Hjälp! Äktenskapsförord och testamente LÅNGT
*helt mållös*
Du får ursäkta... men.. ska du verkligen gifta dig med den här mannen?
Visst äktenskapsförord är väl bra om man ska skydda sin egendom vid eventuell skilsmässa, men det går även att skriva det att det inte gäller vid dödsfall och sedan måste jag säga att jag tycker det är märkligt att han "bara" testamenterar tillräckligt med pengar för att lösa ditt studielån Resten då? Ska han testamentera allt det till "Hemlösa Skaldjurs Väl" eller??
Nej, jag säger nog som alla andra.. Skriv inte på något förrän du pratat med en advokat/jurist som DU anlitat och som ser till att tillvarata DINA intressen!
Vi har äktenskapsförord som säger att allt vi ärver/ärvt är vår enskilda egendom (hade inte behövts för min del då det redan är skrivet så i mina föräldrars testamente) men allt övrigt är vår gemensamma egendom. Testamente har vi också skrivit.. Ett INBÖRDES testamente där vi testamenterat allt vad vi äger till varandra och att hans barn ska få sin laglott direkt (han har barn från tidigare och i o med det så behövdes ett testamente) MEN när båda dött så går våra respektive halvor till våra respektive arvingar, d.v.s. hans barn kommer aldrig att ärva mig, även om jag dör före honom.
Din blivande verkar ju inte tänka alls på dig, utan verkar ju bara tänka på sig själv. Visst kan jag förstå att han vid en skilsmässa säkert inte vill ge arv och sånt till dig, men samtidigt så tycker nog jag att allt som händer inom äktenskapet bör delas. Och att skriva ett testamente att du inte ärver honom när han dör...?? vad är det? Tänk dig själv om 30-40 år. Du har varit hemmafru i alla år. Han dör och du sitter på bar backe utan pengar, jobb eller bostad
Nej, tjejen.. Stå på dig och ta hjälp av en egen jurist!! och SKRIV INTE på något utan att ha fått allt klart.
p.s. när det gäller försäkringar med efterlevandeskydd så skulle jag helt klart ändra så att det står att det betalas ut till make/sambo i första hand o.s.v. Skriv inte namn för då betalas det ut till den namngivne även om dom är skilda. Min man ändrade sitt nyligen då han upptäckte att hans ex-fru skulle få försäkringspengarna eftersom hon var namngiven och inte jag.