socialen eller liknande, eftersom du har en man. Det innebär INTE att soc sätter åt honom att hans ka ge dig pengar,det betyder att de skrattar rått åt dig och säger att du ska gå och be hos din man.
    2. Du kommer alltså att få böna och be din man att ge dig pengar. Om han inte vill så skiter han i villket. Du kan inget göra. Det finns ingen rättslig instans som sätter åt honom för att han inte ger dig pengar, och det är ganska kört attstämma någon i Sverige. Så han kan strunta i sitt åtagande och låta dig leva på nudlar när han semestrar för 10e gången det året!

Dessutom skulle jag kräva att få se hans testamente. Det låter väldigt märktligt att du inte ska veta vad som händer med ert hus och liknande om han skulle bli överkörd imorgon...

•  Miss Cee

Men lyssna på dig själv snälla vännen! Du beskrev ju just din framtid!!!

Du kan inte förästta dig i din svägerskas situation, för det är ju just det du gör just nu. Det spelar väl ingen roll om karln är givmild på en statuspryl som syns (din ring) när han är gnällig över skitsaker som att se till att du inte berhöver oroa dig över ekonomin eller har egna pengar. Du kommeratt få kräla i stoftet var så säker. Jag förstår inte att du tycker att det är värt det. Det är fan ingen kärlek i att behöva böna för sitt uppehälle!

•  Miss Cee

Jag beklagar att du skrivit under papper som du kommer att få gråta över i framtiden. Men som Anne på grönkulla sa, om än lite snällare än jag, vi varnade dig och du valde ändå att strunta i det. Du fick iaf möjligheten..

Han blåser dig, även om du inte vill se det. Har du ens tänkt på att han kanske beter sig som ett svin men ändå inte vill skilja sig? Om du följer med utomlands och han skaffar 5 älskarinnor och tar med dem hem, så kan han gör avad han vill framför näsan på dig. Det enda han behöver göra är att inte själv ta inititativet till att skicka in skilsmässopapperen, men det lär ju du göra åt honom i en sådan sits. Så vill han skiljas behöver han bara driva dig till att ta första steget.

Nåja. Jag hoppas att du aldrig behöver ge upp din naivitet. Jag hoppas verkligen att livet blir som du tror, för din skull. Men jag beklagar verkligen att du spelar bort ditt liv och din lycka på det här sättet.

•  Miss Cee

Så länge ni inte har gift er så har äfo:et inte trätt i kraft och är bara att riva/skriva nytt. (och Nej du ska INTE lita på att han river något alls.)

Skriv ett nytt, vettigt där du säkrar dig också. Eller så gifterdu dig inte.

JAg röstar på det senare, för den här mannen vill INTE ditt bästa.

•  Miss Cee

Hilda27>>

Precis som till Silvera så blir mitt råd (lite mera kortfattat) att om han vill hålla alla sina pengar och förmögenhet för sig själv, så måste du ha en likvärdig möjlighet att tjäna pengar, så att du kan se om dig själv!

Detär ju inte äkteskapsförordet i sig som är hemskt, utan att ni båda får ett taskigt äfo PLUS att ni fråntagits möjligheten att försörja er själva.

Om du jobbar på hans företag så kräv heltidstjänst med vettig lön, och börja pensionsspara. DÅ kan jag tycka att det är ok med ert äfo.

Svar på tråden Hjälp! Äktenskapsförord och testamente LÅNGT